Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-12-2012, 20:07
timk1's Avatar
timk1 timk1 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 435
Default oliekoeler op 20vt

ik wil een oliekoeler gaan monteren op mijn 20vt blok in mijn golf 1.
ik had begrepen dat dan de warmtewisselaar eraf gaat.
iemand dit eerder gedaan ? foto's ?
heb namelijk wat vragen:
welk setje moet ik kopen, zat zef te denken aan 10 rijen ca. 30cm breed en met thermostaat.
is die plaat die je monteerd boven het oliefilter van hetzelfde formaat als de warmtewisselaar ? (hoogte)
wat voor merk? leverancier?
alvast bedankt voor de reakties


__________________
mk1 v6 24v in aanbouw
Reply With Quote
  #2  
Old 28-12-2012, 20:36
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

Je kunt een koeler gewoon monteren MET de warmte-wisselaar nog op het blok, sterker nog.. dit is beter voor het blok, omdat de warmte-wisselaar er ook voor zorgt dat de olie sneller op werk-temperatuur komt(zeker met kouder weer aan te raden).
De adapter-platen komen in 2 varianten, met en zonder thermostaat, ik zou die MET thermostaat kiezen, dan stroom de olie pas door de koeler vanaf een graadje of 80, ook weer beter voor het opwarmen van de motor/olie.
Goede kit: http://www.bar-tek-tuning.de/1-8T+Oelkuehler+Kit.htm
Goedkoper ga je hem (MET thermostaat) ook bijna niet vinden!

Trouwens: hoe heb je die olie-druk sensor zitten??

Last edited by Bluepower : 28-12-2012 at 20:38.
Reply With Quote
  #3  
Old 28-12-2012, 21:49
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Is dat een ABF onderblok?

Oliekoeler gaat als bij elke ander blok.
Een adapterplaat met ingebouwde thermostaat monteren ipv de warmtewisselaar.
Daarop sluit je de slangen aan die van- en naar de koeler zelf gaan.
Zorg dat je een goede set koopt en geen cheap imi.
Mocal is een goed merk.
Reply With Quote
  #4  
Old 29-12-2012, 01:21
timk1's Avatar
timk1 timk1 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 435
Default

kijk, twee totaal verschillende verhalen, daar zit het probleem.
als ik de warmtewisselaar laat zitten vraag ik me af of de draad lang genoeg is om het oliefilter vans te draaien

die oliedruksensor kun je zien in mijn topic pagina 4

http://www.volksforum.com/forum/sho...0&highlight=k04
__________________
mk1 v6 24v in aanbouw
Reply With Quote
  #5  
Old 29-12-2012, 01:22
timk1's Avatar
timk1 timk1 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 435
Default

blok is een aeb motorcode
__________________
mk1 v6 24v in aanbouw
Reply With Quote
  #6  
Old 29-12-2012, 01:31
timk1's Avatar
timk1 timk1 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 435
Default

zie hier hoe kort die draad is


__________________
mk1 v6 24v in aanbouw
Reply With Quote
  #7  
Old 29-12-2012, 08:08
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Er zijn sandwichplates die zelf een draadsok hebben.
Die schroef je dus op de warmtewisselaar. En daar schroef je het oliefilter weer op.

Gr., Pim
Reply With Quote
  #8  
Old 29-12-2012, 08:58
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Quote:
Originally Posted by Herm Schreurs
Is dat een ABF onderblok?


Die blokken zaten in A4 A6 en Passats vanaf eind '96 tot '98 geloof ik.
Reply With Quote
  #9  
Old 29-12-2012, 09:29
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Ok bedankt, heeft veel gelijkenissen idd. Komt ook uit dezelfde periode :-)

Persoonlijk zou ik de warmtewisselaar weghalen, in de motor zelf wisselen ze al de warmte aan elkaar uit. (Olie en water bedoel ik )

Zoek eens bijvoorbeeld he boek van ISA-racing of Sandtler dan weert je wat er te koop is op het gebied van adapterplaten, schroefdraden, langere of kortere buisjes waar je het over hebt.

Als eerste moet je je afvragen:
Waarom wil ik een oliekoeler? Wordt je blok nu te warm tijdens het rijden? Zorg dan eerst dat je waterkoeling in orde is want de originele warmtewisselaar doet het erg goed mits je radiateur en het systeem goed in orde hebt. Denk aan nieuwe waterpomp, andere thermostaat in je waterpompflens, andere thermoschakelaar voor de fans, andere fans, goede maat radiateur, juiste ontluchting etc etc
Het wordt pas kritiek als je bijvoorbeeld tijdens trackdays constant vollast gaat rijden en alles niet tussentijds kan afkoelen.
Reply With Quote
  #10  
Old 15-07-2014, 00:16
SchokR SchokR is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 242
Default

Quote:
Originally Posted by Bluepower
Je kunt een koeler gewoon monteren MET de warmte-wisselaar nog op het blok, sterker nog.. dit is beter voor het blok, omdat de warmte-wisselaar er ook voor zorgt dat de olie sneller op werk-temperatuur komt(zeker met kouder weer aan te raden).
De adapter-platen komen in 2 varianten, met en zonder thermostaat, ik zou die MET thermostaat kiezen, dan stroom de olie pas door de koeler vanaf een graadje of 80, ook weer beter voor het opwarmen van de motor/olie.
Goede kit: http://www.bar-tek-tuning.de/1-8T+Oelkuehler+Kit.htm
Goedkoper ga je hem (MET thermostaat) ook bijna niet vinden!

Trouwens: hoe heb je die olie-druk sensor zitten??


Als je die korte oliefilter gebruikt wat aangeraden wordt bij het oliekoeler kit kom je dan even lang uit, heb namelijk geen mm extra speling bij mijn golf
__________________
'70's
Golf fährt man nicht, Golf spielt man
Reply With Quote
  #11  
Old 15-07-2014, 00:35
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Topic van bijna 2 jaar oud...

Volgens mij zit er ondertussen een v6 in z'n mk1
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #12  
Old 17-07-2014, 10:52
SchokR SchokR is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 242
Default

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Topic van bijna 2 jaar oud...

Volgens mij zit er ondertussen een v6 in z'n mk1


Kan best, maar niet in die van mij
__________________
'70's
Golf fährt man nicht, Golf spielt man
Reply With Quote
  #13  
Old 20-07-2014, 19:45
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

En ook niet on die van Tim

Wel die van z'n vriendin
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum