#1
|
|||
|
|||
Injectie EG motor uitwisselbaar?
Ik heb een 79'er gti met een EG motor die lang stil heeft gestaan, ca. 15 jaar, maar volgens mij is hij in het begin van die jaren wel nogeens gestart geweest. De benzinepomp hangt los te bungelen onder de auto en ik verwacht dat de rest van het brandstof/injectiesysteem ook niet echt fris meer is...
Nu vraag ik me dus af, of ik alles van een 1.8 gti of cabrio zo over kan zetten op deze motor, of dat er toch onderlinge verschillen zijn? Indien dit mogelijk is kan ik er dan namelijk een lopende donor bij kopen en alles overzetten!
__________________
Scirocco 1.4tsi 2010 Golf 1 diesel 1982 Golf 1 gti 1979 Kawasaki Z750 2010 |
#2
|
|||
|
|||
Volgens mij moet dat gewoon kunnen.
Maar de injectoren zal ik gewoon laten reinigen en testen. |
#3
|
|||
|
|||
Niemand die dit al eens gedaan heeft?
__________________
Scirocco 1.4tsi 2010 Golf 1 diesel 1982 Golf 1 gti 1979 Kawasaki Z750 2010 |
#4
|
||||
|
||||
Ten eerste gewoon niet doen, jouw wagentje is zo origineel, behoudt dat zo veel als je kunt. Ten tweede is de brandstofopbrengst weldegelijk anders bij een 1.8 dan bij een 1.6.
Heb je je huidige systeem al eens aangekeken? Weet je hoe de staat is? De pomp zal wel vast zitten, zitten ze eigenlijk altijd. Kost 70 Ã* 80 euro voor een nieuwe originele Bosch. Accumulator is zelden stuk, leidingen zijn wel lastig. Die rotten zeer sterk en gezien de algehele staat van de jouwe, zullen de leidingen niet opperbest meer zijn. Ik heb al veel rondgebeld en gedaan, maar nog geen bedrijf kunnen vinden die ze me nieuw kan maken. Dan spreek ik over de flexibele stukken tussen de pomp/accumulator/vaste leidingen naar voren. Die vaste leidingen kun je gewoon op rol krijgen (neem wel de stalen en niet de koperen, zoals het hoort te zijn). Dan de spinnenkop. Daarvan gaat de plunjer (die zit in het midden van het zwarte blokje waarop al de leidingen zitten) vaak vastzitten. Is gemakkelijk te testen of dat zo is door de aanzuigpijp naar het spruitstuk los te nemen, de kop van de luchtfilterbak los te klikken en de luchtweger omhoog te duwen. Dit moet heel soepel gaan, je hoort bij een goedwerkende kop geen druk te hoeven zetten. Als de plunjer iets weerstand geeft, dan komt hij wel los bij het starten. Dan komt er namelijk druk op te staan vanuit de pomp en duwt die hem terug. Een paar keer goed gas geven en hij loopt wel. Als de plunjer veel weerstand geeft en bovenaan blijft zitten, moet het zwarte blokje uit elkaar. Is niet veel of lastig werk, je moet alleen wel heel proper en secuur werken. Ik kan je erbij helpen, mocht dat nodig zijn. |
#5
|
|||
|
|||
Alle leidingen tussen de benzinetank, benzinepomp en drukaccumulator en benzineleidingen zijn nog nieuw te krijgen. Heb ook alles nieuw net als de benzineleidingen , die zijn van cunifer, een legering van staal en koper, ziet er origineel uit en is buigzaam. Kun je kopen bij Blankers Classics en kost 75 euro per rol en je hebt er 2 nodig denk ik (even nameten). Overige flexibele leidingen kun je kopen bij vw classicsparts en kost je ook gauw 200 euro.
|
#6
|
||||
|
||||
benzine leiding heb ik zelf.gebogen van dikke remleiding,en bij de garage hebben ze de nippels er weer opgeperst
__________________
Golf 1,4,5 |
#7
|
|||
|
|||
Ik was van de week al verbaasd dat de motor niet vast zat, was met een sleutel makkelijk rond te draaien. De bougies, olie en dist.riem zagen er ook nog redelijk goed uit. Dus ik geloof eigenlijk niet dat hij in die 15 jaar nooit gestart is... Na controle of hij vonkte, wat hij dus deed, heb ik maar eens geprobeerd hem te starten met remmenreiniger. Dit lukte wonderbaarlijk genoeg ook nog, had ik nooit verwacht Weet niet of dit te zien is:
https://www.facebook.com//#!/photo.php?v=10202692899312509¬if_t=like Het injectiesysteem heb ik nog niet heel goed bekeken. De brandstofpomp hangt i.i.g. los onder de auto te bungelen, dus dat zal wel niks meer zijn. De slangen zien er onder de motorkap niet zo goed uit, maar zijn aan de binnenzijde niet verroest o.i.d. De luchtweger kan ik ca. een halve cm soepel bewegen, weet niet of dat de max. uitslag is?
__________________
Scirocco 1.4tsi 2010 Golf 1 diesel 1982 Golf 1 gti 1979 Kawasaki Z750 2010 |
#8
|
||||
|
||||
Nee, halve cm is niet genoeg, die zit vast in ieder geval, je zult hem moeten demonteren. Ik zou ook oppassen met zo'n oude riem, kan er goed uitzien, maar toch kort zijn en klappen bij een peut gas.
|
#9
|
||||
|
||||
Barn is een beetje nostalgisch wat betreft alles origineel houden. Maar aan de andere kant heeft hij wel gelijk en heb je niet zo gek veel opties zonder de bekende voor- en nadelen.
De bestaande EG is om te bouwen naar Digifant. Ik heb destijds de nodige research ervoor gedaan omdat ik serieus gezeik had met die mechanische luchtweger/spinnenkop rommel. Het is behoorlijk wat werkt maar belangrijkste voor mij om ervan af te zien was dat je behoorlijk terug valt in vermogen van 116 naar 78 PK. Alles pakken van een DX is ook mogelijk maar is inmiddels ook zwaar gedateerd. Er zijn vrijwel geen garages meer die nog weten hoe ze een EG/DX mechanisch weten af te stellen. Daarmee bedoel ik het K-jetronic systeem met dubbele bar meters om tot je juiste druk werk druk te komen op de injectoren. Spinnenkoppen zijn vrijwel niet zelf te reviseren (of je bent een specialist) maar inmiddels kun je ze wel weer nieuw kopen via eBay (niet schrikken van de bedragen). Ombouw naar carburateurs moet je van houden. Ombouw naar throtle bodies is zo duur dat je nooit een verouderde EG als basis gebruikt. Als je wat wilt weten hoe het zit met je maar even PM'en ik heb 8 jaar geleden is een ombouw van 1500JB naar 1600EG gedaan.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 Last edited by yuli : 02-01-2014 at 17:13. |
#10
|
||||
|
||||
Het is natuurlijk wat je zelf vind, en misschien houd ik wel teveel vast aan het origineel houden, maar een oude GTI moet gewoon zo blijven. Je hebt hem toch juist omdat het het oude type is met de korte lampjes, de tietenklokken én de 1.6 motor. Die levendiger loopt dan een robuuste DX of een nagenoeg perfect lopende 2H. Dat hoort er júÃ*st bij, die mechanische injectie. Reviseren hoeft ook echt niet, gangbaar maken is genoeg. Die plunjer zit niet vast geroest maar door de perfecte passing gaat die met iets of wat vuil vastzitten. Is die gangbaar, loopt de wagen weer, geen centje pijn. Je hoeft zeker geen expert te zijn om die plunjer aan de gang te krijgen, gewoon zorgvuldig is genoeg.
|
#11
|
||||
|
||||
je krijgt hem heus wel aan het lopen..maar of ie dat blijft doen zonder nukken?...zal mij benieuwen..
ik heb ooit wel eens een luchtweger uit elkaar gehaald en weer terug in elkaar gezet..die heeft nooit meer fatsoenlijk gelopen..er schijnt ook een methode te zijn om de imbussen van de verdeler trapsgewijs aan te draaien ...maar ik heb geen idee je moet er feitelijk 1 van een lopende auto af kunnen slopen om er achter te komen of je eigenste GTI nog fatsoenlijk loopt.. een verdeler die jarenlang ergens gelegen heeft is meestal naar de verdommenis..ik had een paar jaar geleden een paar complete systemen liggen ..en die aan iemand gegeven ..maar die rommel was allemaal verduurd en kapot.. ik heb een monteur gekend die heel veel verstand had van K/KE jetronic..maar die heeft helaas pasgeleden naar het plafond van de kerk liggen kijken.. tegenwoordig zijn er maar weinig monteurs die er aan (willen) beginnen |
#12
|
||||
|
||||
bij mij was niet het probleem dat men plunjer vastzat maar dat het aluminium/staal membraam dat tussen de kamers zit gescheurd was.
Ik heb er al enkele uit elkaar gehaald en terug in elkaar gezet en de ene doet het wel , de andere niet, je moet goed kijken dat de hoogte van de plunjer volledig hetzelfde komt te zitten. Hier onderdelen voor krijgen is niet zo simpel want ik zoek al een jaar of 6 naar vervang stukken van een K-jet systeem. Ik heb ondertussen een 10-tal van die dingen liggen en ik hoop er 2 goede mee te kunnen bouwen voor in mijn EV. Op het net is wel wat info te vinden maar niet superveel.
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. Last edited by Jel Golf 2 GTI : 02-01-2014 at 19:14. |
#13
|
||||
|
||||
Die van mijn '79er is ook uiteen geweest en die loopt ook weer prima. Heb hetzelfde ook nog eens gedaan voor iemand z'n cabrio en die is nooit meer terug gekomen voor een garantiegevalletje aan te vragen...zal ook wel goed zijn dan zeker?!
|
#14
|
||||
|
||||
Ik geloof je en vind het knap.
Ik heb zeker twee spinnenkoppen getracht volledig te reviseren maar net zoals heinz zegt liep het daarna beroerder dan daarvoor. Het niet tegelijkertijd kunnen aandraaien van de torxen op het juiste moment is volgens mij het probleem, trapsgewijze methode werkte in ieder geval niet voor mij. Daarna heb ik zeker 5 verdelers uitgewisseld en bij elke verdeler liep het blok weer anders maar nooit naar mijn zin. Ook heb ik getracht zaken deze af te stellen met benzinedrukmeters. Daarnaast vind ik dat de echte oer GTI je kleppen blijft stellen omdat het om de paar duizend kilometer "anders" loopt. Ik geloof best dat er nog wel kennis is en alles is te leren maar ik vond het niet en was er behoorlijk klaar mee.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 |
#15
|
||||
|
||||
klopt ook wel..
die GTI blokken lopen allemaal anders..scheelt nogwel van dag tot dag soms.. ik heb ook van allerlei set ups geprobeert op mijn dagelijkse GTI's ..ook geprobeert met andere drukregelaars ..de koude start door te schakelen bij plankgas ..mijn kop gek laten maken om een verdeler aan te schaffen van een 924 Turbo die van goud was .. maakt in gewoon verkeer weinig tot niks uit ..behalve een benzine verbruik van een big block Chevy.. als je je GTI helemaal origineel wilt hebben ..zoek je een goed lopende 1,6 GTI donor op en bats je alles over..niks openschroeven etc ..en dan laat je hem op de rollenbank bij een tuner netjes afstellen.. als ik morgen een GTI zou bouwen voor mezelf..ging er sowieso een modern blok in een .ABF,g60 of een 1,8 20vT..gewoon puur voor de gebruiksvriendelijkheid en kosten/baten.. |
#16
|
|||
|
|||
Er zijn wel degelijk nog mensen die een k-jet perfect kunnen afstellen.
En dat zijn niet eens altijd oude knarren Maar inderdaad, niet veel mensen kunnen dat nog. Persoonlijk voor een 'klein achterlichten" gti zou ik het jammer vinden om er een 1.8 in te leggen of iets anders. Neem dan een afgetrapte '82 ofzo. Klein lichten gti voor mij is: 1.6 eg met k-jet en niets anders. Ik denk trouwens niet dat die als dagelijkse wagen gebruikt zal worden. Maar iedereen doet wat hij wil. |
#17
|
|||
|
|||
Heb met mijn scirocco nog nooit ellende gehad met de k-jet.
Toch ruime 100.000 mee gereden waarvan zeker 20 volgas Heb m al 11 jaar nu.. Vanmiddag nog rondje industrieterrein gedaan (geschorst,foei)...
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
dat is het net..zolang hij blijft lopen en goed loopt ..gewoon vanaf blijven.. problemen komen wanneer je gaat lopen prullen met dat spul..vacuumlekken ..verduurde injector ringen ,dalende opbrengst van de pomp het is een injectiesysteem dat werkt onder hoge druk..veel meer dan een Motronic of een Digifant ..en dat eigenlijk gestuurd word door onderdruk en een paar temperatuursensoren het is ook geen wonder dat BMW.Mercedes,Opel dit systeem begin jaren 80 vaarwel hebben gezegd..(eerder denk ik, mijn vaders A Manta GT/E had al een computer) en afstellen ,buiten wanneer je er 'verder' mee gaat kun je eigenlijk niks stellen behalve de CO en het stationair toerental.. restdruk/systeemdruk zijn manometers voor die ze vroeger bij de Bosch service dienst hadden... die zijn er volgens mij niet zoveel meer deze dagen.. |
#19
|
|||
|
|||
Iedereen bedankt voor de reacties! Niet veel voorstanders van de k-jetronic zo te horen... De motor ligt er momenteel al uit, om binnenkort eerst de carroserie eens goed te kunnen bekijken/aanpakken. En ben nu aan het rommelen met de zekeringkast/bedrading om te kijken wat er allemaal nog werkt (of niet werkt).
__________________
Scirocco 1.4tsi 2010 Golf 1 diesel 1982 Golf 1 gti 1979 Kawasaki Z750 2010 |