#1
|
|||
|
|||
Golf 1 gti ploft in luchtfilter
Goedendag,
Na wat geknutsel met mijn golf 1 cabrio gti heb ik hem eindelijk weeer lopend. Gedaan: - Disriem gechect op timing adhv puntjes - Ontsteking 0 punt gezet - Ontsteking afgesteld met strobo - injectoren, leidingen schoon gemaakt - injectoren gecontroleerd op druk/brandstof - luchtfilter en benzinefilter vervangen Nu doet het volgende zich voor: Auto start, loopt opsich prima stationair, maar levert bij wat gas geven backfire in luchtflter, het is geen constante backfire maar zo nu en dan een plofje. Auto rijd, maar heeft weinig vermogen bij optrekken. Ontsteking staat goed dus nu zou het in het -> bougie/kabel/rotor/halgever/bobine kunnen zitten. Hoe ga ik hierbij te werk om dit te controleren? |
#2
|
||||
|
||||
Staat de distributie zeker op tijd?? Klinkt wel als zoiets.....
__________________
'88 Golf II VR6 '91 Golf II G60 '86 Golf II 16V New Project |
#3
|
||||
|
||||
Idd, welke merktekens op het nokkenas tandwiel heb je aangehouden?
|
#4
|
|||
|
|||
pijl krukas poulie staat gelijk met pijl op dis kap. klein puntje nokkenastandwiel staat gelijk met kleppendekselpakking.
hercontrole: Cilinder 1 staat boven in. Rotor wijst naar streepje op ontsteking. Ontsteking met lamp afgesteld op diamanten inkeping. rotor staat heel iets langs het streepje af. Wat onderzoek gedaan, kjetronic is dus een gevoelig systeem. Waarbij ontploffing in luchtfilter meerdere dingen betekend. Co schroef heeft hier ook veel invloed op schijnbaar, maar krijg hem echt goed afgesteld. Last edited by frank6892 : 03-02-2016 at 15:42. |
#5
|
|||
|
|||
Het is trouwens een 1.6 eg motor
|
#6
|
||||
|
||||
afstelling zou goed moeten zijn. merktekens nokkenastandwiel aan de binnenkant gebruiken en vliegwiel staat wel goed.. dan zou die al vrij netjes moeten lopen en misschien ontsteking wat bijdraaien thats it..
heb je de spinnenkop uitelkaar gehad? als ze smerig van binnen zijn of de klep van je luchtweger is niet mooi rondmeer (door backfires) dan loopt het ook niet goed. |
#7
|
|||
|
|||
alle injectieleidingen schoon geblazen, injectoren ook, getest. luchtweger helemaal schoon gemaakt. spinnekop ook schoon geblazen.
stationair loopt hij prima tot je een dotje gas geef, dan ploft hij 1 keer uit luchtfilter. verder heeft hij weinig vermogen. De ontsteking zou goed moeten staan. Ik heb een vaag vermoeden dat het in de rotor/kabels/ontsteking(halgever) of bobine zit, dat hier de vonk ergens niet voldoende is. Vrijdag kan ik een extra setje krijgen om te proberen, maar ik weet niet of er nog dingen zijn die ik nu zou kunnen controleren. |
#8
|
|||
|
|||
Nu begin ik toch te twijfelen
In de gegevens staat 0 graden 800 rpm en 6 graden 800 rpm. Bij de 6 graden staat zonder vacuum en zonder basisafstelling. Nu weet ik even niet meer precies wat nu wel of niet de bedoeling is. |
#9
|
||||
|
||||
Staat wel een kerf in je vliegwiel. Dat is de nul. Als je m een stukje verder draait zie je een kleiner kerfje, dat is je 6°. Als je m daar op zet zou de rotor recht tegenover het streepje moeten staan van het verdelerhuis.
Maar dat is zon klein beetje, daar gaat hij niet zo raar van lopen zoals jij aangeeft. |
#10
|
|||
|
|||
Nee inderdaad. net weer het gasklep nog even grondig schoon gemaakt, nu is zowat alles schoon wat schoon te maken is.
Ontsteking op verschillende standen geprobeerd, alsook de co schroef. Het word zeker beter maar de knal in inlaat blijft. het lijkt dus alsof hij op de een of andere manier op het verkeerde moment vonkt, navonkt, overspringt of juist 1 keer niet vonkt en dan de onverbrande benzine in uitlaatklep de ene keer ontbrand. Ik denk dat hij dus af en toe niet vonkt. Ook nog even nieuwe rotorkap, kabels en bougies gestoken. Wat nog overblijft is bobine en/of ontsteking zelf. Of dit de oorzaak kan zijn weet ik niet, is dit te testen? |
#11
|
||||
|
||||
Volgorde wel goed? Ik probeer toch wat mee te denken, zelf ooit ook gehad
En is er verder nog wat aan de motor veranderd? De spie van het nokkenas tandwiel is wel goed nog? (breken wel gauw eens met vastzetten) want dan heb je wel alle merktekens goed staan terwijl de nokkenas toch verdraaid kan zijn. En de klepspeling? Is die goed? Moet met plaatjes gesteld worden. |
#12
|
|||
|
|||
Nou het vreemde is;
Luchtweger was door wat onkunde kapot gegaan. De veertjes die erin zaten wren weg gesprongen. Dus ik had maar een nieuwe gekocht.op dat moment net voordat ik de luchtweger gemold heb liep die als de tierelier. Na het plaatsten van de nieeuwe luchtweger niet meer. Klepspeling kan ik helaas zelf nog niet stellen. Hier kab ik evt wel wat onderzoek naar doen. Bougies en kabels zitten goed. Zitten ook nog syeeds hetzelfde. Hij loopt stationair prima blijft dan ook uren lopen. Het probleen zit hem echt in een dot gat. Vermogen is ook drie keer niks dus dat is wel vreemd |
#13
|
|||
|
|||
Spie is gewoon heel. Ik heb regelmatig gekeken of cil 1 boven in stond zodra markeringen op tijd stonden. Hierbij staat de rotor naar kerfje op ontsteking en in vliegwiel staat hij ook op een kerfje.
Ik zie trouwens 2 grote nokjesop het vliegwiel, en 1 diamanten kerje, volgens jou staat er dus nog 1 streepje? |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Verschilt vaak wel eens wat per vliegwiel. maar er moet in de buurt van de grote kerf (de 0) nog een kerf zitten die iets kleiner is. en als hij voordat je met de luchtweger bezig bent geweest wel goed liep dan zal je het probleem toch daar moeten zoeken denk ik. |
#15
|
|||
|
|||
Ja dat heb ik inderdaad al een keer meer gehoord. Alleen de luchtweger, ja wat kan ik er in hemelsnaam aan gaan testen/afstellen.
Bij indrukken veert hij mooi, raakt geen randen, evenals bij uittrekken spuiten de injectoren in met een weerstand erin. Geen schrapende of hangende delen, dus dat is wel een lastige zeg. Blijft mooi, erg leerzaam, alleen om in het wilde weg dingen aan te schaffen is ook zonde natuurlijk. |
#16
|
|||
|
|||
Schijnt af te stellen kunnen
Alleen ik raad het je niet aan Dat klepje dekseltje heeft een schroef Daarmee kan je hem afstellen |
#17
|
|||
|
|||
Geloof het of niet, maar bougiekabel 2 en 3 zaten verkeerd om XD
Loopt nu als de tierelier. Bedankt voor de hulp |
#18
|
||||
|
||||
haha
wel mooi dat je het hier nog ff post ik heb t ooit zelf ook gehad zoals ik eerder ook al aangaf. kapot gezocht |
#19
|
|||
|
|||
Heb je de brandstof druk al gemeten. Die moet zo'n 5 a 7 bar zijn dit is af te stellen op de luchtweger mits je brandstof pomp nog genoeg druk levert vaak levert de pomp te weinig. Simpele test luchtfilterbak los en langs onder met je hand de luchtweger omhoog drukken en met de andere hand tegelijkertijd gas geven
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |
#20
|
|||
|
|||
Heb je de brandstof druk al gemeten. Die moet zo'n 5 a 7 bar zijn dit is af te stellen op de luchtweger mits je brandstof pomp nog genoeg druk levert vaak levert de pomp te weinig. Simpele test luchtfilterbak los en langs onder met je hand de luchtweger omhoog drukken en met de andere hand tegelijkertijd gas geven
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |