Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 27-05-2014, 20:16
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder

Default heatwrap wel of niet?

voor mijn spaghetti spruitstuk wilde ik eigenlijk heatwrap kopen, vanwege dat er carbs vlak boven zitten straks. alleen nou hoor ik van verschillende kanten dat als er olie o.i.d. op komt het alsnog in de fik vliegt...

iemand die hier goede tips over heeft?
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
Old 27-05-2014, 22:23
the puritan's Avatar
the puritan the puritan is offline
Forum Regular

Als er iets lekt, fiks je dat toch eerst even? Heatwrap isoleert waardoor je uitlaatgassen sneller stromen en dus een betere cilindervulling krijgt. Eventuele lekkende benzine/olie kan gewoon alsnog in de fik vliegen.
Old 27-05-2014, 22:41
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60

Zorgen dat het niet lekt
Reply With Quote
Old 27-05-2014, 22:53
PimVW's Avatar
PimVW PimVW is offline
No personal life

5 seizoenen mee gereden en nooit problemen gehad. Je kan ook nog n plaatje tussen spruitstuk en carburateurs doen en dat met iets warmtewerends plakken
Reply With Quote
Old 28-05-2014, 21:42
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor

Ga het nu ook doen ligt toch weer allemaal los !

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
Old 28-05-2014, 22:05
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie

Wat vliegt er in brand bij benzine ... Benzinedamp ... Benzine in zijn liquide vorm vliegt niet in brand .

ik heb meermaals gehad dat er een druppel benzine op de uitlaat drupt (overlopen via de choke => Webers dcoe ) tot nu toe geen brand gehad enkel een sissend geluid , de uitlaat is wel ingetaped met heatwrap .
Reply With Quote
Old 28-05-2014, 22:17
Thom_vw Thom_vw is offline
Forum Regular

Quote:
Originally Posted by the puritan
Als er iets lekt, fiks je dat toch eerst even? Heatwrap isoleert waardoor je uitlaatgassen sneller stromen en dus een betere cilindervulling krijgt. Eventuele lekkende benzine/olie kan gewoon alsnog in de fik vliegen.

Hoe bedoel je dat, de uitlaatgassen stromen sneller en daardoor is de vullingsgraad beter? Dus dat zou betekenen als ik een venturi in het spruitstuk plaats, waardoor de stroomsnelheid omhoog gaat, ik een betere cilindervulling heb?
Reply With Quote
Old 28-05-2014, 22:20
Scirocco_1600's Avatar
Forum junkie

Quote:
Originally Posted by Thom_vw
Hoe bedoel je dat, de uitlaatgassen stromen sneller en daardoor is de vullingsgraad beter? Dus dat zou betekenen als ik een venturi in het spruitstuk plaats, waardoor de stroomsnelheid omhoog gaat, ik een betere cilindervulling heb?

Is dit niet meer van toepassing bij een geblazen motor ?
Reply With Quote
Old 28-05-2014, 22:33
Thom_vw Thom_vw is offline
Forum Regular

Quote:
Originally Posted by Scirocco_1600
Is dit niet meer van toepassing bij een geblazen motor ?

Inderdaad, bij een een geblazen wil je zo min mogelijk warmte (eigenlijk uitlaatgasenthalphie) richting de turbine verliezen. Bij een atmosferische motor brengt het over het algemeen niets, tenzij de inlaatlucht opgewarmd wordt (wat natuurlijk met de webers direkt boven het spruitstuk mogelijk is). Verder is een omwikkeling van het spruitstuk handig wanneer er andere motordelen tegen de hitte beschermt moeten worden.
Maar ik snapte de beredenering van the puritan niet echt, vandaar dat ik het vroeg.
Reply With Quote
Old 28-05-2014, 22:56
wessel97's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

dus... het beste is om het gewoon wel te doen? ik had i.i.g. van iemand gehoord dat wanneer er iets gaat lekken, bijv. olie of benzine dat dan alles in de hens vliegt, maar zonder heatwrap is dat natuurlijk net zo goed.. eigenlijk best wel een domme vraag

Reply With Quote
Old 29-05-2014, 07:49
Scirocco_1600's Avatar
Forum junkie

Quote:
Originally Posted by wessel97
dus... het beste is om het gewoon wel te doen? ik had i.i.g. van iemand gehoord dat wanneer er iets gaat lekken, bijv. olie of benzine dat dan alles in de hens vliegt, maar zonder heatwrap is dat natuurlijk net zo goed.. eigenlijk best wel een domme vraag

Mijn redenering over heatwrap ... Ik doe het rond de uitlaat als de inlaat er boven zit ( 8v oud model ) bij 16v of vroege 8v ( xflow ) doe ik het niet met de reden voor de warmte wat te verminderen . Want ben van het principe dat warme benzine vermogen verlies levert . En ook door de grote warmte gaan de dichtingen snelle stuk ... Maar das dan mijn mening
Reply With Quote
Old 29-05-2014, 08:01
Scully Scully is online now
VW Guru

Quote:
Dus dat zou betekenen als ik een venturi in het spruitstuk plaats, waardoor de stroomsnelheid omhoog gaat, ik een betere cilindervulling heb?

Nee, want de stroomsnelheid gaat alleen omhoog op de plaats van de venturi, niet ervoor of erna. Verder wordt je debiet niet hoger door een venturi, enkel je stroomsnelheid op die plek door de oppervlakteverkleining wat voor een drukverlaging zorgt.
Reply With Quote
Old 29-05-2014, 08:06
Scully Scully is online now
VW Guru

Quote:
Inderdaad, bij een een geblazen wil je zo min mogelijk warmte (eigenlijk uitlaatgasenthalphie) richting de turbine verliezen. Bij een atmosferische motor brengt het over het algemeen niets, tenzij de inlaatlucht opgewarmd wordt (wat natuurlijk met de webers direkt boven het spruitstuk mogelijk is). Verder is een omwikkeling van het spruitstuk handig wanneer er andere motordelen tegen de hitte beschermt moeten worden.
Maar ik snapte de beredenering van the puritan niet echt, vandaar dat ik het vroeg.

Ik ben ook wel benieuwd naar zijn redenatie, maar ik kan mij voorstellen dat door de temperatuur hoog te houden, de uitlaatgassen niet vertragen doordat de moleculen een bepaalde afstand willen houden, en dus niet dicht op elkaar willen zitten, waardoor ze elkaar verder drukken.
De truuk van een uitlaatspruitstuk is om de flow van de ene cilinder te gebruiken om de andere leeg te trekken net op het moment dat deze opent. Als de flow van de ene cilinder net voorbij de pijp van de andere komt, wordt daar een beetje vacuum gecreerd, waardoor die uitlaatgassen er makkelijker uit stromen.
De snelheid van de uitlaatgassen is temperatuurafhankelijk, dus dit effect zou je hiermee iets kunnen beinvloeden. Maar dit is even hardop denken, ik hoor graag de reactie van een expert.
Reply With Quote
Old 29-05-2014, 08:24
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life

De temperatuur van de uitlaat en dus ook de wrap heeft zeker invloed op de snelheid van de uitlaatgassen en dus ook de prestaties.
Of je er iets van zult merken is punt 2 maar ik denk t niet.
Reply With Quote
Old 29-05-2014, 08:56
sander_beer's Avatar
sander_beer sander_beer is offline
VW Addict

ik merkte er iig niks van behalve dat mijn spruitstuk eerder stuk ging
Reply With Quote
Old 29-05-2014, 09:34
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor

Quote:
Originally Posted by sander_beer
ik merkte er iig niks van behalve dat mijn spruitstuk eerder stuk ging

Dat is niet funny ,het in wikkelen komt best precies toch moet allemaal precies even dik toch ?

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
Old 29-05-2014, 09:39
sander_beer's Avatar
sander_beer sander_beer is offline
VW Addict

zonder heat wrap werd mijn spruitstuk na een lang stuk flink doorrijden rood gloeiend
heb er toen van die heat wrap rond gedaan en een maand daarna was er een las helemaal weggebrand
het was een rvs spruitstuk van powersprint dus dat moet kwalitatief toch wel goed zitten
Reply With Quote
Old 29-05-2014, 11:16
R.icky's Avatar
R.icky R.icky is offline
VW Guru

Heb zelf toendertijd mijn rvs spruitstuk gewrapt van m'n G60, dat was na een tijdje zo verbrand als het ware door olie en regenwater dat ik het daarna kon weggooien... Nieuw rvs spruitstuk gehaald en gelijk laten coaten ipv wrappen, beviel me een heel stuk beter!

Ex:
4x Corrado G60/G60/G60/G60
5x Golf Mk.II GTI/G60/Vr6/1.3/1.6
1x Polo G40
1x Golf Mk.III GTI
Reply With Quote
Old 29-05-2014, 12:08
wessel97's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

Quote:
Originally Posted by R.icky
Heb zelf toendertijd mijn rvs spruitstuk gewrapt van m'n G60, dat was na een tijdje zo verbrand als het ware door olie en regenwater dat ik het daarna kon weggooien... Nieuw rvs spruitstuk gehaald en gelijk laten coaten ipv wrappen, beviel me een heel stuk beter!

coaten? kan dat? of is dat een special soort coating...

Reply With Quote
Old 29-05-2014, 12:10
R.icky's Avatar
R.icky R.icky is offline
VW Guru

Keramisch coaten

Ex:
4x Corrado G60/G60/G60/G60
5x Golf Mk.II GTI/G60/Vr6/1.3/1.6