Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-09-2013, 13:06
mwouters91 mwouters91 is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 105
Default auto wil niet starten met nieuwe accu

Hallo,

omdat mijn oude accu op is heb ik vandaag een nieuwe gehaald. De oude accu was 55amp en de nieuwe 60. Ik heb de nieuwe gemonteerd aangesloten etc. maar als ik de sleutel omdraai doet hij gewoon niks. Geen lampje dat brandt op het dashboard de verlichting doet t niet en starten ook niet. Als ik dan weer de oude accu eraan hang doet de auto het gewoon? Iemand enig idee wat dit kan zijn?

gr,

Michael
__________________
Passat 3B 2.3 V5 (1999)
Reply With Quote
  #2  
Old 26-09-2013, 13:11
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Normaal is een nieuwe accu altijd al geladen, dat hij leeg is lijkt me niet, maar dat zou je haast wel zeggen omdat hij met je oude accu wel gewoon weer werkt, deed hij met de oude ook niks, dan moest je even de massa kabel van accu naar chassis en bak controleren.

Maar meet eens met een multimeter hoeveel volt je op de nieuwe accu doet meten.

Gr Stefan
Reply With Quote
  #3  
Old 26-09-2013, 13:18
mwouters91 mwouters91 is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 105
Default

Hey,

ja normaal zijn nieuwe accu's altijd geladen. Het indicator vakje geeft ook gewoon nette kleur groen aan dus dat alles in orde is. Helaas ben ik mijn multimeter kwijt en kan ik nu niks doormeten. Aan kabels of dergelijke kan het niet liggen omdat hij t wel gewoon doet met de oude accu?

gr
__________________
Passat 3B 2.3 V5 (1999)
Reply With Quote
  #4  
Old 26-09-2013, 13:25
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Misschien toevallig een productiefout bij die accu ? Gewoon even terug gaan met de accu als ie niets doet.... maar je kunt er eerst ook wel even een 12v lamp op doen met een paar draadjes.
Dan kun je in ieder geval zien of er wel echt output is van de accu.
Reply With Quote
  #5  
Old 26-09-2013, 13:46
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

+ en - zitten ook aan dezelfde kant als je oude accu?
Reply With Quote
  #6  
Old 26-09-2013, 14:08
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,871
Default

ja zat ook aan te denken wil bij een gel accu bijv. nog wel is anders zijn.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
Reply With Quote
  #7  
Old 26-09-2013, 14:08
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Quote:
Originally Posted by mwouters91
De oude accu was 55amp en de nieuwe 60.
Dat is niet "amp" (eenheid van stroom) maar "Ah" (eenheid van capaciteit), het heeft geen enkele invloed op de spanning en dus ook niet op dit probleem.

Quote:
Originally Posted by René
+ en - zitten ook aan dezelfde kant als je oude accu?
Oeps...

Edit: Hoewel, dat zou je tijdens de montage moeten merken: de polen zijn van verschillende dikte.
Reply With Quote
  #8  
Old 26-09-2013, 14:12
Vince89 Vince89 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 107
Default

Heeft dit niet te maken met de ampères van je accu en de dynamo?

want heb gehoord dat wanneer je een sterke accu plaatst en een dynamo van bijvoorbeeld 54A of Ah hebt, dat dit slecht is en gevolgen heeft..

buy the way ik zit hierzo ook met een zwakke accu, en zat ook te denken om een 72A (Ah) te plaatsen, die zijn lekker sterk voor de winter
Reply With Quote
  #9  
Old 26-09-2013, 14:14
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Quote:
Originally Posted by Vince89
heb gehoord dat wanneer je een sterke accu plaatst en een dynamo van bijvoorbeeld 54A [..] hebt, dat dit slecht is
Nee. Het duurt alleen iets langer voordat de accu opgeladen is, maar daar merk je niets van.
Reply With Quote
  #10  
Old 26-09-2013, 14:30
GeeX GeeX is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 455
Default

Wanneer je de accu bij de Heuts hebt gehaald kan je beter terug gaan ermee, heb nu tot 2 maal toe meegemaakt dat ik een accu kreeg die gewoon al bij aanschaf dood was
Reply With Quote
  #11  
Old 26-09-2013, 14:43
mwouters91 mwouters91 is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 105
Default

Ik zal straks ff met een lampje proberen idd niet aangedacht. Kijken wat dit doet anders maar terug gaan met de accu want waar dit probleem ligt geen idee maar aan me auto kan het niet liggen bekabeling ook niet.
__________________
Passat 3B 2.3 V5 (1999)
Reply With Quote
  #12  
Old 26-09-2013, 16:31
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Bij heuts moet je ook alleen maar tenten en zwenbaden kopen, stelletje gekke daar..

Heb daar ook al gezeik met een accu gehad, wel een aantal jaren geleden, maar toch..
Reply With Quote
  #13  
Old 26-09-2013, 19:29
Thom_vw Thom_vw is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 120
Default

Het is inderdaad erg waarschijnlijk dat de accu niet goed is, de meeste accu's worden toch 's winters verkocht. Maar doordat de voorraad vaak lang blijft staan (vooral in de zomer) heb je kans dat je een lege accu gekocht hebt (tenzij ze druppelladers op de accu's hebben staan aldaar).
Dit moet uiteraard garantie zijn.
Reply With Quote
  #14  
Old 26-09-2013, 20:42
mwouters91 mwouters91 is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 105
Default

Hey,

ik heb hem eens ff aan de lader gehangen. Dit werd mij geadviseerd omdat het geen onderhoudsvrije accu is (loodaccu). Eens benieuwd wat die morgen doet haha.
__________________
Passat 3B 2.3 V5 (1999)
Reply With Quote
  #15  
Old 27-09-2013, 07:05
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

zowieso is het niet goed dat een accu volledig leeg is. onderhoudsvrij of niet. dat onderhoudsvrij wil gewoon zeggen dat er een product (calcium ofzo) in de accu zit waardoor het verdampte water terug neerslaat en je dus nooit water moet bijvullen.

de kans is groot dat de accu nog wel iets van leven toont.
j hebt dan een paar mogelijkheden:
-de accu laad weer op maar is te zwak om ooit nog een motor te laten ronddraaien (accu dood)
-de accu laad op en je auto draait er vlot op. doch loopt ze na een week stilstaan weer leeg (accu dood)
-de accu laad op, je auto draait er vlot op, na een week loopt ze ook niet leeg. maar door het leeglopen is ze 50% van haar leven verloren (ipv 60ah heb je nu 30Ah). dit resulteert dat je binnen 2-3 jaar weer achter een accu aankunt, of je staat deze winter al aan kant (zie iets verder in de tekst).
-de accu laad perfect op en is nog 100% goed (er was eens ..... ) heel kleine kans dus.

ff iet meer over accu's, je hebt daar normaal 3 essentiele getallen op:
12V: de spanning en die moet overeenkomen
60Ah: de capaciteit. de accu kan dus 1uur lang 60A leveren, of 30min lang 120A ....
360A: de maximale startstroom die de accu voor 10sec kan aanhouden. benzines hebbe genoeg met een 250-400A, diesel accus moeten vlot 500-700A hebben

als je de capaciteit verhoogd, kan je gewoon langer op je accu werken. bv als je graag radio luisterd zonder draaiende motor. stel dat je autoradio en versterker 30A verbruiken op 12V (360watt ongeveer). dan kan een 60Ah accu dit 2uur volhouden, en een 90Ah accu houd dit 3uur vol.
je dynamo is bv 55A, dan zal je dynamo iets meer dan 1uur lang moeten laden om 60Ah op te vullen, maar zal die meer dan 1,5uur moeten laden om een 90Ah vol te krijgen vanuit leegstand.

een accu verliest ook capaciteit als ze ouder wordt. wat nu 60Ah is, is binnen een jaar of 5-8 nog slechts de helft en dan start je auto er niet op.
bij 0°C of lager verliest een accu nog eens 20-30% van die capaciteit. daarom staan veel autos stil in de winter als het de eerste keer vriest.
accu jaartje of 4 oud, dus nog een 60% capaciteit over, t vriest 1 nacht, dus nog eens 30% eraf en ze staan stil terwijl die vorige week nog goed werkte .

dan die maximale stroom op de accu, ALTIJD opletten hiermee. als je een diesel accu die 600A kan leveren in een benzinemotor die slechts 300A nodig heeft, gaat dit in de meeste gevallen goed, TOTDAT je motor een defect heeft. jij probeerd 10sec lang te starten en een normale 300A accu zou dan moeten verminderen waardoor je starter ook minder stroom krijgt. op dit moment laat je dan u sleutel los en probeer je iets later weer.
die 600A hoeft maar de helft te werken voor u motor, dus die kan dit makkelijk een paar minuten volhouden. je starter is niet gebouwd om 2min lang door te starten en die fikt eruit dan. als je dan toch zo een zware steekt, denk dan ff 2keer na als je auto niet wil starten. ff doorstarten, 5min rusten, ff doorstarte, 5min rusten...
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #16  
Old 01-10-2013, 22:14
mwouters91 mwouters91 is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 105
Default

Allez opgelost. Blijkbaar worden deze loodaccus vaak met maar 10 spanning verkocht. Bij thuiskomt moet je hem dan nog opladen.

Gr

Allamaal bedankt!
__________________
Passat 3B 2.3 V5 (1999)
Reply With Quote
  #17  
Old 01-10-2013, 22:18
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

Slap excuus verhaal van de verkoper?
90% van de mensen heeft geen lader thuis.
Ik had een nieuwe ge-eist.
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum