#1
|
|||
|
|||
VW-fan en blauwe Golf 1 GTI
Ik ben al een aantal jaren actief op dit forum, maar heb eigenlijk nooit de moeite genomen mezelf fatsoenlijk voor te stellen. Komt ie: mijn naam is Paul, 38 jaar, en al sinds jaar en dag gek van Volkswagen. Dit begon al toen ik met mijn vader meereed in zijn Golf 1 GLD Turbo Diesel (JG-67-LL). Helaas geen foto's van bewaard gebleven en voor zover ik weet helaas niet meer onder ons. Ik kan me nog herinneren dat we op een zondagochtend op een vrijwel lege snelweg reden en de snelheidsmeter 180km/h aangaf Ongekend hard natuurlijk, vooral als klein jochie.
Op mijn 24e mijn eerste auto gekocht, van mijn zelf gespaarde studiefinanciering. Uiteraard een VW: een Golf 2 GTI 16v Wolfsburg Edition. Na een paar maanden wilde ik al weer wat anders en dat moest en zou een Golf 1 GTI worden. Het werd een marsrode Rabbit 1.8 GTI. Hier baal ik nog wel eens van dat ik deze auto heb verkocht. Maar ja, ik wilde al snel weer wat anders. Na er een paar maanden in gereden te hebben, was de aardigheid eraf en ging ik zoek naar wat anders. Deze keer werd het een Golf 1 Cabrio met 1.8 DX motor. Als hij reed was het erg leuk, maar helaas stond hij vaker stil dan dat er mee te rijden viel. En aangezien ik zelf zeer weinig technische vaardigheden, kennis, ruimte, gereedschap en geld had, ging deze auto ook al snel weer in de verkoop. Hieronder nog een paar plaatjes: Ik besloot dat ik toch wel erg graag weer een dichte GTI wilde en kwam uiteindelijk bij deze terecht, een Golf 1 GTI 1.6. Helaas had ik de auto niet bij daglicht bekeken, had ik dat maar wel gedaan, hij was namelijk zo rot en krokant als een zakje paprika chips. Naast de pedalen, in de hoek bij de deur zat zelfs een gat in de bodem. Verder zat er een Halfords-zonnedakje in wat ook nog eens lekte. De kenners kunnen op de foto's wel zien dat er nog wel meer ontbrak. Dus die golf moest ook weer snel het veld ruimen. Na twee miskopen besloot ik dat het tijd werd om verstandig te worden (gelukkig bleef ik niet lang in die fase hangen, maar dat lees je verderop) en werd het een Golf 2 1.8 automaat met 90 pk, een vierdeurs, een echte Madison, met trekhaak. Degelijker kan haast niet en om mijn imago weer wat op te poetsen werd de volgende auto een Golf 3 VR6 uit 1992. Een vierdeurs met airco. Helaas heb ik hier geen foto's meer van. Wat echter nog veel erger was: bij de eerste apk-keuring werd hij afgekeurd met een enorme waslijst aan gebreken. Ik geloof dat het me wel € 4000,- zou kosten om alle gebreken te herstellen. Dat gingen we uiteraard niet doen, dus de Golf kreeg een enkeltje kerkhof. Door mijn vaste garagehouder/monteur Herman Vendelo van HW-VW Service werd ik vervolgens geattendeerd op een zwarte Corrado VR6 uit 1992, met origineel Nederlands kenteken. Dit was echt een geweldige auto om in te rijden, diegenen die er in rijden of hebben gereden zullen dit herkennen. Na een jaar of 4 heb ik de Corrado i.v.m. gezinsplanning met pijn in mijn hart moeten verkopen. Vervolgens op zoek gegaan naar een wat luxere en grotere auto, uiteraard wel een Volkswagen. Het werd deze Passat Variant 1.9 TDI 96kw Highline, met stoelverwarming voor èn achter (zie je niet vaak), airco, cruisecontrol enz. Hier rijden we inmiddels al zo'n 6 jaar met veel genoegen in. Vorig jaar december zijn we verhuisd en had ik opeens de beschikking over een eigen garage. Stiekem wilde ik al jaren een Golf 1 GTI met kleine achterlichten, tittentacho, 4-versnellingsbak en Schotse ruitjesbekleding. Maar omdat (hopelijk) niemand zo'n auto buiten laat staan, was dat zonder garage geen optie. Eind maart zijn mijn vrouw en ik gaan kijken bij een GTI in België. De auto was in de periode 2002 tot en met 2005 volledig uit elkaar geweest en voorzien van een nieuw kleurtje, RS2 blauw. Er zaten dikke bumpers op zonder binnenbalk, de brandstoftank was niet aangesloten, er zat geen accu in, extraluchtschuif zat er niet op en zo kan ik nog wel een poosje doorgaan. Er mankeerde best wel een hoop aan. Maar de Golf had nergens roest omdat hij na de restauratie alleen maar in een droge kelder had gestaan. Dus toch maar besloten een bod te doen en op 1 april (geen grap) heb ik de Golf opgehaald. Hier staat hij op de kar: En inmiddels weer thuis uit België. Wordt vervolgd... Last edited by paulvanbrummel : 14-01-2018 at 21:19. |
#2
|
|||
|
|||
Welkom hier.. en nog veel werk aan de blauwe om hem van de jaren 90 te ontdoen!
__________________
Je bent nooit te oud om in een platte VW rond te stuiteren! |
#3
|
||||
|
||||
Welkom op het forum. Leuke topic om door te lezen en wat een leuke Vw's heb je gehad. Vooral de Wolfsburg Edition.
|
#4
|
|||
|
|||
Bedankt mannen! Inmiddels zijn we al weer viereneenhalve maand verder en in die tijd is er een hoop gebeurd. Toen ik de Golf ophaalde in België, vertelde de verkoper me dat de auto in het verleden helemaal is gerestaureerd en dat hij er na de restauratie zelf een paar jaar mee had gereden. Van de restauratie heb ik alle foto's gekregen. De Golf is helemaal uit elkaar geweest, is gezandstraald, alle rotte en roestige plekken zijn verwijderd, er is nieuw plaatwerk ingelast en daarna heeft de auto een nieuw kleurtje gekregen. Jammer dat er toen niet voor gekozen is om de originele kleur te behouden. Ik ben er nog niet achter wat de originele kleur was. Op de conformiteitsverklaring staat wel een laknummer: Z4Z4EY. Pluspunt is dat de Golf al die tijd in een droge ruimte heeft gestaan, er is dan ook nergens roest te bekennen. Ook de motor is helemaal gedemonteerd en opnieuw opgebouwd, daarbij is ook een gloednieuw injectiesysteem gemonteerd.
Enfin, er moest een hoop gebeuren om de Golf weer te laten rijden en om hem te ontdoen van de jaren '90 look. Uiteraard is als eerste dat paneel tussen de achterlichten verwijderd en de kentekenplaathouder aan de achterkant, echt geen gezicht. Het mistachterlicht is er inmiddels ook af, evenals de houten pookknop en aluminium deurpinnetjes. Ook twee nieuwe hoedenplankrubbers gemonteerd, een zonneklep aan de rechterkant en een handremkapje. Nieuwe accu erin gezet, brandstoftank doorgespoeld tot er geen rotzooi meer uit kwam, nieuwe brandstofleidingen gemonteerd en alle vloeistoffen vervangen, nieuwe waterbak en kachelbladvanger en vervolgens met de Golf, op eigen kracht, naar de RDW keuring gereden. Binnen 20 minuten was de Golf goedgekeurd, even afrekenen en ik kon weer naar huis. Helaas ging onderweg het schakelmechanisme kapot waardoor ik de pook de hele tijd moest vasthouden. Anders zou de pook wel eens op het asfalt kunnen donderen. Een paar dagen later ontving ik het kentekenbewijs en direct nieuwe platen laten maken. Helaas is het volgens de huidige regelgeving niet mogelijk een oldtimerkenteken te krijgen voor een auto met eerste toelating na 31 december 1977. Het werd dus een nieuw kenteken. Als je erin rijdt heb je daar natuurlijk geen last van, maar ik had toch liever een oud kenteken gekregen. Een paar dagen later de auto naar de garage gebracht voor de apk keuring plus nog een heleboel andere zaken. Allerlei elektronische storingen moesten worden opgelost, tittentacho snelheidsmeter was kapot, er zat een deuk in het linkervoorscherm, gelukkig had ik bij de koop een ongebruikt OEM scherm gekregen, dus die heb ik laten spuiten. Verder was de bodem bekleed met hoedenplankstof (wie doet er nou zoiets!), dus een nieuw tapijt erin en een nieuwe mattenset. De tupperware bumpers eraf en vervangen door mooie gebruikte bumpers, geen imitatiespul, maar origineel VW. Stickers aan de zijkanten, chromen sierlijsten vervangen door zwarte, dorpellijsten geplaatst, ruitewisser achter in de juiste stand gezet, GTI onderlip geplaatst, rode lijst in de grill, verstralers verwijderd, nieuwe OEM sleutel, aluminium tankdop vervangen, interieurlampje geplaatst, tankhalssticker, nieuwe zwarte knipperlichten, nieuwe pedaalrubbers, nieuwe roosters onder de grill, schakelmechanisme gereviseerd, VDO-meters aangesloten en natuurlijk de APK. Een hele waslijst dus. En we zijn nog niet klaar! Zal zo nog wat foto's plaatsen. Last edited by paulvanbrummel : 16-01-2018 at 21:37. |
#5
|
|||
|
|||
Geen kachelbladvanger, geen waterbak en geen extra-luchtschuif!
Bumpers eraf, sierlijsten eraf Elektronische storingen oplossen en tittentacho eruit Linkervoorscherm eraf Grill en verstralers verwijderd Nieuw tapijt monteren Nieuwe grill, roosters en rode sierlijsten Nieuwe stickers en spatbordranden Zwarte sierlijsten erop Voorscherm terug van de spuiter en GTI onderlip monteren Nieuwe voorbumper en knipperlichten GTI-logo en kentekenplaat gemonteerd Dorpellijsten erop Nieuwe achterbumper Custom made RVS motorkapstang |
#6
|
|||
|
|||
De Golf staat er nu zo bij
Volgende keer meer over de vervolgplannen! |
#7
|
||||
|
||||
Wow die ziet er echt een heel stuk beter uit!
Goed bezig! |
#8
|
|||
|
|||
Zo dan... dat schiet lekker op!
Gaat echt serieus de goede kant op.
__________________
Je bent nooit te oud om in een platte VW rond te stuiteren! |
#9
|
|||
|
|||
Hij is er flink van opgeknapt
Je kunt voorlopig weer mooi rondtoeren in de zomer |
#10
|
|||
|
|||
Thnx! Het gaat inderdaad de goede kant op. Plannen voor de komende maanden/jaren zijn nog het uitduiken van de achterklep. Er zit een klein deukje in. Daarna de zwarte stickers erop. Het schuifdakje werkt momenteel niet, dat moet dus nog gemaakt worden. De einddemper wil ik graag vervangen voor een subtieler exemplaar. De velgen wil ik vervangen voor 15 inch velgen, waarschijnlijk BBS. Misschien nog een stukje verlagen. Stoelen en achterbank laten bekleden met de Schotse ruitjesbekleding. Radio inbouwen, heb inmiddels een oude Blaupunkt Ludwigshafen liggen. Tittentacho met snelheidsmeter tot 220 km/h inbouwen, ook die ligt klaar. Handgreeplussen bevestigen, liggen ook klaar. Nieuwe kofferbakmat, die zoek ik nog. En ooit, wellicht de Golf overspuiten in de originele kleur.
Wat wel echt binnenkort moet gebeuren, is het bevestigen van de extra-luchtschuif. Doordat die nu ontbreekt, loopt de motor bij koude start rond de 500 toeren. Eenmaal op bedrijfstemperatuur is het geen probleem meer. Daarnaast loopt de motor sowieso nog niet lekker. Bij gasgeven, met name vol gas, maar ook regelmatig bij constante snelheid zonder extra gas te geven, begint de auto te stotteren, te smoren, te hikken. Weet niet precies wat de juiste benaming is en ook (nog) niet wat de oorzaak is, maar waarschijnlijk begrijpen de meesten wel wat ik bedoel. Ook ruik ik zo nu en dan een sterke benzinegeur, alsof er een hoop onverbrande benzine uit de uitlaat komt. Dat is waarschijnlijk niet echt zo, maar het ruikt wel zo. Het is echt irritant want je kunt niet lekker doortrekken in de toeren. Ik vraag me af of de oorzaak kan liggen in het feit dat de extra-luchtschuif ontbreekt, of dat het echt ergens anders aan moet liggen. Suggesties en tips zijn welkom! Last edited by paulvanbrummel : 14-01-2018 at 21:26. |
#11
|
|||
|
|||
Je hebt dus nog genoeg te doen
Ik weet toevallig dat ze bij werk34.de nog kofferbak matten verkopen misschien dat je daar eens kunt kijken |
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Nog meer dan genoeg. Bedankt voor je tip! |
#13
|
||||
|
||||
Dit zijn altijd leuke topics. Veel foto's en genoeg tekst. Je hebt al veel werk verzet. Ben benieuwd naar het vervolg
__________________
Gr. Mark Rides: '03 VW Golf 4 daily '83 VW Golf 1 GTI project '83 VW Golf 1 LX diesel donor '92 Mitsubishi Colt sold |
#14
|
||||
|
||||
Ziet er mooi uit, de verbeteringen doen m goed!!
__________________
'88 Golf II VR6 '91 Golf II G60 '86 Golf II 16V New Project |
#15
|
||||
|
||||
Leuke topic en een leuke GTI.
Succes met de verdere opbouw!
__________________
Golf MK 1 1800 GTI 1982 Golf MK IV 2.0 2000 Kever 1300s 1973: sold Opel Manta A 1973 Chevy Bel Air coupé V8 1958 |
#16
|
||||
|
||||
goed bezig!
|
#17
|
||||
|
||||
Normaal gesproken zou ik het mooier vinden als een auto ook nog in de originele kleur is, maar ik vindt hem helemaal zo gek nog niet in dat blauw.
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#18
|
||||
|
||||
Mooie aanwinst. Hopelijk blijft deze wat langer en heb je er meer succes mee als sommige voorgangers. mooi werk.
__________________
- Golf Mk1 G60 project |
#19
|
|||
|
|||
Zoemende snelheidsmeter
Bedankt voor de complimenten! De problemen met het stotteren zijn opgelost. Bleek dat er een 12volts bobine was gemonteerd door de vorige eigenaar, vervangen door een 9volts exemplaar, daarmee is het probleem opgelost. Ook meteen de bougies en bougiekabels vervangen en de extraluchtschuif gemonteerd. Rijdt echt een stuk beter, ook de koudestart is enorm verbeterd. Ook de handgreeplussen bevestigd en een oldtimer radio geïnstalleerd. Brandstofmeter vervangen omdat de oude het niet deed. Daarnaast de 180km/h snelheidsmeter vervangen voor een tweedehands 220km/h. Helaas maakt deze snelheidsmeter een ontzettend irritant zoemend geluid. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
|
#20
|
|||
|
|||
Quote:
+1 |