#1
|
|||
|
|||
Raar geluid...
Vandaag voor het eerst een serieus stuk gereden met mijn GTI. Ben geruime tijd bezig geweest om de auto rijklaar en gekeurd te krijgen na bijna 10 jaar stilstand.
Bij het rijden vandaag viel mij op dat de auto een vreemd geluid maakt dat ie eerst niet maakte (bij het op en neer rijden naar het APK keurstation). Volgens mij komt het ergens uit de aandrijflijn, het is een beetje een zagend geluid dat je alleen hoort als je op de motor afremt bij ca. 2400 toeren/minuut. Dus bijvoorbeeld als je tachtig rijdt en het gas loslaat voor een bocht oid. Je hoort het geluid niet als je optrekt (rustig of snel maakt niet uit). Auto rijdt, schakelt en koppelt verder goed naar mijn idee. Hoe is dit nu gekomen, deze slimmerik heeft na wat geknoei met remolie tpv de hoofremcilinder dit gedeelte van het motorcompartiment grondig afgespoten met de hogedruk reiniger . Hierna is dit vreemde geluid opgetreden. Ik heb vandaag de auto al even op bokken gezet en wat gewrikt met het motorblok e.d. maar ik kan het geluid niet reproduceren, ook niet als je de motor laat lopen en en hem vanaf een hoger toerental terug laat zakken door de 2400 toeren/minuut. Iemand een idee waar ik dit moet zoeken? Het is een heel knullig geluid als je stoer met je GTI ergens aan komt rijden en er komt zo'n geluid uit voort |
#2
|
||||
|
||||
Klinkt dom maar bij de Clio van mijn vriendin was het de homokineet invetten
|
#3
|
|||
|
|||
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn golf 1 gti.
Bij afremmen op de motor een geratel/gezoem geluid. bij scherpe bochten stuur helemaal links of rechts was het erger. ben daarna ermee naar de "hobbyist" geweest en die kon mij vertellen dat het de versnellingsbak was en hoogst waarschijnlijk de differentieel. (hij heeft met een soort stethoscoop geluisterd op de bak en was duidelijk te horen dat het niet lekker klonk) daarna wat bak olie afgetapt en een tandje gevonden. dus ik gok daarop mvg Cees |
#4
|
||||
|
||||
zou ik totaal niet op gokken op het dif!
dure gok, dus begin daar aub niet mee, gewoon rustig en simpel beginnen! is het met insturen erger? dan kunnen het de homokineten zijn. maar het kan natuurlijk ook een uitlaat ratel zijn (die kan je niet na produceren stationair, hoor je vaak alleen als de motor belast is)
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily [1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily [1988] Volvo 480 ES - Hobby |
#5
|
||||
|
||||
Ik heb ook een keer zoiets gehad met mn mk1.
Ook met bochten en afremmen een vreemd geluid. Toen bleek mijn ruitensproeiertankje niet meer in de houder te zitten en die kwam af en toe tegen de dynamopoulie aan.
__________________
Hobbyboot: Golf mk1 MX 3-deurs, 1980, langdurig ombouwproject naar 2.0 2E motor Daily: Passat variant GTE - JD Engineered |
#6
|
||||
|
||||
Ik had ook een geluidje bij koppelen en ontkoppelen, zat de bak niet goed vast aan de motor ^^ Volgende keer alles op moment draaien, is aan te raden...
|
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Klopt ik was wat te kort met m'n antwoorden. Het beste wat je kan doen voordat je dure/moeilijke ingrepen gaat doen is dingen proberen uit te sluiten. bak olie aftappen is zo gedaan en kost niks. Zie je metallic-achtige olie of zelfs een stukje tand dan kan je de bak afschrijven. Zie je dat niet dan kan je verder gaan zoeken uiteraard. succes |
#8
|
|||
|
|||
Okay, genoeg dingen om te onderzoeken dus. Dat van die uitlaatgeluiden is ook nog niet zo'n gekke; herinner me dat ik tegelijkertijd een ophangrubber van de achterdemper heb vervangen...
|
#9
|
||||
|
||||
Kan zomaar zijn dat dat rubber te strak zit of niet goed is, en de demper tegen de carosserie aan komt
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily [1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily [1988] Volvo 480 ES - Hobby |
#10
|
|||
|
|||
We zullen zaterdag hopelijk even kunnen testen of dat zo is. Eerst even de wielen er weer onder want ik was juist mijn ATS velgjes aan het opknappen
|
#11
|
|||
|
|||
Mijn laatste post in dit topic is alweer een tijdje geleden maar na veel verschillende dingen te hebben geprobeerd is het opgelost door de olie te vervangen door Croon oil van de in het werkplaatshandboek aangegeven specificatie. Dit had ik al eerder gedaan maar toen kreeg ik er niet de benodigde 0,9 liter in via de vulopening aan de zijkant. Uiteindelijk heb ik hem weer helemaal afgetapt (eerst beetje warm gereden) en van bovenaf via de ontluchting precies 0,9 liter olie bijgevuld. Hierna was het geluid weg.... klein nadeel is dat de versnellingsbak nu af e toe een druppeltje olie lekt. Zou ik daar iets aan moeten doen?
|
#12
|
||||
|
||||
Waar lekt hij olie? Want als hij bij de assen lekt kan je zo een keerring vervangen. En als hij aan de koppelingskant lekt moet ie erachterweg.
|
#13
|
|||
|
|||
Ik kan dat niet zo goed zien nu, zou ik hem weer een keertje warm moeten rijden. Ik meen dat de druppels bij de overgang tussen bak en motor hangen, zal dan de koppelingszijde zijn? Ik heb ook wel eens iets gelezen over het gebruiken van ATF ipv de gebruikelijke olie omdat die wat dikker zou zijn?
|