#1
|
||||
|
||||
Een feitje over het keverbusje!
Wisten jullie dat het keverbusje de type 1 een gedeelde voorruit heeft gekregen omdat vanwege de kosten een panoramische voorruit gewoonweg te duur was.
|
#2
|
||||
|
||||
Ik heb altijd gehoord dat het technisch niet mogelijk was toen de eerste busjes gemaakt werden en dat ze het maar gelaten hebben.
|
#3
|
||||
|
||||
Quote:
En waarom konden de Amerikanen het wel dan? |
#4
|
||||
|
||||
Ten tijde van het ontwerp van de brilkever was het volgens mij niet mogelijk om gebogen glas te produceren en daarom zijn er twee ruitjes in gezet om te bolling van het dak t kunnen volgen. Dat de bril pas in 1953 gewijzigd werd in een ovaal is denk ik eerder een kwestie van gebrek aan materiaal/geld/fabrieken om nieuwe stempels te ontwerpen in de eerste jaren na de oorlog. Het bewijst dus wel dat er in 1953 al gebogen glas geproduceerd kon worden, hoewel 't wel maar kleine ramen waren.
Ik denk dat het voor zo'n grote spijlbusruit gewoon te arbeidsintensief en dus duur was om zo'n gebogen ruit te gebruiken. Mensen hadden weinig geld en zochten dus een praktische betrouwbare bus voor weinig geld. Ik denk niet dat de gedeelde voorruit echt belangrijke factor was in die tijd. Vooral niet als je bedenkt dat de Europese concurrenten ook allemaal gebruik maakten van twee ruiten in plaats van één... Noem het trouwens alsjeblieft géén keverbusje. Een kever is een kever en een bus is een bus. (of spijlbus, transporter, volkswagen bus) En noem 't ook geen hippie bus. Ooit een hippie in een Pick-up of Panelvan gezien??? Last edited by vwfreaks.nl : 25-08-2005 at 12:14. |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
Pim van Loon 1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl VW show dates & pics - www.vwshows.com Last edited by Gert : 25-08-2005 at 14:27. |
#7
|
||||
|
||||
Echte hippies Ploon
Vraag eens een handtekening aan die gast : zie m echt overal |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Een Ovale achterruit is toch niet parabolisch? Keverbusje is toch een mooie benaming,iedereen weet waar je het over hebt. |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Als we het hier over een Bus hebben... dan kán het toch alleen maar over een T1 t/m 3 gaan?!? Jens
__________________
KCN regio Fryslân |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Ligt eraan wat je precies met parabolisch bedoeld. Een ovale achterruit is zeker niet plat. Er zit wel degelijk een kromming in. Quote:
Is ook zo... Laatste stukje van m'n post was ook niet bijster serieus bedoeld.. |
#11
|
|||
|
|||
De ovale 8erruit is toch gekomen i.v.m veiligheid??? Heb daar zelfs nog wel eens een advertentie van gezien...
__________________
FAHRVERGNÜGEN! |
#12
|
||||
|
||||
de eerste kever hadden geen eens achterramen toch? was des tijds toch niet van belang....toch?
wat ik wel weet is dat vroeger glas werd geblaast en tegen woordig gewalst, daarom zag je vroeger ramen met roeden, simpelweg omdat ze ze niet groter konden maken. |
#13
|
||||
|
||||
Wouter, je bent een fokkin' genius!
Interessante materie trouwens, over die gedeelde voorruit bij het keverbusje, zo leer je nog eens wat. Ik dacht dat die gedeelde voorruit bij het eerste keverbusje een esthetische motivatie had, dom dom dom! dat is het voordeel van dit forum, dat mensen met verstand van met name keverbusjes je onbedoeld dingen bij kunnen brengen. Hulde aan Volkswout! @McGyver, lees je even mee? (hij heeft het gewoon gedáán, de held!) Vrij naar Sabine Bug: keverbusjes roeleren! |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Dan heb ik nog een nieuwtje voor je! Wist jij dat men eerst een paranormale voorruit heeft overwogen, maar dat dat wegens de bijverschijnselen (de berijders gingen allerlei aura's zien) maar is afgeblazen? Vraag maar aan Ben Pon! |
#15
|
||||
|
||||
Het spijt me maar ik snap de ontdekking niet echt... ik vond het vrij logisch eigenlijk. Een nieuw model, met een hip gebogen ruit (omdat het toen mogelijk werd deze rond te maken) de T2!
|
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Nee Joh... Als ik de verhalen uit de overlevering mag geloven dan werd de catering tijdens de testritten verzorgd door de toen nog redelijk jonge, inmiddels wijlen, Klazien uit Zalk. En met paddenstoelenthee en kruidencake als versnapering lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het aan de voorruit lag.. |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Ah..Klazien..God hebbe haar ziel. Was haar tijd blijkbaar ver voorruit (pun also intended, Gert), dat ze geestverruimende middelen serveerde, maar het was dan ook goed tegen jicht, hamertenen, psoriasis en slechte zin! Is dat dan ook de verklaring voor de voorliefde van hippies voor keverbusjes , vwfreak? Immers, waren het niet juist de hippies die een lans hebben gebroken voor de popularisatie van allerlei kruidenbrouwsels, waar wij tot op de dag van vandaag de zoete vruchten nog van plukken? Je zou er bijna filosofisch van worden.. |
#18
|
||||
|
||||
Een ander feit komt uit de hippie-almanak '68 ISBN171500568:
'...het euforische gevoel werd bereikt door een grote hoeveelheid cannabis hylucinia in de kachelpotten aan te brengen. In combinatie met warme thee (Klaziena-thee) leverde dit een nog betere ervaring. Gewerkt word er aan een speciaal ruit welke hetzelfde gevoel oplevert zonder cannabis h. en thee. Een prototype genaamd 'panomaramara' is reeds getest en leverde goede resultaten...' |
#19
|
||||
|
||||
Ik heb nog een boek in de kast staan uit mijn geboortejaar .. nee de boekdrukkunst bestond toen al
Het is getieteld " Het hoe en waarom achter allerlei vragen maar nu krijg je eindelijk eens de antwoorden " Helaas geen ISBN nummer dus bespaar je de gang naar de Slegte op zaterdagoggent . Waar komt de naam voor de Panorama bus vandaan ? Staat geen text bij maar nu snap ik hem .. |
#20
|
||||
|
||||
[QUOTE=Gert]Ik heb nog een boek in de kast staan uit mijn geboortejaar .. nee de boekdrukkunst bestond toen al
Het is getieteld " Het hoe en waarom achter allerlei vragen maar nu krijg je eindelijk eens de antwoorden " QUOTE] was dat vrij naar een Woody Allen-film? |