Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-09-2005, 07:00
ska1958's Avatar
ska1958 ska1958 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 289
Send a message via MSN to ska1958 Send a message via Yahoo to ska1958
Default koeling probeel geheel opgelost! Zet je klep maar dicht

Afgelopen voorjaar/zomer had ik een koeling probleem met mijn spijl.
Ligt een 1600 AH blok in, standaard carbu, desondanks liep de temperatuur op naar dik 110 graden en soms meer Terwijl het buiten niet eens zo heet was!

Mijn idee was klepje openzetten aan de bovenzijde (zie dat vaak genoeg bij keverttjes), hielp echter ook niet veel tot niets!

Kreeg toen de tip, vervang je motorrubber en motorkleprubber, zet je klep dicht en het koelhuis kan daardoor een vacuüm creeeren waardoor er 'verse' koellucht wordt aangezogen door de louvres, de motor moet toch zijn warmte aan de onderzijde kwijt...
Aldoende gedaan, naar Spa gereden en....geen enkele koelingsprobleem meer!!!!!! (olietemperatuur 100 á 110 graden, dat laatste bij echt flink intrappen van het gas, berg op!)

Dus ik denk dat ik hiermee proefondervindelijk heb laten zien dat klep openzetten totaal geen nut heeft
__________________
Type 23 : 1958
www.spijlbusonderdelen.nl
Reply With Quote
  #2  
Old 15-09-2005, 08:00
Brothersinbeetles's Avatar
Brothersinbeetles Brothersinbeetles is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 235
Default

Interessant "fenomeen".

Zou dit ook werken bij een kever met een klep zonder koelsleuven?
__________________
Brothers in Beetles & Ghia's
Aircooled Chill Out

'54 Oval - '62 Notch - '69 Type 14 Ghia
Reply With Quote
  #3  
Old 15-09-2005, 08:05
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default

Het werkt voor alle luchtgekoelde modellen.Het ziet er wel leuk uit zo`n open klep maar hierdoor valt de onderdruk in je motorruimte weg waardoor de koeling dermate verslechterd.Het is dus ook altijd belangrijk dat de rubberen afdichtingen van het motorplaatwerk en bij een bus het rubber van de achterklep in een goede staat is.

Hij moet het aanzuigen via de sleuven en het word via de onderzijde afgevoerd,op het moment dat de klep open staat dan zuigt hij de warme lucht weer naar binnen.
__________________
http://www.volkswouter.nl
Reply With Quote
  #4  
Old 22-09-2005, 20:47
vwspijlbus's Avatar
vwspijlbus vwspijlbus is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 682
Default

Leuk weetje: Denk je te koelen, ben je aan het verwarmen...
__________________
Frank
1967-er Nederlandse SO-42
Reply With Quote
  #5  
Old 23-09-2005, 10:11
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,601
Default

Zou het kunnen dat je motor zo ver opwarmd dat je een serieuze warm loper krijgt???
Ik had dat namelijk bij m'n eerste bus, die had geen motor beplating (kwist ook nie dat het nodig was, toen), en als ik dat 20 km reed, dan ging mijn auto steeds langzamer, weer af laten koelen en dan ging het weer goed en 20 km verder hetzelfde gedonder

DAn kan dit goed de oorzaak zijn, waarschijnlijk
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
  #6  
Old 25-09-2005, 20:41
aircooled's Avatar
aircooled aircooled is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 287
Send a message via MSN to aircooled
Default

ok ik dacht toch dat iedereen dat al wel wist
nou ja ik in ieder geval wel.
en ik weet zeker dat er meer zijn hier. :p
__________________
..:: Check mijn Aircooled Website voor dope sh*t ::..
Reply With Quote
  #7  
Old 26-09-2005, 08:45
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,601
Default

Quote:
Originally Posted by aircooled
ok ik dacht toch dat iedereen dat al wel wist
nou ja ik in ieder geval wel.
en ik weet zeker dat er meer zijn hier. :p

Nu weet ik het ook!!!
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
  #8  
Old 26-09-2005, 15:01
-Jens!-'s Avatar
-Jens!- -Jens!- is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,754
Default

werkt dit ook bij kevertjes met een dichte achteklep, of is het dan toch beter om de klep een stukje open te zetten (je ziet het vaak genoeg en bij sprinters zit er vaak helemaal GEEN klep op....?!
__________________
Current;
'67 T1 Splitbus, '96 Polo, '95 Polo 6n
Past;
'91 Jetta, '92 Corrado, '93 Polo Coupe, '89 Steilheck, '74 Bug, '58 Bug ragtop, '79 Golf ragtop


***Slam & Weld***
Scraping Volkswagen Nostalgica

www.facebook.com/slamandweld
Reply With Quote
  #9  
Old 29-09-2005, 14:04
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default

Quote:
Originally Posted by da_black_bull
werkt dit ook bij kevertjes met een dichte achteklep, of is het dan toch beter om de klep een stukje open te zetten (je ziet het vaak genoeg en bij sprinters zit er vaak helemaal GEEN klep op....?!



Ook bij een Kever kan het open zetten van de motorklep lijden tot overvehitting. De wamrte stijgt naar boven en komt via de koelsleuven onder de achterruit weer naar binnen.

Echte sprinters rijden vaak ook zonder koeltunnel,het hoeft toch maar 400 meter te rijden.
__________________
http://www.volkswouter.nl
Reply With Quote
  #10  
Old 30-09-2005, 09:26
stufenheckfahrer's Avatar
stufenheckfahrer stufenheckfahrer is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2005
Posts: 881
Default

Quote:
Originally Posted by VolksWoute®
Ook bij een Kever kan het open zetten van de motorklep lijden tot overvehitting. De wamrte stijgt naar boven en komt via de koelsleuven onder de achterruit weer naar binnen.

Echte sprinters rijden vaak ook zonder koeltunnel,het hoeft toch maar 400 meter te rijden.


Erg interessant allemaal, temeer omdat iemand mij nu dan vast kan verklaren hoe het kan dat, toen we van Budel terug naar huis reden met de cabrio plus caravan (temp.+30 graden, snelheid 90 á 100 km/h) de olietemp. met 10graden afnam toen ik de klep van helemaal dicht naar helemaal open deed, en weer verder reed.

Greetz Ron
__________________
Veni vidi velcro.....
Ik kwam, zag, en bleef hangen
Reply With Quote
  #11  
Old 30-09-2005, 10:00
ploon's Avatar
ploon ploon is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,633
Default

had je je cabrio kapje open of dicht ??
met open dak krijgt hij volgens mij veel minder rijwind bij de koelsleuven bovenaan de motorklep
__________________
Pim van Loon
1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl
VW show dates & pics - www.vwshows.com
Reply With Quote
  #12  
Old 30-09-2005, 12:13
-Jens!-'s Avatar
-Jens!- -Jens!- is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,754
Default

het lijkt mij ook niet meer dan logisch dat je meer lucht naar binnen kunt halen wanneer je klep aan de bovenkant een stukje openzet (bij regen natuurlijk wel een nadeel)

zeker voor een 1600 blok in een kever met enkel koelsleuven onder de achterruit en niet in de klep zelf.....

ook ben ik er inmiddels wel achter dat het weglaten of niet goed afsluiten van de motorbeplating erg slecht is voor je koeling, dit laat immers warme lucht weer omhoog in de koeltunnel gaan.....
__________________
Current;
'67 T1 Splitbus, '96 Polo, '95 Polo 6n
Past;
'91 Jetta, '92 Corrado, '93 Polo Coupe, '89 Steilheck, '74 Bug, '58 Bug ragtop, '79 Golf ragtop


***Slam & Weld***
Scraping Volkswagen Nostalgica

www.facebook.com/slamandweld
Reply With Quote
  #13  
Old 30-09-2005, 12:16
stufenheckfahrer's Avatar
stufenheckfahrer stufenheckfahrer is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2005
Posts: 881
Default

Quote:
Originally Posted by ploon
had je je cabrio kapje open of dicht ??
met open dak krijgt hij volgens mij veel minder rijwind bij de koelsleuven bovenaan de motorklep


Ik had de kap open. Meestal wel bij 30 graden trouwens

Volgens mij werkt namelijk alleen bij een bus een open klep niet, de motor ligt diep in de carroserie en dat geeft hetzelfde effect als bij een cabrio net achter de vooruit, daar waait het ook niet!
Een kever heeft een vloeiender achterkant dus er ontstaat wel een luchtstoom die warmte meeneemt als je de klep open zet.

Tenminste, dat denk ik dan

Greetz Ron
__________________
Veni vidi velcro.....
Ik kwam, zag, en bleef hangen
Reply With Quote
  #14  
Old 30-09-2005, 12:29
Brothersinbeetles's Avatar
Brothersinbeetles Brothersinbeetles is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 235
Default

Check http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?t=8178 voor 5 pagina's discussie hieromtrent.
__________________
Brothers in Beetles & Ghia's
Aircooled Chill Out

'54 Oval - '62 Notch - '69 Type 14 Ghia
Reply With Quote
  #15  
Old 30-09-2005, 12:54
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default




Hoe dan ook,hij blijft warme lucht aanzuigen ook bij een kever.Ik blijf erbij Dhr Porsche heeft hier goed over nagedacht en de beste man was Ingenieur dus moet je nu van hele goede huize komen om een tegen antwoord te geven.
__________________
http://www.volkswouter.nl
Reply With Quote
  #16  
Old 30-09-2005, 13:21
Brothersinbeetles's Avatar
Brothersinbeetles Brothersinbeetles is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 235
Default

Quote:
Originally Posted by VolksWoute®
en de beste man was Ingenieur


Als dat [ing] de voorwaarde is, dan hierbij daaraan voldaan en overtroffen.

Maar goed, ik vind deze discussies altijd erg interessant en volg ze met veel interesse!
__________________
Brothers in Beetles & Ghia's
Aircooled Chill Out

'54 Oval - '62 Notch - '69 Type 14 Ghia
Reply With Quote
  #17  
Old 30-09-2005, 13:44
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,601
Default

Iedereen heeft natuurlijk ook zijn eigen ervaringen, en er bestaat natuurlijk een kans dat de 1 de theorie anders opvat dan de ander, of dat de praktijk en de theorie niet altijd geheel aan elkaar gelijk zijn (spelen persoonlijke ervaringen ook mee).

Maar wel inerresant!
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum