#1
|
||||
|
||||
Log AFN
Hallo,
Heb het idee dat er een dipje zit in het vermogen van mijn mk2 afn. Er is me verteld dat een log maken verstandig is. Is er iemand die hier een goede conclusie uit kan trekken? Vind de lmm wat hoog, maar of dat negatief is weet ik niet. Turbodruk piekt mooi maar valt rond de 2900 iets terug? Motor is gechipt naar 145 pk. (JD) Last edited by Jetta MaNiA : 12-04-2014 at 19:00. |
#2
|
||||
|
||||
Ziet er opzich keurig uit.
De dip die je voelt is niet echt een dip. De eerste kolom turbodruk is de gevraagde druk, de 2e kolom de daadwerkelijke druk. De druk loopt iets te ver op tussen de 1900 en de 2900 rpm waardoor de n75 deze terug probeerd te regelen, dit voel je als een dip. De N75 kan dit in dit toerengebied niet echt aan zo te zien, ik verboed dat de schoepen iets stroef lopen. Lmm waardes liggen vrijwel altijd een stuk hoger dan de gevraagde waardes. De inspuiting wordt keurig begrenst op de lmm waarde. Last edited by Dokter D : 12-04-2014 at 20:27. |
#3
|
||||
|
||||
Maar hij regelt de druk zo ver terug dat de gegeven druk onder de gevraagde druk komt, dat is toch niet in orde lijkt me.
Schoepen van wat trouwens? N75 vervangen? Of doorrijden? Last edited by Jetta MaNiA : 12-04-2014 at 20:37. |
#4
|
||||
|
||||
N75 lijkt mij niet de schuldige, doordat de druk snel oploopt heeft ie moeite om de schoepen bij te regelen.
Op 2900rpm heeft ie de druk onder controle meer regeld m iets te ver terug, op de 3300rpm is de druk zoals gevraagd. Je kunt de log eens doorsturen naar JD en vragen wat zij zeggen. |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Dokter D bedoelt volgens mij de variabele schoepen van de turbo. Als ze wat stroef bewegen komt dat misschien doordat de roet zich een beetje heeft opgehoopt. Paar keer effe goed trappen om die roet weg te branden denk ik en als dat niet helpt dan misschien de turbo loshalen en schoonmaken, Jetta Racing had volgens mij een hele tijd geleden een "how to" geplaatst
__________________
VW Golf 4 TDI PD130 VW Golf 2 GTD Special (ex) IDI TurboDiesel Tuning |
#6
|
||||
|
||||
Ok, maar ik rijd ca. 25000 per jaar, elke dag 120km snelweg... daar gaat een turbo toch niet van vast zitten?
|
#7
|
||||
|
||||
Ik kon mij enigszins wel vinden in D D's vermoeden dat de schoepen een beetje vastzitten waardoor de N75 moeite heeft om ze bij te sturen. Verder weet ik t ook niet
Veel succes.
__________________
VW Golf 4 TDI PD130 VW Golf 2 GTD Special (ex) IDI TurboDiesel Tuning |
#8
|
|||
|
|||
EGR plaatje loshalen op het uitlaatspruitstuk, slangetje erin en flink wat Mr. Muscle ovenreiniger(de schuimvariant) erin spuiten..
Uurtje of 1.5 laten intrekken, ondertussen de VNT stang een paar keer bewegen naar de max uitslag.. Na die 1.5 uur wachten de motor rustig warm rijden, en als ie warm is een paar keer flink hard doortrekken in zn 3 of 4.. Hiermee heb je de roet-opbouw op de schoepen echt wel weg gewerkt. Hierna nog eens loggen en kijken of het bijregelen nu beter gaat! |
#9
|
||||
|
||||
Iedereen bedankt voor de adviezen, maar is er ook iemand die me kan vertellen hoe een turbo deze klacht kan veroorzaken bij elke dag ca. 120km snelweggebruik?
|
#10
|
||||
|
||||
Ik denk zelf dat er niets aan de hand is.
Wanneer je de log bekijkt en dan met name de turbodruk zie je in de eerste kolom de door de ecu gevraagde waarde, in de 2e kolom zie je de daadwerkelijk gemeten waarde. Het doel van de n75 klep is om de gevraagde en de gemeten waarde gelijk te krijgen. Onder in toeren is er weinig druk, de n75 regeld de schoepen van de turbo bij zodat er meer turbodruk komt. Halverwege het toerengebied loopt de druk te hoog op waardoor de n75 de schoepen bijregeld en de turbodruk iets afneemt. De druk neemt nu iets te ver af en de schoepen worden weer iets bij geregeld zodat er weer iets meer druk komt. Deze schommeling voel jij als dip. Helemaal rechts zie je de werking van de n75, hoe lager het getal in de kolom hoe meer werk de n75 heeft om de boel in bedwang te houden. Zie de n75 maar als een oude weegschaal, wanneer jij er gewicht inlegd zal de n75 dit willen compenseren. Last edited by Dokter D : 13-04-2014 at 20:38. |
#11
|
||||
|
||||
Toch voel je tijdens het rijden die dip in het vermogen, heb het idee dat dit er voorheen niet was
|
#12
|
||||
|
||||
Een turbo zal altijd roet voor z'n kiezen krijgen, wanneer je een 'luie' rijder bent zal dit eerder gebeuren dan wanneer je een vlotte rijder bent.
Snelweg kilometers zeggen niet zoveel, een turbo brand zichzelf het best schoon door regelmatig door te trekken in de 5e versnelling tussen de 80 en 120 km/h. |
#13
|
||||
|
||||
Log is perfect, niks aan doen verder..
En ja, het VNT krijg je als je wilt snel vast, al rij je 500km per dag, als dat ding als een schoorsteen rookt zitten de vanen zo vast.. Haal ze altijd uit elkaar om schoon te maken, sommige zitten echt flink vast, die je met een middel niet zomaar even los haalt.. Je kunt het wel proberen, maar je raakt nooit alles op die manier, dus voor en achterkant, boven en onder.
__________________
Ecu's Sleutelvrij maken ? Stuur pb.. Ook Immo Emulators te koop. https://www.facebook.com/groups/312765538928730/ |
#14
|
||||
|
||||
Toch eerdaags maar eens schoonmaken dan, kan geen kwaad.
|
#15
|
||||
|
||||
En? heb je de turbo al schoongemaakt?
__________________
VW Golf 4 TDI PD130 VW Golf 2 GTD Special (ex) IDI TurboDiesel Tuning |
#16
|
||||
|
||||
Nee nog niet, dat durf ik zelf niet aan, even kijken of Jettaracing daar eerdaags tijd voor heeft.
Tot die tijd, nieuw brandstoffilter en een flesje forte. |
#17
|
||||
|
||||
Ah oke dan, we horen wel of t probleem na het schoonmaken is opgelost.
__________________
VW Golf 4 TDI PD130 VW Golf 2 GTD Special (ex) IDI TurboDiesel Tuning |
#18
|
||||
|
||||
Ik wil hem je ook wel schoonmaken hoor, alleen moet je hem dan even opsturen
__________________
Ecu's Sleutelvrij maken ? Stuur pb.. Ook Immo Emulators te koop. https://www.facebook.com/groups/312765538928730/ |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Vriendelijk aangeboden, maar het betreft een daily dus kan hem niet missen. |
#20
|
||||
|
||||
Flesje forte is er inmiddels door, koperen ringen om verstuivers vervangen.
Opgelost!! |