#1
|
|||
|
|||
Aankoopadvies, G60 of Vr6?
Hallo allemaal,
Ik ben Jacco en kom uit het oosten des lands. Ik ben aan het rondkijken naar een mooie originele Corrado. Nu twijfel ik tussen een g60 of een vr6 (de andere motorisering valt af). Wat is jullie mening? En dan doel ik vooral op het verschil in rijgedrag. Naar mijn idee is de g60 meer een “gti” en de vr6 meer een cruiser omdat ie zwaarder is en het motorkarakter vd vr6. Qua kosten en betrouwbaarheid ken ik de problemen met de laders. De vr6 kent de problemen met de ketting, maar dit is volgens mij vanaf 93 minder, of niet? Zijn er nog andere specifieke problemen waar ik rekening mee moet houden die een golf 2 niet heeft? Alvast bedankt voor jullie reacties. Groet, Jacco |
#2
|
||||
|
||||
Ik heb zelf 12 jaar Corrado gereden zowel G60 als VR6. Kan je idd zeggen dat ze zeer van elkaar verschillen.
Vr6 is atmosferisch en komt wat later tot leven. Geluid is mooi, hoog in de toeren en is een echte cruiser. Voelt een beetje neus zwaar vergelen met de G60. De meeste ABF 2.9 blokken met hoge km standen worden echte olie boten dus let daar op bij aanschaf. Let ook op dat ze het blok al is niet vervangen hebben met de 2.8 uit de golf. G60 geeft je altijd die duw in de rug en is veel speelser maar ook zenuwachtiger. Diep donker geluid en stuurt beter. Motor is bijna bulletproof maar idd de lader vergt onderhoud en meestal het eerste wat kapot is bij onbekende historie. Persoonlijk kon de G60 mij meer bekoren was leuker om te rijden en om aan te sleutelen. Sleutelen aan de VR6 moet je van houden alles zit in de weg.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#3
|
||||
|
||||
Weinig aan toe te voegen eigenlijk.
En erg verschillende motoren idd. Beide verslavend door het unieke geluid. Beide ook kwaaltjes als lader en ketting en t zijn inmiddels oude dingen.. Je kan er zelf indien beetje technisch, goed aan werken. Ik zou zelf denk ik ook voor de g60 gaan.. maar blijft persoonlijk dit.. |
#4
|
|||
|
|||
Bedankt voor jullie reacties! Dit bevestigd mijn gevoel dat een g60 beter bij mij past. Ik ga de auto zo’n 4 maanden per jaar (de zomer) dagelijks gebruiken. Het speelse van een g60 spreekt mij wel aan.
Moet wel zeggen dat het aanbod klein is. En de prijzen lopen ook erg uiteen. Van goedkoop (en waarschijnlijk slecht) tot heel erg duur. Bij youngtimerspecialist La Haye staat bijvoorbeeld een hele mooie rooie g60 met 100k op de klok. Daar vraagt ie 15k voor. Pff, dat lijkt me geen reële prijs. Wel een erg mooie auto trouwens. |
#5
|
||||
|
||||
Ja prijzen zijn behoorlijk omhoog geschoten. Zeker voor de nette exemplaren.
Ik kocht mijn eerste Corrado G60 dark burgundy voor 700 Euro . Dat is wel meer dan een decennia geleden. Ik moest wel de auto ter plekke lopend maken. Wat wel makkelijk was bleek te weinig benzine in te zitten, was leeg neergezet. De eigenaar was dit vergeten. Ben toen vanuit de verkoper rechtstreeks op een avond rechtstreeks naar de APK gereden (was wel spannend wat remmen deden het nauwelijks). Werd alleen op de remmen afgekeurd en een lekke schokbreker. Dat vervangen en daarmee was ie door de APK. Vervolgens op de snelweg merkte ik het weinige vermogen en een kraak in de versnelling tussen 2 en 3. Uiteraard lader kapot, nieuwe gekocht bij Ruud. Gelijk nieuwe distributie en multi-riem waterpomp en nieuwe radiator. Als laatste versnellingsbak laten reviseren. Daarna jaren dagelijks probleemloos G60 als daily gereden en verre vakanties mee gemaakt. Het enige wat ik me kan herinneren was een kapotte voorste motorsteun en is een lekke koppeling hulpcilinder. Met meer dan 240K op de klok heb ik het blok uitgebouwd volledig gereviseerd naar eerste overmaat en hangt nu in mijn golf 1.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#6
|
||||
|
||||
Ik heb ook altijd heel veel plezier gehad aan mijn Corrado G60, ik vond naast het geluid ook gewoon het rijden heerlijk. Na gereviseerde lader heb ik ook veel kilometers gemaakt alsmede dagelijks gebruikt.
|
#7
|
|||
|
|||
Nogmaals bedankt voor de reacties.
Qua sleutelen lijkt me een G60 idd ook wat makkelijker, daar had ik nog niet aan gedacht. Een vriend van me had ooit een golf 3 vr6, vond dat niet echt sleutelvriendelijk. Rijdt dat nu erg anders dan een golf mk2 GTi? Kan me voorstellen dat het iets comfortabeler/looiiger rijdt door het hogere gewicht? Heb in het verleden zowel 8v als 16v gereden, dus ken ze. Volgens mij is een Corrado G60 niet of nauwelijks sneller dan een goede mk2 16v. |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Die weet wel van prijzen. Het lijkt alsof er een deel van de privécollectie van een friese audispecialst staat.
__________________
88 cabrio 2.0 83 golf gl 1.5 |
#9
|
||||
|
||||
G60 is echt een uitstervend ras, dat was 10 - 15 jaar geleden al maar de laatste jaren zijn er weinig nette Corrado's G60 over. Vaak gesloopt voor het motorblok of andere onderdelen, of omgebouwd naar 20vt. Voor de VR6 was dit ook het geval.
Persoonlijk vind ik 4000 a 5000 euro voor een nette Corrado G60 kunnen, maar de markt is totaal anders dan wat ik vind ;-) |
#10
|
|||
|
|||
Er zijn inderdaad weinig mooie en originele G60's overgebleven. Dit drijft de prijs natuurlijk wel op, net als destijds met de GTI mk1. Rond de 5k voor een leuke g60 leek mij ook prima. Voor 15k koop je tegenwoordig ook een mk1 GTI en dan weet ik nog niet wat ik zou doen.
Of de markt zo anders is vraag ik mij af. Die auto bij La Haye staat al minstens een jaar te koop. Zo'n bedrijf heeft natuurlijk wel een langere adem dan een particulier, dus wie weet sluit de marktprijs over een paar jaar aan bij zijn vraagprijs. We zullen zien. |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Ik denk dat die corrado daar in consignatie staat, samen met die mk2 en audi coupé.
__________________
88 cabrio 2.0 83 golf gl 1.5 |
#12
|
||||
|
||||
Hier ook zeer ruime en jarenlange ervaring met de Corrado en de genoemde motoren.
De 2.9 ABV is in mijn beleving de ultieme Corrado. Meer als dat is er simpelweg niet. Een 4 cilinder wordt in mijn beleving nooit een 6 cilinder. Het geluid is waanzinnig mooi. Ze zijn meer bedoeld voor op de snelweg en de langere afstanden. Het warm rijden (zou ik je zeer sterk aanraden) duurt alleen al veel langer, dan de G60. Je pakt hem dus niet 'even'. De G60 is gewoon maf. Zeer leuk om mee te rijden en relatief éénvoudig 'sneller' te maken. De kosten voor de laderrevisie zijn het punt niet. Dat is vergelijkbaar aan het vervangen van een distributieriem van de gemiddelde auto. Een kettingrevisie voor de VR6 kost vele malen meer. Daar komen vaak andere werkzaamheden bij (denk aan koppeling als alles toch al los is). Ze staan inderdaad bekend om hun olieverbruik, maar er zitten ook echt nog frisse exemplaren tussen, maar die kosten geld en heb je dat ervoor over? Veel spannender is in mijn beleving de onderdelenvoorziening. Voor dagelijks gebruik zou ik wat anders zoeken, voor de hobby; perfect. Alleen wordt het ultiem of voor minder ook veel fun Wellicht verkoop ik mijn VR6. Deze heb ik jaren gehad. Maar haast heb ik niet. Succes met je zoektocht. Last edited by Marcus BBS : 23-01-2019 at 00:38. |
#13
|
||||
|
||||
Mijn broer heeft tijden dagelijks een Corrado G60 gereden als woonwerk verkeer. Verbruik is prima, met de g-lader meer koppel, als bij een tdi zeg maar.
Prima geschikt voor dagelijks gebruik. Betrouwbaar, hoe origineler hoe betrouwbaarder. Tuurlijk, onderhoud, bij elke auto is dat wel nodig. Goed onderhoud is veel waard. Of het nou een G60 is of mijn huidige daily 3.0 turbo diesel motor.. Vr6 heb ik geen ervaring mee...
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89 Golf 1.6GL '86 - Sold Lupo SdiT '00 - Sold Golf TDIi '97 - Sold Golf GTi8v '90 - Sold Golf GL1.8 '87 - TL Golf CL1.3 '86 - TL |
#14
|
||||
|
||||
Ik heb vroeger ook dagelijks in een Corrado gereden. Onderschat de onderdelenvoorziening niet. Voorheen was dit veel meer te vinden. Daar wil je dagelijks niet tegenaan lopen lijkt me. Los daarvan; geweldige auto's!
|
#15
|
|||
|
|||
Mensen, enorm bedankt voor de input! Ik ben er nog niet uit wat ik doe. Kijk rustig rond. Het aanbod goede en originele exemplaren is klein merk ik.
|
#16
|
||||
|
||||
Heb ze beiden gehad en zoals eerder vermeld is geworden hebben ze ieder hun eigen karakter.
Geluid van een g-lader blijft geweldig, maar de roffel van een vr6 is ook prachtig. Als je een g-lader gewoon goed onderhoud en behandeld is het betrouwbaar spul hoor! Zelf vind ik de body van een vr6 mooier, spoorbreedte is breder en de bolle motorkap maakt het gewoon een mooiere verschijning vind ik. Mocht ik er ooit eentje terug kopen (want geniet nu al jaren van bmw) dan zal de vr6 voor mij 1ste keus zijn en een g60 de 2de keus
__________________
Bmw e61 530d touring |
#17
|
||||
|
||||
Heb sinds begin dit jaar een corrie g60 en dat bevalt echt super! Als de motor eenmaal goed is warm gereden kun je echt knallen met dat ding. Ook verbazingwekkend welke opties dat een corrado allemaal heeft als je het afzet tegen de tijd. De keuze voor een g60 was redelijk makkelijk gemaakt daar de vr6 modellen vele duizende euro's duurder te koop staan. Het geluid is wellicht het enige waarvoor ik een vr6 zou willen, al maakt de g60 met alles erop en eraan ook een heel apart en mooi geluid!
Wegligging is echt dik in orde en koppel is ook ruim aanwezig. Normaal mogen de auto's redelijk snel verder maar de corrado is toch voorlopig een blijvertje! Succes met de zoektocht!
__________________
|
#18
|
||||
|
||||
G60 geluid geeft meer dan voldoende voldoening
Voor de liefhebber heb ik eventueel nog een Corrado AP schroefset liggen. Nieuw in de doos |
#19
|
|||
|
|||
En hoe staat het hier nu mee? Heb je al iets gekocht Tjakko?
|
#20
|
||||
|
||||
Heb beide motoren in gebruik (wel een Golf), vind de G60 lekkerder voor in de stad vanwege het koppel meteen bij optrekken. De VR6 is meer een snelweg cruiser, maar is er ook als je in de stad een keer gasgeeft Qua verbruik vind ik ze beide niet veel verschillen (ligt ook veel aan de rechtervoet), vind ze beide
__________________
'88 Golf II VR6 '91 Golf II G60 '86 Golf II 16V New Project |