#1
|
||||
|
||||
koeling probeel geheel opgelost! Zet je klep maar dicht
Afgelopen voorjaar/zomer had ik een koeling probleem met mijn spijl.
Ligt een 1600 AH blok in, standaard carbu, desondanks liep de temperatuur op naar dik 110 graden en soms meer Terwijl het buiten niet eens zo heet was! Mijn idee was klepje openzetten aan de bovenzijde (zie dat vaak genoeg bij keverttjes), hielp echter ook niet veel tot niets! Kreeg toen de tip, vervang je motorrubber en motorkleprubber, zet je klep dicht en het koelhuis kan daardoor een vacuüm creeeren waardoor er 'verse' koellucht wordt aangezogen door de louvres, de motor moet toch zijn warmte aan de onderzijde kwijt... Aldoende gedaan, naar Spa gereden en....geen enkele koelingsprobleem meer!!!!!! (olietemperatuur 100 á 110 graden, dat laatste bij echt flink intrappen van het gas, berg op!) Dus ik denk dat ik hiermee proefondervindelijk heb laten zien dat klep openzetten totaal geen nut heeft |
#2
|
||||
|
||||
Interessant "fenomeen".
Zou dit ook werken bij een kever met een klep zonder koelsleuven?
__________________
Brothers in Beetles & Ghia's Aircooled Chill Out '54 Oval - '62 Notch - '69 Type 14 Ghia |
#3
|
||||
|
||||
Het werkt voor alle luchtgekoelde modellen.Het ziet er wel leuk uit zo`n open klep maar hierdoor valt de onderdruk in je motorruimte weg waardoor de koeling dermate verslechterd.Het is dus ook altijd belangrijk dat de rubberen afdichtingen van het motorplaatwerk en bij een bus het rubber van de achterklep in een goede staat is.
Hij moet het aanzuigen via de sleuven en het word via de onderzijde afgevoerd,op het moment dat de klep open staat dan zuigt hij de warme lucht weer naar binnen.
__________________
http://www.volkswouter.nl |
#5
|
||||
|
||||
Zou het kunnen dat je motor zo ver opwarmd dat je een serieuze warm loper krijgt???
Ik had dat namelijk bij m'n eerste bus, die had geen motor beplating (kwist ook nie dat het nodig was, toen), en als ik dat 20 km reed, dan ging mijn auto steeds langzamer, weer af laten koelen en dan ging het weer goed en 20 km verder hetzelfde gedonder DAn kan dit goed de oorzaak zijn, waarschijnlijk
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#6
|
||||
|
||||
ok ik dacht toch dat iedereen dat al wel wist
nou ja ik in ieder geval wel. en ik weet zeker dat er meer zijn hier. :p
__________________
..:: Check mijn Aircooled Website voor dope sh*t ::.. |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Nu weet ik het ook!!!
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#8
|
||||
|
||||
werkt dit ook bij kevertjes met een dichte achteklep, of is het dan toch beter om de klep een stukje open te zetten (je ziet het vaak genoeg en bij sprinters zit er vaak helemaal GEEN klep op....?!
__________________
Current; '67 T1 Splitbus, '96 Polo, '95 Polo 6n Past; '91 Jetta, '92 Corrado, '93 Polo Coupe, '89 Steilheck, '74 Bug, '58 Bug ragtop, '79 Golf ragtop ***Slam & Weld*** Scraping Volkswagen Nostalgica www.facebook.com/slamandweld |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Ook bij een Kever kan het open zetten van de motorklep lijden tot overvehitting. De wamrte stijgt naar boven en komt via de koelsleuven onder de achterruit weer naar binnen. Echte sprinters rijden vaak ook zonder koeltunnel,het hoeft toch maar 400 meter te rijden.
__________________
http://www.volkswouter.nl |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Erg interessant allemaal, temeer omdat iemand mij nu dan vast kan verklaren hoe het kan dat, toen we van Budel terug naar huis reden met de cabrio plus caravan (temp.+30 graden, snelheid 90 á 100 km/h) de olietemp. met 10graden afnam toen ik de klep van helemaal dicht naar helemaal open deed, en weer verder reed. Greetz Ron
__________________
Veni vidi velcro..... Ik kwam, zag, en bleef hangen |
#11
|
||||
|
||||
had je je cabrio kapje open of dicht ??
met open dak krijgt hij volgens mij veel minder rijwind bij de koelsleuven bovenaan de motorklep
__________________
Pim van Loon 1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl VW show dates & pics - www.vwshows.com |
#12
|
||||
|
||||
het lijkt mij ook niet meer dan logisch dat je meer lucht naar binnen kunt halen wanneer je klep aan de bovenkant een stukje openzet (bij regen natuurlijk wel een nadeel)
zeker voor een 1600 blok in een kever met enkel koelsleuven onder de achterruit en niet in de klep zelf..... ook ben ik er inmiddels wel achter dat het weglaten of niet goed afsluiten van de motorbeplating erg slecht is voor je koeling, dit laat immers warme lucht weer omhoog in de koeltunnel gaan.....
__________________
Current; '67 T1 Splitbus, '96 Polo, '95 Polo 6n Past; '91 Jetta, '92 Corrado, '93 Polo Coupe, '89 Steilheck, '74 Bug, '58 Bug ragtop, '79 Golf ragtop ***Slam & Weld*** Scraping Volkswagen Nostalgica www.facebook.com/slamandweld |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Ik had de kap open. Meestal wel bij 30 graden trouwens Volgens mij werkt namelijk alleen bij een bus een open klep niet, de motor ligt diep in de carroserie en dat geeft hetzelfde effect als bij een cabrio net achter de vooruit, daar waait het ook niet! Een kever heeft een vloeiender achterkant dus er ontstaat wel een luchtstoom die warmte meeneemt als je de klep open zet. Tenminste, dat denk ik dan Greetz Ron
__________________
Veni vidi velcro..... Ik kwam, zag, en bleef hangen |
#14
|
||||
|
||||
Check http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?t=8178 voor 5 pagina's discussie hieromtrent.
__________________
Brothers in Beetles & Ghia's Aircooled Chill Out '54 Oval - '62 Notch - '69 Type 14 Ghia |
#15
|
||||
|
||||
Hoe dan ook,hij blijft warme lucht aanzuigen ook bij een kever.Ik blijf erbij Dhr Porsche heeft hier goed over nagedacht en de beste man was Ingenieur dus moet je nu van hele goede huize komen om een tegen antwoord te geven.
__________________
http://www.volkswouter.nl |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Als dat [ing] de voorwaarde is, dan hierbij daaraan voldaan en overtroffen. Maar goed, ik vind deze discussies altijd erg interessant en volg ze met veel interesse!
__________________
Brothers in Beetles & Ghia's Aircooled Chill Out '54 Oval - '62 Notch - '69 Type 14 Ghia |
#17
|
||||
|
||||
Iedereen heeft natuurlijk ook zijn eigen ervaringen, en er bestaat natuurlijk een kans dat de 1 de theorie anders opvat dan de ander, of dat de praktijk en de theorie niet altijd geheel aan elkaar gelijk zijn (spelen persoonlijke ervaringen ook mee).
Maar wel inerresant!
__________________
Grt Frederic. Quote:
|