Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-08-2005, 11:51
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default Een feitje over het keverbusje!

Wisten jullie dat het keverbusje de type 1 een gedeelde voorruit heeft gekregen omdat vanwege de kosten een panoramische voorruit gewoonweg te duur was.
Reply With Quote
  #2  
Old 25-08-2005, 11:56
M.I.V.W's Avatar
M.I.V.W M.I.V.W is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,965
Default

Ik heb altijd gehoord dat het technisch niet mogelijk was toen de eerste busjes gemaakt werden en dat ze het maar gelaten hebben.
Reply With Quote
  #3  
Old 25-08-2005, 11:57
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default

Quote:
Originally Posted by M.I.V.W
Ik heb altijd gehoord dat het technisch niet mogelijk was toen de eerste busjes gemaakt werden en dat ze het maar gelaten hebben.


En waarom konden de Amerikanen het wel dan?
Reply With Quote
  #4  
Old 25-08-2005, 12:09
vwfreaks.nl's Avatar
vwfreaks.nl vwfreaks.nl is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 270
Default

Ten tijde van het ontwerp van de brilkever was het volgens mij niet mogelijk om gebogen glas te produceren en daarom zijn er twee ruitjes in gezet om te bolling van het dak t kunnen volgen. Dat de bril pas in 1953 gewijzigd werd in een ovaal is denk ik eerder een kwestie van gebrek aan materiaal/geld/fabrieken om nieuwe stempels te ontwerpen in de eerste jaren na de oorlog. Het bewijst dus wel dat er in 1953 al gebogen glas geproduceerd kon worden, hoewel 't wel maar kleine ramen waren.

Ik denk dat het voor zo'n grote spijlbusruit gewoon te arbeidsintensief en dus duur was om zo'n gebogen ruit te gebruiken. Mensen hadden weinig geld en zochten dus een praktische betrouwbare bus voor weinig geld. Ik denk niet dat de gedeelde voorruit echt belangrijke factor was in die tijd. Vooral niet als je bedenkt dat de Europese concurrenten ook allemaal gebruik maakten van twee ruiten in plaats van één...

Noem het trouwens alsjeblieft géén keverbusje. Een kever is een kever en een bus is een bus. (of spijlbus, transporter, volkswagen bus)
En noem 't ook geen hippie bus. Ooit een hippie in een Pick-up of Panelvan gezien???

Last edited by vwfreaks.nl : 25-08-2005 at 12:14.
Reply With Quote
  #5  
Old 25-08-2005, 13:56
ploon's Avatar
ploon ploon is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,633
Default

Quote:
Originally Posted by vwfreaks.nl
Ooit een hippie in een Pick-up of Panelvan gezien???



__________________
Pim van Loon
1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl
VW show dates & pics - www.vwshows.com

Last edited by Gert : 25-08-2005 at 14:27.
Reply With Quote
  #6  
Old 25-08-2005, 14:27
vwspijlbus's Avatar
vwspijlbus vwspijlbus is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 682
Default

Quote:
Originally Posted by ploon


Echte hippies Ploon

Grappig... Ik moest ook meteen aan deze foto denken toen ik bovenstaande post las.
__________________
Frank
1967-er Nederlandse SO-42
Reply With Quote
  #7  
Old 25-08-2005, 14:27
Gert's Avatar
Gert Gert is offline
6k and counting...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,853
Default

Echte hippies Ploon
Vraag eens een handtekening aan die gast : zie m echt overal
Reply With Quote
  #8  
Old 25-08-2005, 18:29
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default

Quote:
Originally Posted by vwfreaks.nl
Ten tijde van het ontwerp van de brilkever was het volgens mij niet mogelijk om gebogen glas te produceren en daarom zijn er twee ruitjes in gezet om te bolling van het dak t kunnen volgen. Dat de bril pas in 1953 gewijzigd werd in een ovaal is denk ik eerder een kwestie van gebrek aan materiaal/geld/fabrieken om nieuwe stempels te ontwerpen in de eerste jaren na de oorlog. Het bewijst dus wel dat er in 1953 al gebogen glas geproduceerd kon worden, hoewel 't wel maar kleine ramen waren.

Ik denk dat het voor zo'n grote spijlbusruit gewoon te arbeidsintensief en dus duur was om zo'n gebogen ruit te gebruiken. Mensen hadden weinig geld en zochten dus een praktische betrouwbare bus voor weinig geld. Ik denk niet dat de gedeelde voorruit echt belangrijke factor was in die tijd. Vooral niet als je bedenkt dat de Europese concurrenten ook allemaal gebruik maakten van twee ruiten in plaats van één...

Noem het trouwens alsjeblieft géén keverbusje. Een kever is een kever en een bus is een bus. (of spijlbus, transporter, volkswagen bus)
En noem 't ook geen hippie bus. Ooit een hippie in een Pick-up of Panelvan gezien???


Een Ovale achterruit is toch niet parabolisch?
Keverbusje is toch een mooie benaming,iedereen weet waar je het over hebt.
Reply With Quote
  #9  
Old 25-08-2005, 18:50
Zeend's Avatar
Zeend Zeend is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 1,387
Default

Quote:
Originally Posted by VolksWoute®
Keverbusje is toch een mooie benaming,iedereen weet waar je het over hebt.


Als we het hier over een Bus hebben... dan kán het toch alleen maar over een T1 t/m 3 gaan?!?


Jens
__________________
KCN regio Fryslân
Reply With Quote
  #10  
Old 25-08-2005, 19:00
vwfreaks.nl's Avatar
vwfreaks.nl vwfreaks.nl is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 270
Default

Quote:
Originally Posted by VolksWoute®
Een Ovale achterruit is toch niet parabolisch?


Ligt eraan wat je precies met parabolisch bedoeld. Een ovale achterruit is zeker niet plat. Er zit wel degelijk een kromming in.

Quote:
Originally Posted by VolksWoute®
Keverbusje is toch een mooie benaming,iedereen weet waar je het over hebt.


Is ook zo... Laatste stukje van m'n post was ook niet bijster serieus bedoeld..
Reply With Quote
  #11  
Old 25-08-2005, 19:03
chrisjuh chrisjuh is offline
Forum junkie
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 1,832
Default

De ovale 8erruit is toch gekomen i.v.m veiligheid??? Heb daar zelfs nog wel eens een advertentie van gezien...
__________________
FAHRVERGNÜGEN!
Reply With Quote
  #12  
Old 25-08-2005, 19:03
lowghia's Avatar
lowghia lowghia is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 765
Default

de eerste kever hadden geen eens achterramen toch? was des tijds toch niet van belang....toch?
wat ik wel weet is dat vroeger glas werd geblaast en tegen woordig gewalst,
daarom zag je vroeger ramen met roeden, simpelweg omdat ze ze niet groter konden maken.
Reply With Quote
  #13  
Old 25-08-2005, 21:16
scumbag's Avatar
scumbag scumbag is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 374
Default

Wouter, je bent een fokkin' genius!

Interessante materie trouwens, over die gedeelde voorruit bij het keverbusje, zo leer je nog eens wat. Ik dacht dat die gedeelde voorruit bij het eerste keverbusje een esthetische motivatie had, dom dom dom! dat is het voordeel van dit forum, dat mensen met verstand van met name keverbusjes je onbedoeld dingen bij kunnen brengen. Hulde aan Volkswout!

@McGyver, lees je even mee? (hij heeft het gewoon gedáán, de held!)

Vrij naar Sabine Bug: keverbusjes roeleren!
Reply With Quote
  #14  
Old 25-08-2005, 21:19
scumbag's Avatar
scumbag scumbag is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 374
Default

Quote:
Originally Posted by VolksWoute®
Wisten jullie dat het keverbusje de type 1 een gedeelde voorruit heeft gekregen omdat vanwege de kosten een panoramische voorruit gewoonweg te duur was.


Dan heb ik nog een nieuwtje voor je!

Wist jij dat men eerst een paranormale voorruit heeft overwogen, maar dat dat wegens de bijverschijnselen (de berijders gingen allerlei aura's zien) maar is afgeblazen?

Vraag maar aan Ben Pon!
Reply With Quote
  #15  
Old 25-08-2005, 21:27
Frieser's Avatar
Frieser Frieser is offline
VW Guru
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 811
Default

Het spijt me maar ik snap de ontdekking niet echt... ik vond het vrij logisch eigenlijk. Een nieuw model, met een hip gebogen ruit (omdat het toen mogelijk werd deze rond te maken) de T2!
Reply With Quote
  #16  
Old 25-08-2005, 21:27
vwfreaks.nl's Avatar
vwfreaks.nl vwfreaks.nl is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 270
Default

Quote:
Originally Posted by scumbag
Wist jij dat men eerst een paranormale voorruit heeft overwogen, maar dat dat wegens de bijverschijnselen (de berijders gingen allerlei aura's zien) maar is afgeblazen?


Nee Joh... Als ik de verhalen uit de overlevering mag geloven dan werd de catering tijdens de testritten verzorgd door de toen nog redelijk jonge, inmiddels wijlen, Klazien uit Zalk. En met paddenstoelenthee en kruidencake als versnapering lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het aan de voorruit lag..
Reply With Quote
  #17  
Old 25-08-2005, 21:41
scumbag's Avatar
scumbag scumbag is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 374
Default

Quote:
Originally Posted by vwfreaks.nl
Nee Joh... Als ik de verhalen uit de overlevering mag geloven dan werd de catering tijdens de testritten verzorgd door de toen nog redelijk jonge, inmiddels wijlen, Klazien uit Zalk. En met paddenstoelenthee en kruidencake als versnapering lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het aan de voorruit lag..


Ah..Klazien..God hebbe haar ziel. Was haar tijd blijkbaar ver voorruit (pun also intended, Gert), dat ze geestverruimende middelen serveerde, maar het was dan ook goed tegen jicht, hamertenen, psoriasis en slechte zin!

Is dat dan ook de verklaring voor de voorliefde van hippies voor keverbusjes , vwfreak? Immers, waren het niet juist de hippies die een lans hebben gebroken voor de popularisatie van allerlei kruidenbrouwsels, waar wij tot op de dag van vandaag de zoete vruchten nog van plukken?

Je zou er bijna filosofisch van worden..
Reply With Quote
  #18  
Old 25-08-2005, 22:03
Frieser's Avatar
Frieser Frieser is offline
VW Guru
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 811
Default

Een ander feit komt uit de hippie-almanak '68 ISBN171500568:

'...het euforische gevoel werd bereikt door een grote hoeveelheid cannabis hylucinia in de kachelpotten aan te brengen. In combinatie met warme thee (Klaziena-thee) leverde dit een nog betere ervaring. Gewerkt word er aan een speciaal ruit welke hetzelfde gevoel oplevert zonder cannabis h. en thee. Een prototype genaamd 'panomaramara' is reeds getest en leverde goede resultaten...'
Reply With Quote
  #19  
Old 25-08-2005, 22:14
Gert's Avatar
Gert Gert is offline
6k and counting...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,853
Default

Ik heb nog een boek in de kast staan uit mijn geboortejaar .. nee de boekdrukkunst bestond toen al
Het is getieteld " Het hoe en waarom achter allerlei vragen maar nu krijg je eindelijk eens de antwoorden "
Helaas geen ISBN nummer dus bespaar je de gang naar de Slegte op zaterdagoggent .

Waar komt de naam voor de Panorama bus vandaan ?




Staat geen text bij maar nu snap ik hem ..
Reply With Quote
  #20  
Old 26-08-2005, 09:07
scumbag's Avatar
scumbag scumbag is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 374
Default

[QUOTE=Gert]Ik heb nog een boek in de kast staan uit mijn geboortejaar .. nee de boekdrukkunst bestond toen al
Het is getieteld " Het hoe en waarom achter allerlei vragen maar nu krijg je eindelijk eens de antwoorden "
QUOTE]

was dat vrij naar een Woody Allen-film?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum