#1
|
||||
|
||||
VW Golf II CL 1.6D 1984 - Vragen...
De eerste van ongetwijfeld vele vragen (ik rijd voor het eerst een VW):
1: Klopt het dat mijn auto geen remkrachtverdeler heeft ? 2: Waar zit de thermostaat ? 3: Wat betekenen de letters "CL" eigenlijk ? Alvast bedankt. |
#2
|
||||
|
||||
4: Het verbruik is 1:16.5, is dat niet veel te hoog ?
|
#3
|
||||
|
||||
1. Dat klopt wel
2. Achter de onderste koelslang. 3. Je had diverse uitvoeringen: C: kaal CL: iets luxer Gl: Luxe Carrat: erg luxe En er zullen vast meer zijn 4. De mijne zit rond de 1 op 22 gemiddeld... |
#4
|
|||
|
|||
1:16 is vrij normaal, mijn caddy1 uit hetzelfde jaar met hetzelfde blok rijd makkelijk 1:20
C = Comfort CL = Comfort Luxe GL = Grande Luxe Carrat = rete cool Na feb. 87 was de C en CL afgeschaft en was een golf 2 standaard CL, toen kreeg je de Madisson, Manhatten, Passadena enz... Je thermostaat zit achter het bakkelieten kapje onder je waterpomp met idd de onderste koelslang erop, die haal je los en de thermostaat valt er gelijk uit. Tip, ververs dan gelijk je koelwater met g12 |
#5
|
||||
|
||||
Waarom G12 ipv G11?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#6
|
||||
|
||||
Okee, dank je! Meteen alweer een nieuwe vraag: wat is G12 ??
|
#7
|
||||
|
||||
Quote:
omdat G12++ geen schadelijke bestanddelen meer heeft die bijvoorbeeld aluminiumdelen aanvreten. G12++ is koelvloeistof, origineel van Volkswagen. Ik heb het zelf ook in mn GTI '85 gegooid op aanraden van VW zelf omdat de andere types mogelijk schade konden aanrichten en deze absoluut niet.
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#8
|
||||
|
||||
Maar oude Vwtjes zijn voor G11 gemaakt, of G11 voor oude VW net hoe je het bekijkt. toch?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#9
|
|||
|
|||
Nee, dat is G12 naar mijn weten, die rood achtige vloeistof, precies hoe bumper83 het uitlegt
Blauw of groen water kan idd schadelijk zijn voor pakkingen e.d. (G11) |
#10
|
||||
|
||||
In mijn oldtimer dieseltjes is bij elkaar denk ik zo'n 2 ton op G11 gereden, nooit iets gehad. In de tijd dat die werden ontwikkeld bestond G12 nog niet eens.
Het kan beter zijn, maar ik heb er mijn bedenkingen bij hoeveel effect het werkelijk heeft.
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#11
|
|||
|
|||
Vrij weinig denk ik ik weet het ook pas sinds een jaar of 2, daarvoor heb ik ook 12 jaar mk1 en mk2 gereden op G11 en nooit problemen gehad......het gaat meer om het idee denk ik
|
#12
|
||||
|
||||
De "choke"-knop zou moeten helpen bij een koude start (diesel!), maar doet helemaal NIETS. Als ik 'm uittrek beweegt er wel een hefboompje achterop de brandstofpomp mee, maar aan het lopen van de motor verandert er niets (en koud of warm maakt niet uit). Kan daar iets kapot zijn, of moet er iets ingesteld worden ? En: kan het te maken hebben met het nogal hoge verbruik van 1:16,5 ?
|
#13
|
||||
|
||||
ik gebruik die choke knop ook helemaal niet, -12° en dat ding start gewoon zonder die choke terwijl de garage beweerde dat het altijd noodzakelijk is.
ik geloof wel dat je die onmiddelijk moet uittrekken, nog voor je het contact aanzet. heb ook niet veel verschil gemerkt, en ik vergat die ook altijd weer af te zetten
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#14
|
||||
|
||||
Mijn dieseltje start zonder die knop ook bij -10°, dat is in februari (toen ik 'm kocht) wel gebleken, dus dat is geen punt.
Wat het verbruik betreft: volgens het instructieboekje (jaja, dat was er dan weer wél bij ) klopt die 1:16.5 wel ongeveer, bij stadsverkeer resp. 120 in de 5e versnelling. Weer een zorg minder... |
#15
|
||||
|
||||
Waar dienen al die relais' voor, en waarom zit er een bovenop terwijl er nog veel relaisvoetjes open zijn ?
O ja, en heeft er misschien iemand een elektrisch schema van de '84-er diesel ? Ik heb er een van een benzineversie, maar daar lijkt alles wel anders (nummering, draadkleuren, enz.). Last edited by Erik Baas : 22-04-2012 at 22:46. |
#16
|
|||
|
|||
de chocke knop (koude start versneller ) soms ook genoemd,
hoort in ieder geval voor een verhoging in toerental (ongeveer 1100 ipv 900 geloof ik) en een vervroeging van inspuitmoment te veroorzaken. Is niet ingewikkeld te verstellen, maar de exacte juiste instellingen achterhalen is wat lastiger, en lijkt snel abracadabra voor een leek. |
#17
|
||||
|
||||
die 'choke' knop is de inspuitvervroeging,en heb je met een goed afgestelde timing in ons land niet nodig.ik heb mijn audi omgebouwd naar diesel en rijd zonder die knop,simpelweg omdat ik geen zin heb een gat in men dash te hakken etc.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
.. waarmee meteen een andere vraag van mij beantwoord is, zelfs al voordat 'ie gesteld werd ! Ben er nog niet aan toe, maar hij draait nu volgens mij wel te snel stationair; ik denk dat ik daar later nog wel eens mee aan de gang ga, en dan meteen maar eens beter naar de pomp kijken. |
#19
|
|||
|
|||
Quote:
Relais 43 = voor de weergave van de koelvloeistoftemp, gaat bij een oud type zekeringkast/kabelboom nog buiten de zekeringkast om Relais 21 = knipperlichten Relais 19 = ruitenwissers voorruit, door deze te vervangen door 99 heb je ook interval Relais 20 = ruitenwissers achterruit Relais 18 = x-relais/arbeidsrelais Relais zonder nummer = brandstofpomp http://www.vw-club.ru/service/manuals/A2_1/1081-12.pdf; link met elektrische schema's http://www.a2resource.com Quote:
Lariekoek. G11 is tot 1997 door vw gebruikt. G11 en G12 mogen alleen niet gemengd worden, zorgt voor een reactie (bruine drap). Vandaar G12+, idiotproof
__________________
Cars: VW Golf V 2.0 TDI '07 VW Golf II 1.8 GTI 8V '89 Past: VW Golf IV GTI 20VT '99 VW Polo 86c Steilheck 1.0 CL '87 VW Polo 9N 1.9 SDI '04 VW Golf I GL 1.1 '78 Toyota Corolla XLI 1.3 16V '95 Ford Fiesta Flash 1.3 '94 Last edited by Djdewit : 23-04-2012 at 09:46. |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
Ik denk alleen dat het relais zonder nummer met voorgloeien te maken heeft, vanwege de opdruk aan de zijkant (kom ik nog op terug). En mijn relais 19 is kennelijk zijn tijd vooruit, want die interval zit er al in. |