#1
|
||||
|
||||
velgen buiten de wielkast
excuses kon zo snel geen topic vinden, heb een beetje haast want word zometeen gebeld door de politie.
werd vanochtend aangehouden, velg steekt 1cm buiten de wielkasten voor, band steekt niet uit. de agent dacht dat dit niet mocht maar wist t niet zeker en zou me bellen. als t niet mag mocht ik niet meer rijden ( ) volgens APK eisen mag een band maximaal 3CM uitsteken, maar over de velg kan ik niks vinden. dus volgensmij ben ik gewoon legaal bezig? iemand die dit kan bevestigen? |
#2
|
||||
|
||||
Zou me er niet teveel zorgen om maken, mijn zouden ze ook zo vaak bellen of de volgende dag kijken of m'n auto goed was. Hoor je niks meer van
Ik zou het eens na moeten zoeken in de wet, want zover ik wist mocht band/velg uitsteken (3cm) maar het loopvlak van de band niet ofzo?
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#3
|
||||
|
||||
Het loopvlak van de band mag 3cm uitsteken. Dus bij getrokken bandjes mag de rest meer uitsteken.
|
#4
|
||||
|
||||
hij heeft inmiddels al gebeld maar dat gesprek had ik gemist..
heb nog wat gezocht, voor de APK mag de band 3CM uitsteken, nouja dat doet hij niet, en het loopvlak al helemaal niet. over het uitsteken van de velg is niks officieels te vinden, is dus bij mij 1CM. andere politie mannetje was zo zeker van zn zaak.. |
#5
|
|||
|
|||
Zover ik weet mag de velg 1,5cm uitsteken (3cm per as) en mag het loopvlak van de band niet uitsteken.
__________________
Audi 100 '81 (2.0D > 2.1 turbo benzine project ) Golf 4 variant (tzt on air ) Skoda Yeti 1.8TSI 4X4 (hoog is het nieuwe laag... ) |
#6
|
||||
|
||||
Ik dacht 3cm per kant maar loopvlak moet binnen de wielkast vallen..
__________________
www.dubclub-online.nl |
#7
|
||||
|
||||
Ik ben hier 2 jaar geleden ook voor aan gehouden. Ik heb het dus allemaal uitgezocht en dit is waar zowel de politie als mijn zoektocht mee kwam:
Er is een APK wetgeving die zoals Misha zegt 3cm per kant voorschrijft. Dat is heel mooi want op die manier heeft niemand last van dit gedoe (dacht ik), maar jammer genoeg is dit niet zo. De APK regels zijn namelijk niet hetzelfde als de regels voor de politie. Waar ik voor gepakt ben, en wat er in het wetboek staat is grofweg dit: Quote:
Toen ik werd aangehouden werd de originele spoorbreedte opgevraagd, en vervolgens werd er met een krijtje een streepje in het midden van de band met krijt op het asfalt gezet, aan beide kanten. De rolmaat werd gepakt en de afstand werd gemeten. Ik zat geloof 7 cm over het originele heen. Dat was 5% en dus veel te veel. (lang dat ze deden over die berekening trouwens ) Uiteindelijk met een waarschuwing naar huis gestuurd, maar als ik nog een gepakt zou worden zouden de consequenties niet mals zijn. In beslag name van kentekenpapieren, herkeuring en zelfs in beslag name van de auto kwam naar voren. Moraal van dit verhaal: Als die droeftoeters je willen pakken dan vinden ze wel een manier. Iedereen met aftermarket wielen zit al ongeveer over de 2%. Ik rijd nog steeds veel te breed, maar ik hou het wel redelijk binnen de perken, visueel gezien. Met de set waarmee ik aangehouden werd viel het van achter verschikkelijk op.
__________________
| My Flickr | My VW Golf MK2 |
|
#8
|
||||
|
||||
Even m'n wetboek erbij gepakt:
Artikel 2.9.19 De wielafscherming moet het gehele horizontale projectievlak boven ieder wiel afdekken. De wielen, inclusief alle bevestigingsmiddelen en naven, mogen in de breedterichting niet meer dan 30 mm buiten deze afscherming uitsteken, zoals weergegeven in figuur 24. Duidelijk, mag dus max. 30mm per kant uitsteken
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Dat klopt, maar het verhaal van SvenFGTF klopt ook. Ik ben toendertijd ook aangehouden voor mijn wielen, en toen ik vertelde dat ze per kant 30 mm mochten uitsteken, kwam de politie met het feit dat de spoorbreedte niet meer dan 2% mag afwijken van origineel. Ben toen ook weggestuurd met een waarschuwing dat wanneer ze me weer zagen rijden, mijn wielen in beslag werden genomen. |
#10
|
||||
|
||||
Wees blij met al die berekeningen.. ik ben met m'n rode Jetta Coupe ook ooit staande gehouden. Een oude bromsnor die meende alle regels te weten en nam mij gewoon mee naar 't bureau, auto in beslag genomen en alles terwijl de wielen bij lange na geen 3cm uitstaken. Uiteindelijk boete voor ondeugdelijk (bevestigde) ophanging en hoop kosten en geouwehoer van de inbeslagname en herkeuren bij RDW.
__________________
www.dubclub-online.nl |
#11
|
|||
|
|||
Ik heb 4 jaar met een suzuki samurai rond gereden met dikke modderbanden er onder en heb daar ook menig dispuut over gehad met de veldwachters in het blauw
Uiteindelijk altijd in het gelijk gesteld op de regel dat het loopvlak van de band niet uit mag steken buiten het breedste deel van het spatscherm,,,wang en velg is nooit over gerept??? Vroeger bij de DAF garage waren er voor vrachtwagens wel regels qua uitstekende velgen maar dat was in de hoofdzaak omdat die wielmoeren van de stuuras als een schredder werken Kan iemand mij vertellen of dit nu dan ook voor personenwagens geldt? Ik heb er namelijk in de jaren 90 nooit problemen mee gehad |
#12
|
||||
|
||||
had blijkbaar nog een voicemailtje, meneer agent was er ook achter dat t 3CM mocht zijn dus prima
|
#13
|
|||
|
|||
apk mag 3cm per kant (loopvlak!) maar moet voor rdw wel binnen een bepaald percentage blijven.
Waar maken ze zich druk over, zijn er geen boeven meer om te vangen ? |
#14
|
||||
|
||||
Hij mag 3 cm per kant uitsteken, maar..Dan zit je alsnog met de spoorbreedte!
Dan mag maar een paar % afwijken van origineel. Ik heb op de Golf 2 achter 10J verbreed staat ( 225-40-14 ), met een dikke wielrand erop valt hij nu mooi gelijk, maar de spoorbreedte is teveel..Word gemeten vanaf het hart van de band. Dus als je weer een l*l op de motor hebt, kan hij alsnog moeilijk doen, maar als ze niet tever uitsteken zal het wel meevallen. |
#15
|
||||
|
||||
Heb je met 8J (195-40-15 ET20) rondom onder de golf 1 ook teveel afwijking op spoorbreedte? Of heb je dan meer gegevens nodig om dat te berekenen?
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#16
|
|||
|
|||
als het origineel ET38 was, heb je per kant 18mm toegenomen spoorbreedte, dus 36mm totaal. spoorbreedte van 1372mm betekent dat je het met 27.4mm mag laten toenemen.. waardoor 36 dus te veel is, in theorie.
als de velgen origineel 5.5" breed zijn en ET38 (denk ik) .. dan heb je met jouw velgen 1.25x25.4 + 18 = 49.75 mm de buitenrand van de velg verder naar buiten dan de originele velg dat heeft. Het is natuurlijk wel zo dat originele velgen, zeker achter, behoorlijk ver naar binnen vallen. Last edited by SciroccomTDI : 16-12-2013 at 14:36. |
#17
|
||||
|
||||
Zo dan?!
originele spoorbreedte: Spoorbreedte voor (mm) 1400 Spoorbreedte achter (mm) 1370 2 procent van 1400 = 28mm 2 procent van 1370 = 27,4mm 1J = 25mm 2 x 25 mm = 50 mm Voor; 50 / 14 = 3,57 % Achter; 50 / 13,7 = 3.65 % Teveel: Voor; 1,57% Achter; 1,65%
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#18
|
||||
|
||||
Zolang het niet gek buiten de wielkassen steekt zou ik me geen zorgen maken.
Ken ook iemand die met 13,5j wielen rijdt ipv de originele 7j. Rijdt er al 4 jaar mee rondt. maar ze vallen gewoon binnen de wielkassen (wielkassen verbreedt), hij heeft hier nooit gezeur mee gehad. Woont in de randstad en wordt vaak genoeg aangehouden bij algemene controles etc. Ik snap best dat je als agent iemand aan de kant zet waar de wielen helemaal buiten de auto uitsteken, vaak zijn de auto's verlaagd waardoor het allemaal nog breder lijkt dan het is.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#19
|
||||
|
||||
Ik maak me niet zo'n zorgen maar als mijn project van de winter klaar is dan moet ik wederom naar het RDW voor een herkeuring (tweede keer voor mijn golfje) i.v.m. wederom een nieuwe motor.
De laatste keer heb ik ontzettend gezeik gehad over een type plaatje wat ontbrak in de motorruimte waar de motorcode en serienummer op vermeld staat (ben ik ooit kwijt geraakt). Dus ik zie nu de bui al een beetje hangen met de wielen zometeen. Ik denk dat ik dan maar wat velgen van iemand even leen voor de keuring.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#20
|
||||
|
||||
Vriend van me was te laag, kon niet boven de put of op de rollentestbank bij het RDW
Was geen enkel probleem :P
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |