Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-12-2013, 12:57
Renier Renier is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 32
Default G40 Supercharger vs. Turbo

Wat zijn de voor- en nadelen ten op zichte van elkaar bij een Turbocharger (G60 g-lader, Eaton compressor) en een Turbo?
Reply With Quote
  #2  
Old 23-12-2013, 12:59
richard-polo's Avatar
richard-polo richard-polo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,975
Send a message via MSN to richard-polo
Default

turbo,,, turbogat plots vermogen wat versnellingsbakken sloopt.

G60 direct vermogen aangedreven via krukas dus slurp ook klein beetje vermogen weg!
Eaton idem dito en die kompressors zijn Niet gesmeerd waardoor ze snel stuklopen/draaien


turbo voor vol vermogen, g60 lader voor heel veel fun gehalte, kwa sound en vermogen.

nog leuker G65 lader
Reply With Quote
  #3  
Old 23-12-2013, 13:03
Renier Renier is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 32
Default

Turbo dus voor (veel) meer vermogen, G60 lader voor betrouwbaardere 'fun', en een Eaton Compressor komt nou in de buurt van en G60 lader? En qua extra brandstof verbruik, welke komt daar weer het beste uit de test?
Reply With Quote
  #4  
Old 23-12-2013, 13:14
Jelle-Mk1G60's Avatar
Jelle-Mk1G60 Jelle-Mk1G60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,285
Default

Je kunt toch niet gaan kijken op verbruik als je pk's wil...
__________________
Wie ben ik? --> KLIK

Speelgoed:
-Mk1 G60 Project
Daily Drive:
-Mk3 1.9TD SOLD
-Mk4 1.9TDI 232Pk & 437Nm SOLD
-Audi A4 b7 break S-line
Reply With Quote
  #5  
Old 23-12-2013, 13:27
Renier Renier is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 32
Default

Maar is een Turbo niet zuiniger en met meer toegevoegde PK'tjes? Af hangend van het rijgedrag? Maar als het een daily driver word dan moet natuurlijk het verbruik ook enigzins overwogen worden, of het moet niet veel verschil uit maken tussen supercharger en turbo.
Reply With Quote
  #6  
Old 23-12-2013, 13:30
richard-polo's Avatar
richard-polo richard-polo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,975
Send a message via MSN to richard-polo
Default

Quote:
Originally Posted by Jelle-Mk1G60
Je kunt toch niet gaan kijken op verbruik als je pk's wil...



Reply With Quote
  #7  
Old 23-12-2013, 13:32
richard-polo's Avatar
richard-polo richard-polo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,975
Send a message via MSN to richard-polo
Default

turbo zal vast zuiniger zijn{heb daar zelf geen ervaring mee} maar voor zo,n polomotortje is een turbo niet zo,n goede investering... de bak kan al dat vermogen niet goed aan..
Bak ombouw van 085 naar 02a of iets dergelijks is een optie..

G60 klinkt leuk, geeft flink veel vermogen en ziet er gewoon stoer uit als die aan zo,n klein motortje hangt

zo,n eaton kan ook redelijk wat vermogen geven maar je moet van het geluid houden wat die kompressor maakt

Last edited by richard-polo : 23-12-2013 at 13:34.
Reply With Quote
  #8  
Old 23-12-2013, 13:33
Renier Renier is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 32
Default

Quote:
Originally Posted by richard-polo


Oké, oké, als ik er een handbak op laat zitten dan ga ik denk ik voor de Turbo, word het een 6n automaatbak dan laat ik de motor standaard.
Reply With Quote
  #9  
Old 23-12-2013, 13:34
Renier Renier is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 32
Default

Quote:
Originally Posted by richard-polo
turbo zal vast zuiniger zijn{heb daar zelf geen ervaring mee} maar voor zo,n polomotortje is een turbo niet zo,n goede investering... de bak kan al dat vermogen niet goed aan..

G60 klinkt leuk, geeft flink veel vermogen en ziet er gewoon stoer uit als die aan zo,n klein motortje hangt


Mocht ik met een Turbo de bak stuk rijden, wat ik niet denk te doen omdat ik zeker echt niet 24/7 scheur maar dan in dat geval zou ik hem vervangen door een G60 compressor denk ik.
Reply With Quote
  #10  
Old 23-12-2013, 14:34
richard-polo's Avatar
richard-polo richard-polo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,975
Send a message via MSN to richard-polo
Default

Het zal allemaal wel meevallen met de kapotte bak, maar zo,n bak is eerder stuk te krijgen doormiddel van een turbo dan met een G60 lader...

aangezien het bij jouw ijn een trabant komt zou ik ook voor de turbo uitvoering gaan
Reply With Quote
  #11  
Old 23-12-2013, 16:44
Renier Renier is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 32
Default

Ik denk (/hoop) het ook, Richard, maar mog ie om de zoveel jaar stuk gaan dan ach ja pech gewoon weer vervangen die handel.
Reply With Quote
  #12  
Old 23-12-2013, 16:47
Renier Renier is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 32
Default

Voorlopig kunnen we dromen..


Het duurt toch nog wel een tijdje voordat er een G40 in ligt ;P
Reply With Quote
  #13  
Old 23-12-2013, 18:28
richard-polo's Avatar
richard-polo richard-polo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,975
Send a message via MSN to richard-polo
Default

je hebt al een leuke basis{niet voor turbo/G60} Kwa polo motor

Wij{mijn ouders zus en ik} gingen altijd op vakantie in Hongarije en daar zag je kei veul van die Getunde/gestyldeTrabantjes

Last edited by richard-polo : 23-12-2013 at 18:30.
Reply With Quote
  #14  
Old 23-12-2013, 19:27
Renier Renier is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 32
Default

Ja vet hé, en het is allemaal nog te krijgen, ik wil er ook kei graag eentje met een veelte grote spoiler er op. Over een maand ga ik mijn 1.1 ophalen in Hongarije, momenteel heb ik een 601 (tweetaktmotor), deze gaat het waarschijnlijk worden en die spoiler word dan dus vervangen door zo eentje in het zwart.
Reply With Quote
  #15  
Old 23-12-2013, 23:56
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by Renier
Ja vet hé, en het is allemaal nog te krijgen, ik wil er ook kei graag eentje met een veelte grote spoiler er op. Over een maand ga ik mijn 1.1 ophalen in Hongarije, momenteel heb ik een 601 (tweetaktmotor), deze gaat het waarschijnlijk worden en die spoiler word dan dus vervangen door zo eentje in het zwart.


Ik hoop dat je op de hoogte bent van die trabantjes? Want zeker die 1.1 kunnen behoorlijk rot zijn door de slechte (lees nagenoeg geen) roestbescherming die er (niet) op zit. Dus goed nalopen (vooral onderzijde en wielkasten, daar waar het weinige staal zit zegmaar) is noodzaak.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #16  
Old 24-12-2013, 08:29
Renier Renier is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 32
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Ik hoop dat je op de hoogte bent van die trabantjes? Want zeker die 1.1 kunnen behoorlijk rot zijn door de slechte (lees nagenoeg geen) roestbescherming die er (niet) op zit. Dus goed nalopen (vooral onderzijde en wielkasten, daar waar het weinige staal zit zegmaar) is noodzaak.


Klopt, ik zal er goed op letten! ;]
Reply With Quote
  #18  
Old 14-04-2014, 19:57
the puritan's Avatar
the puritan the puritan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 200
Default

Ik heb ooit wat geëxperimenteerd met een Eaton compressor op en G60 blok. Geluid is wel apart, net of er een turbinemotor inhangt. Maar vergeleken met een G-lader doet hij vrij weinig tot 3000 toeren en dan komt hij er redelijk plotseling in. En het is niet zo betrouwbaar als je met een kleine poelie wil gaan rijden. De naaldlagers kunnen de hoge toeren niet zo best aan. Als je voor serieus veel vermogen wilt gaan zou ik toch voor een turbo gaan. Daar kan je relatief goedkoop, makkelijk en betrouwbaar veel pk's mee opwekken.
__________________
Passat variant GT B3
Reply With Quote
  #19  
Old 19-04-2014, 11:30
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Raar dat die Eaton er pas bij de 3000 toeren inkomt.

Roots heeft normaal de eigenschap om in lage en middel toeren heel sterk te zijn. Die van mij heeft bij 2000 toeren al z'n maximale koppel.

Een G-lader is in vrijwel alle opzichten beter behalve dan de slijtage (bij kleine poelie etc.)
Het grote voordeel van een Eaton is gewoon de prijs. Dat is ook de reden dat ik hiervoor heb gekozen.

Voor een goede schroefcompressor, centrifugaal compressor of turbo kun je 4 Eaton's kopen..
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum