#1
|
|||
|
|||
Hoe 16v Kr harder optrekken??
Ik ben in het bezit van een golf 2 met 16v KR motor, 40mm webers en abf nokkenassen. De motor loopt goed maar pas van een 3000 - 4000 rpm.
Met welke aanpassingen kan ik de motor harder laten gaan, niet noodzakelijk in snelheid maar in trekkracht..
__________________
Golf 2 16v dcoe.. |
#2
|
||||
|
||||
Wel humor, je hebt een setup voor hoge toerentallen (je nokkenas keuze, de carbs) en wilt nu meer trekkracht?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#3
|
|||
|
|||
Quote:
Ja klopt inderdaad. Maar ergens mis ik toch wel die trekk. racht.Toch iets anders dan verwacht. Alle opties zijn welkom. Grtz
__________________
Golf 2 16v dcoe.. |
#4
|
||||
|
||||
Diesel bak uitzoeken met kortere gangen uitzoeken. flenzen overzetten en gaan.
__________________
2003 Touran trendline 1.6 16V FSI 7-persoons Zwartmetallic. G60.....the best blowjob i've ever had! Zu Risiken und Nebenwirkungen lesen Sie die Packungsbeilage und fragen Sie Ihren Artzt oder Apotheker. |
#5
|
||||
|
||||
een auto komt van fabriek uit met een setup die tussen laagtoerig koppel ligt en hoogtoerige pk's. een beetje een compromis van beide.
je kan de auto dan gaan tunen door ofwel zijn vermogencurve te gaan verleggen in hoger toerentallen dmv: -scherpere nokkenas -open uitlaat -kort en breed inlaattraject -dikke carbs en liefst zo dicht mogelijk tegen de kleppen (vorige stap) je motor zal dan van 1000 tot 3000rpm slecht presteren en doorkicken van 4000-7000rpm. de ideale setup voor circuit waar je altijd in hoge toeren rijd. je zal dan idd pk's winnen maar alles wat je hoogtoerig gewonnen hebt boet je in op lage toeren ofwel maak je een laagtoerig trekbeest door: -andere nokkenas -smal en lang inlaattraject (hoge luchtstroomsnelheid) -1 enkele dunnere carbu (cilinder 1 zuigt aan via de carbum als die stopt, begint namelijk een andere aan te zuigen. hierdoor krijg je geen stille punten zoals bij elke cilinder 1 carbu te geven) de motor zal goed trekken vanaf een 1500rpm maar zal an bv doodvallen op 5000-5500rpm (carbu kan de hoge luchtstroom niet meer aan) hte is een beetje het effect van een wielrenner door een rietje te laten ademen wiel je laagtoerig koppel, moet je zowat alles er weer uitgooien dan of ervoor zorgen dat je motor hoger in toeren rijd (snel rijden of kortere bak steken). misschien een kleinere bandenmaat? (niet smaller maar kleiner in diameter). hoge toerensetup wordt veel gebruikt in kleinere cilindermotoren (oa ook de kracht van motos, die halen +100pk uit een 600cc op 13000rpm), op trekkracht werken veelal bij grote motoren (dikke amerikaanse v8 blokken, zoals mijn dodge 5.2v8 die slechts 150pk haalt op 4000rpm maar wel 332Nm koppel vanaf 1650rpm. dat is IMMENS veel voor een benzineblok op zulk lage toeren)
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#6
|
||||
|
||||
een 16V is en blijft een toerenmotor
|
#7
|
||||
|
||||
Tenzij je er een lader bij op zet
|
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Dat was ook mijn eerste gedachte Rene ; een kortere bak . Je kunt natuurlijk ook kleinere wielen monteren. Misschien eerst om te kijken of dit het gewenste resultaat in trekkracht geeft. En dan terug rekenen naar de juiste bak overbrengingen.
__________________
There`s no substitute for Turbo engines Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro Rallyegolf |
#9
|
||||
|
||||
@fcapri
Dit is toch ook de reden voor toepassing van variabele inlaatsystemen in auto's? Koppelvergroting bij lage toerentallen en vermogensvergroting bij hoge toerentallen door het variëren van de inlaatlengte. |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Precies, een compressor erop, met de juiste compressor krijg je over het hele toerenbereik meer koppel, en dus meer trekkracht. |
#11
|
||||
|
||||
TDI inbouwen, kun je een vrachtauto mee uit de sloot trekken (bij wijze van spreken)
|
#12
|
||||
|
||||
langer inlaatspruitstuk of een verloopje monteren. of teruggaan naar injectie en lange buizen monteren
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL VW Caddy 3 1.9 TDI 2010 Audi A6 2.4 24v 2005 www.castra-machinebouw.nl |
#13
|
||||
|
||||
Originele 16V's hadden niet voor niks zo'n lang stuk vanaf de gasklep en luchtweger
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#14
|
|||
|
|||
alvast bedankt voor vele reacties. Iemand enig idee welke versnellingsbak ik moet gaan zoeken? Heb me laten vertellen dat een 1.9tdi bak van golf 3 korter zou zijn..
__________________
Golf 2 16v dcoe.. |
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Dit lijkt wel een redelijk werkje? Iemand ervaring mee? Kostprijs?
__________________
Golf 2 16v dcoe.. |
#16
|
|||
|
|||
Quote:
Is deze makkelijk bie te plaatsen? En gaat dit wel als hij op webers rijdt?
__________________
Golf 2 16v dcoe.. |
#17
|
||||
|
||||
een 16V met lader of compressor doet onderin ook nog niet veel hoor.Mijn eigen 16V-G60 begint ook pas lekker te rijden vanaf 4000rpm en gaat dan door tot 8000rpm
|
#18
|
||||
|
||||
Naja, hij zal er altyd sterker van worden dan ie nu is. Was natuurlijk ook een beetje sarcastisch bedoeld want je zet niet zo 123 een lader er bij op natuurlijk ..
Zorg ervoor dat de timing van de motor juist staat en dat de ontsteking goed staat.. meer kun je niet aan een standaard motor doen. Die van mij loopt op digifant en persoonlijk ben ik daar zeer blij mee. Supersterk is hij onderin niet maar zeker niet lui. En evt. Kan je de brandstofdruk nog wat verhogen zodat je onderin iets meer trekkracht krijgt. Maar dat lukt je met je standaard systeem niet. |
#19
|
|||
|
|||
Quote:
Is met facet pomp aangestuurd dus dat kan normaal bijgesteld worden? Ik zou dat trouwens eens moeten nazien hoeveel druk hij nu geeft. Welke waarde raad jij aan? grtz
__________________
Golf 2 16v dcoe.. |
#20
|
|||
|
|||
Zou er trouwens ook enig verschil maken indien in de 40 carbs inruil voor 45? Denk ik niet aangezien deze bedoeld zijn voor hoogtoerig gebruik..
__________________
Golf 2 16v dcoe.. |