Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-05-2014, 20:16
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,661
Default heatwrap wel of niet?

voor mijn spaghetti spruitstuk wilde ik eigenlijk heatwrap kopen, vanwege dat er carbs vlak boven zitten straks. alleen nou hoor ik van verschillende kanten dat als er olie o.i.d. op komt het alsnog in de fik vliegt...

iemand die hier goede tips over heeft?
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #2  
Old 27-05-2014, 22:23
the puritan's Avatar
the puritan the puritan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 200
Default

Als er iets lekt, fiks je dat toch eerst even? Heatwrap isoleert waardoor je uitlaatgassen sneller stromen en dus een betere cilindervulling krijgt. Eventuele lekkende benzine/olie kan gewoon alsnog in de fik vliegen.
__________________
Passat variant GT B3
Reply With Quote
  #3  
Old 27-05-2014, 22:41
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,798
Default

Zorgen dat het niet lekt
__________________
Golf MK2 GTI 16vG60 '90 (SOLD)
Audi A4 Avant S Edition '20
Audi A3 Sportback '14
Reply With Quote
  #4  
Old 27-05-2014, 22:53
PimVW's Avatar
PimVW PimVW is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 2,323
Default

5 seizoenen mee gereden en nooit problemen gehad. Je kan ook nog n plaatje tussen spruitstuk en carburateurs doen en dat met iets warmtewerends plakken
__________________
Saugergroup [0][0] [0][0]
Polo 6N Harlekin
Golf 1 GTI PLUS 20V T sold
Reply With Quote
  #5  
Old 28-05-2014, 21:42
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Ga het nu ook doen ligt toch weer allemaal los !
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #6  
Old 28-05-2014, 22:05
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

Wat vliegt er in brand bij benzine ... Benzinedamp ... Benzine in zijn liquide vorm vliegt niet in brand .

ik heb meermaals gehad dat er een druppel benzine op de uitlaat drupt (overlopen via de choke => Webers dcoe ) tot nu toe geen brand gehad enkel een sissend geluid , de uitlaat is wel ingetaped met heatwrap .
Reply With Quote
  #7  
Old 28-05-2014, 22:17
Thom_vw Thom_vw is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 120
Default

Quote:
Originally Posted by the puritan
Als er iets lekt, fiks je dat toch eerst even? Heatwrap isoleert waardoor je uitlaatgassen sneller stromen en dus een betere cilindervulling krijgt. Eventuele lekkende benzine/olie kan gewoon alsnog in de fik vliegen.

Hoe bedoel je dat, de uitlaatgassen stromen sneller en daardoor is de vullingsgraad beter? Dus dat zou betekenen als ik een venturi in het spruitstuk plaats, waardoor de stroomsnelheid omhoog gaat, ik een betere cilindervulling heb?
Reply With Quote
  #8  
Old 28-05-2014, 22:20
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Thom_vw
Hoe bedoel je dat, de uitlaatgassen stromen sneller en daardoor is de vullingsgraad beter? Dus dat zou betekenen als ik een venturi in het spruitstuk plaats, waardoor de stroomsnelheid omhoog gaat, ik een betere cilindervulling heb?


Is dit niet meer van toepassing bij een geblazen motor ?
Reply With Quote
  #9  
Old 28-05-2014, 22:33
Thom_vw Thom_vw is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 120
Default

Quote:
Originally Posted by Scirocco_1600
Is dit niet meer van toepassing bij een geblazen motor ?


Inderdaad, bij een een geblazen wil je zo min mogelijk warmte (eigenlijk uitlaatgasenthalphie) richting de turbine verliezen. Bij een atmosferische motor brengt het over het algemeen niets, tenzij de inlaatlucht opgewarmd wordt (wat natuurlijk met de webers direkt boven het spruitstuk mogelijk is). Verder is een omwikkeling van het spruitstuk handig wanneer er andere motordelen tegen de hitte beschermt moeten worden.
Maar ik snapte de beredenering van the puritan niet echt, vandaar dat ik het vroeg.
Reply With Quote
  #10  
Old 28-05-2014, 22:56
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,661
Default

dus... het beste is om het gewoon wel te doen? ik had i.i.g. van iemand gehoord dat wanneer er iets gaat lekken, bijv. olie of benzine dat dan alles in de hens vliegt, maar zonder heatwrap is dat natuurlijk net zo goed.. eigenlijk best wel een domme vraag
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #11  
Old 29-05-2014, 07:49
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by wessel97
dus... het beste is om het gewoon wel te doen? ik had i.i.g. van iemand gehoord dat wanneer er iets gaat lekken, bijv. olie of benzine dat dan alles in de hens vliegt, maar zonder heatwrap is dat natuurlijk net zo goed.. eigenlijk best wel een domme vraag


Mijn redenering over heatwrap ... Ik doe het rond de uitlaat als de inlaat er boven zit ( 8v oud model ) bij 16v of vroege 8v ( xflow ) doe ik het niet met de reden voor de warmte wat te verminderen . Want ben van het principe dat warme benzine vermogen verlies levert . En ook door de grote warmte gaan de dichtingen snelle stuk ... Maar das dan mijn mening
Reply With Quote
  #12  
Old 29-05-2014, 08:01
Scully Scully is online now
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 946
Default

Quote:
Originally Posted by Thom_vw
Dus dat zou betekenen als ik een venturi in het spruitstuk plaats, waardoor de stroomsnelheid omhoog gaat, ik een betere cilindervulling heb?


Nee, want de stroomsnelheid gaat alleen omhoog op de plaats van de venturi, niet ervoor of erna. Verder wordt je debiet niet hoger door een venturi, enkel je stroomsnelheid op die plek door de oppervlakteverkleining wat voor een drukverlaging zorgt.
Reply With Quote
  #13  
Old 29-05-2014, 08:06
Scully Scully is online now
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 946
Default

Quote:
Originally Posted by Thom_vw
Inderdaad, bij een een geblazen wil je zo min mogelijk warmte (eigenlijk uitlaatgasenthalphie) richting de turbine verliezen. Bij een atmosferische motor brengt het over het algemeen niets, tenzij de inlaatlucht opgewarmd wordt (wat natuurlijk met de webers direkt boven het spruitstuk mogelijk is). Verder is een omwikkeling van het spruitstuk handig wanneer er andere motordelen tegen de hitte beschermt moeten worden.
Maar ik snapte de beredenering van the puritan niet echt, vandaar dat ik het vroeg.


Ik ben ook wel benieuwd naar zijn redenatie, maar ik kan mij voorstellen dat door de temperatuur hoog te houden, de uitlaatgassen niet vertragen doordat de moleculen een bepaalde afstand willen houden, en dus niet dicht op elkaar willen zitten, waardoor ze elkaar verder drukken.
De truuk van een uitlaatspruitstuk is om de flow van de ene cilinder te gebruiken om de andere leeg te trekken net op het moment dat deze opent. Als de flow van de ene cilinder net voorbij de pijp van de andere komt, wordt daar een beetje vacuum gecreerd, waardoor die uitlaatgassen er makkelijker uit stromen.
De snelheid van de uitlaatgassen is temperatuurafhankelijk, dus dit effect zou je hiermee iets kunnen beinvloeden. Maar dit is even hardop denken, ik hoor graag de reactie van een expert.
Reply With Quote
  #14  
Old 29-05-2014, 08:24
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

De temperatuur van de uitlaat en dus ook de wrap heeft zeker invloed op de snelheid van de uitlaatgassen en dus ook de prestaties.
Of je er iets van zult merken is punt 2 maar ik denk t niet.
Reply With Quote
  #15  
Old 29-05-2014, 08:56
sander_beer's Avatar
sander_beer sander_beer is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 681
Default

ik merkte er iig niks van behalve dat mijn spruitstuk eerder stuk ging
Reply With Quote
  #16  
Old 29-05-2014, 09:34
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Quote:
Originally Posted by sander_beer
ik merkte er iig niks van behalve dat mijn spruitstuk eerder stuk ging


Dat is niet funny ,het in wikkelen komt best precies toch moet allemaal precies even dik toch ?
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #17  
Old 29-05-2014, 09:39
sander_beer's Avatar
sander_beer sander_beer is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 681
Default

zonder heat wrap werd mijn spruitstuk na een lang stuk flink doorrijden rood gloeiend
heb er toen van die heat wrap rond gedaan en een maand daarna was er een las helemaal weggebrand
het was een rvs spruitstuk van powersprint dus dat moet kwalitatief toch wel goed zitten
Reply With Quote
  #18  
Old 29-05-2014, 11:16
R.icky's Avatar
R.icky R.icky is offline
VW Guru
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 931
Default

Heb zelf toendertijd mijn rvs spruitstuk gewrapt van m'n G60, dat was na een tijdje zo verbrand als het ware door olie en regenwater dat ik het daarna kon weggooien... Nieuw rvs spruitstuk gehaald en gelijk laten coaten ipv wrappen, beviel me een heel stuk beter!
__________________
'99 Impreza GTT 25Stars Edition 350hp

Ex:
4x Corrado G60/G60/G60/G60
5x Golf Mk.II GTI/G60/Vr6/1.3/1.6
1x Polo G40
1x Golf Mk.III GTI
Reply With Quote
  #19  
Old 29-05-2014, 12:08
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,661
Default

Quote:
Originally Posted by R.icky
Heb zelf toendertijd mijn rvs spruitstuk gewrapt van m'n G60, dat was na een tijdje zo verbrand als het ware door olie en regenwater dat ik het daarna kon weggooien... Nieuw rvs spruitstuk gehaald en gelijk laten coaten ipv wrappen, beviel me een heel stuk beter!


coaten? kan dat? of is dat een special soort coating...
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #20  
Old 29-05-2014, 12:10
R.icky's Avatar
R.icky R.icky is offline
VW Guru
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 931
Default

Keramisch coaten
__________________
'99 Impreza GTT 25Stars Edition 350hp

Ex:
4x Corrado G60/G60/G60/G60
5x Golf Mk.II GTI/G60/Vr6/1.3/1.6
1x Polo G40
1x Golf Mk.III GTI
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum