#1
|
||||
|
||||
12 kant bout krukaspoelie g60 loshalen??
Ik ben een G60 motor in een golf 1 aan het inbouwen.
Nu moet ik de golf 1 Gti steun aan de distrubitiezijde plaatsen op de G60 motor. Daar voor moet de onderste distributiekap er af lijkt mij.. En daar begint mijn probleem.. Ik krijg de steun er zo niet tussen geschoven. Nu wil ik die 12 kant moer loshalen en zo de krukaspoulie er af halen. En zo dan de onderste distributie kap er af te halen en de steun de plaatsen. Maar ik krijg de moer niet los, ook niet met mijn luchttol. Bestaat er iets om het vliegwiel te blokkeren bv. ? Zodat ik manueel eens wat kracht kan zetten alvast bedankt..
__________________
- Golf Mk1 G60 project |
#2
|
|||
|
|||
Bij mijn 1800 zit de krukaspoelie met 4 inbus boutjes vast, volgens mij is dit bij een g60 ook het geval.
Wil je ook het krukastandwiel los draaien kun je dit met een tegenhouder doen welke je op de poelie vast schroeft. |
#3
|
||||
|
||||
die poelie zit vast met 4 bouten m8, de middels bout 19 met 12 kant of 6 kant zit idd goed vast en dit moet ook, want er lopen erg veel blokken stuk door een losgelopen bout van de krukaspoelie.
als ik het uit mijn hoofd goed zeg moet hij 90nm en 180 graden vast gezet worden.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer. Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !! |
#4
|
|||
|
|||
om de kap los te maken alleen de 4 inbussen los draaien ja!
Die grote lekker laten zitten zoals hierboven al vermeld!
__________________
na de 16V-G60 en de Polo Turbo eens een vr6 turbo bouwen. |
#5
|
||||
|
||||
Dikke bout laten zitten inderdaad.
@vwmk2driver; raakt een originele G60 als de krukasbout losloopt dan?? Weet wel dat dit bij de AAZ en eerste TDItjes erg vaak voor kwam, maar dacht dat de G60 een vrijloper was?
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#6
|
|||
|
|||
Ik heb ook eens een G60 gehad waarbij de spie in de poelie al bijna afgescheurd was door verdraaiing.
__________________
na de 16V-G60 en de Polo Turbo eens een vr6 turbo bouwen. |
#7
|
||||
|
||||
Zo simpel is hier bij een G60 niet. Die hoofdmoer, dus die 12 kant moet ook los om de kap los te halen. er zit een extra poulie op om de lader aan te drijven. Maar blijkbaar is er geen oplossing voor als het met de luchttol niet lukt. Bij de vw garage raden ze me aan een buis op een slechte poelie te lassen en die dan te gebruiken als tegenkracht te gebruiken om de moer manueel los te draaien. KLote, want ik heb geen reserve poulie natuurlijk
__________________
- Golf Mk1 G60 project |
#8
|
|||
|
|||
Hoe bedoel je dat?
Er zit geen extra poelie op voor de lader hoor.. Dit is gewoon een 6 ribs multiriem-poelie die zoweel de lader als de dynamo enzo aandrijft! Als je deze eraf haalt met de 4 boutes komt het helemaal goed! Alleen als er stuurbekrachtiging opzit heb je een extra poelie maar ook die zit met deze 4 boutjes vast!
__________________
na de 16V-G60 en de Polo Turbo eens een vr6 turbo bouwen. |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Klopt wat je zegt. Maar.. Als je die poelie met de 4 inbusbouten los hebt krijg je nog altijd de distributiekap er niet af. Wel heb je dan de poelie voor de stuurbekrachtiging er af. De poelie waar die riem oploopt voor de lader endergelijke zit vast met die 12 kant bout en die komt niet los.. En daarachter zit de distributiekap.
__________________
- Golf Mk1 G60 project |
#10
|
||||
|
||||
Klop maar eens met een hamer tegen die poulie van de laderriem....
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
? Hoe bedoel je. Gaat hij dan loskomen volgens u
__________________
- Golf Mk1 G60 project |
#12
|
||||
|
||||
Dit is wel een TD motor, maar misschien kan je zoiets knutselen om te blokkeren?? Werkte erg goed bij mij!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#13
|
|||
|
|||
Quote:
jazeker! Deze kan er door de ouderdom wat op vast zitten! Die grote bout hoeft alleen los als je de oliekeerring erachter wil vervangen.
__________________
na de 16V-G60 en de Polo Turbo eens een vr6 turbo bouwen. |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Moest dat zo zijn zou ik me echt dom voelen Ik probeer het! thx
__________________
- Golf Mk1 G60 project |
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Heb hetzelfde gehad met de KR, de 4 inbusjes lossen en nog zat hij vast. Dacht toen ook dat het de grote moer zou zijn maar na een paar kleine tikjes kwam de poulie toch los
__________________
. |
#16
|
||||
|
||||
Als je die 12 kant wel los moet hebben is daar wel speciaal gereedschap voor , heb ik zelf gebruikt bij de plaatselijke VW/Seat garage .
Maar die hoeft alleen los als de krukaskeering moet worden vervangen ( of zoals bij mijn tdi als de poulie los is gaan zitten )
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#17
|
||||
|
||||
Dat is vervelend. Niet vergeten de krukas even recht te frezen voordat je een nieuwe poulie monteert!
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Is toen ook gedaan ,dat was januari dit jaar , toen is er een nieuwe poelie opgekomen ( en nieuwe distributieset enz enz ) Heb toen de hele (frees) set kunnen gebruiken via m'n oom , die werkt bij de seatvw specialist .
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#19
|
||||
|
||||
De enige juiste manier.
Inderdaad een vervelend kwaaltje van de oude 1.9 TD/TDI en de G60 motoren. Is destijds ook een bout met hogere treksterkte + gewijzigd aanhaalmoment voor gekomen. Heb het ook voorgehad bij mij, al heb ik het toen (gelukkig) preventief gedaan omdat ik de riem wilde vervangen.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#20
|
|||
|
|||
en al los gekregen?
of ben je nog steeds aan het hameren haha
__________________
na de 16V-G60 en de Polo Turbo eens een vr6 turbo bouwen. |