Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Caddy
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 04-09-2013, 12:04
pietergrunn pietergrunn is offline
Forum Newbee

Smile remsysteem reinigen

wil even laten zien hoe ik remsystemen reinig, remolie trekt vocht aan en dit maakt de remwerking minder tot 60% het is raadzaam dit om de 2 jaar te vervangen word er gezegt. heb al vele remklauwen weer gangbaar/gereviceerd door roestvorming en rommel en slurrie in de olie. ik heb van de sloop een oude remoliepotdaaidop gehaald, hier thuis een gat ingeboord en daar een autoband ventiel ingemaakt zie foto:

dan ga ik als volgt te werk: 1 ontluchtingsnippel losdraaien van de linksvoor klauw en hier een slangetje op maken-2 het zelfgemaakte draaidop op het remolieresevoir draaien en met de bandenpomp hier 0,5 tot 1 bar druk op zetten dan komt de remolie er via het slangetje uit zie foto hoe vies de olie is die er uit komt

nu is de meenste remolie al uit het systeem.3 nu alle andere nippels 1 voor 1 losdraaien en doorspuiten met lucht. let op met de nippels dat je deze eerst even in spuit met kruipolie ze willen nog weleens vastzitten en vooral achter op de remcilinders die breek je zo af met geringe kracht.

4. nu doe ik spiritus in het remolie reservoir en ga ik 1 voor 1 de ontluchtingsnippels losdraaien en doorspoelen met spiritus

heb al een paar keer gehad dat er erg veel slurrie/troep uit komt met het spoelen. ben ongeveer een liter spiritus nodig met deze actie.
5. nu alle ontluchtingsnippels 1 voor 1 weer losdraaien en doorspuiten met lucht zodat alle spiritus er echt uit is let op dat je niet met te veel druk gaat werken!

6 nu nieuwe remolie in het reservoir en dan de zelfgemaakte dop er even weer op maken en even druk opzetten met de bandenpomp dan doe ik als eerste de remklauw linksvoor en dan komt de olie al vrij snel door het slangetje. diet doe ik dan ook bij de andere nippels. dit doe ik op deze manier want is me al een keer gebeurt dat er nog geen olie in het systeem zat en iemand te hard op het pedaal trapte en de hoofdremcilinder vernielde doordat deze geen oliedruk had geen het rubber kapot.

7 nu ga ik met behulp van iemand aan het ontluchten op de ouderwetse manier 1 pers op het rempedaal trappen en ik kruislings de remmen ontluchten.

ik ben voor de meenste vw's sleuteltje 7 en 11 nodig en het is raadzaam de ring ipv steek te gebruiken, je draait de boel zo dol als je niet voorzichtig werk.

ik hoop dat dit bruikbare info ishttp://volksforum.com/forum/images/icons/icon7.gif
Reply With Quote
Old 04-09-2013, 13:30
bramvw bramvw is offline
Forum Regular

spiritus tast de cups van zowel de hoofdremcilinder als de wielremcilinders aan.
spiritus(ontvet) en remolie=slechte combinatie.
en in luchtdruk zit ook vocht.
Reply With Quote
Old 04-09-2013, 15:33
Forum Newbee

ik doe dit al een aantal jaren op deze manier en nog geen kapotte rubbers oid tegengekomen, k'vind dit wel meevallen en als je een beetje snel werkt met 2 man kun je de spiritus er binnen een minuut doorspoelen daar moet een rubber wel tegen kunnen. als je ff op google kijkt dan word dit veel meer gedaan.
Reply With Quote
Old 04-09-2013, 20:01
Spierings Spierings is offline
No personal life

Zou inderdaad ook geen spiritus gebruiken omdat dit inwerkt op de rubbers.
Ook al vind je het via google betekent niet dat het goed is.. Op het net staan goede en slechte voorbeelden.

Zou eerder het reservoir loshalen en schoonmaken en de rest van het systeem gewoon doorspoelen met remvloeistof.
Old 04-09-2013, 21:48
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life

Je weet nooit 100% zeker dat _alle_ spiritus er uit is, en een restje ervan zou de nieuwe remvloeistof kunnen verdunnen of oplossen...
Reply With Quote
Old 04-09-2013, 22:00
Forum Newbee

ik laat het eerste nieuwe olie altijd even doorlopen ong 30 ml om er zeker van te zijn dat alles eruit is. kunt het ook ruiken. werkt altijd perfect. ik doe dit omdat dit het het enigste is dat alle slurrie uit de leidingen, pomp,klauw haalt. en daarna om de 2 jaar verversen zonder door te spoelen. valt me altijd wel op met wat oudere auto's dat er weinig aan het onderhoud van de remmen word gedaan, heb al remolie uit een twingo gehad die al gewoon vlokte, zoveel vocht zat erin
Reply With Quote
Old 04-09-2013, 22:07
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life

Voor het verversen is wel wat te zeggen, maar die spiritus vertrouw ik toch niet: als er een knik in de leiding zit zou er op het laagste punt spiritus kunnen achterblijven! Is aftappen en opnieuw vullen niet goed genoeg?
Reply With Quote
Old 04-09-2013, 23:00
Forum Newbee

dacht ik ook altijd gewoon aftappen en nieuwe erop maar op een keer had ik te veel remverschil met apk. ondanks gereviceerde klauwen en nw remcilinders. kon aan de hoofdremcilinder liggen of vervuiling werd me verteld en kreeg deze tip mee om de boel door te spoelen en ik had geluk dat het vervuiling was ipv hoofdcilinder. en in beide vloeistoffen zit iets van glycol zodat het niet agressief op elkaar gaat reageren heb ik in een uitvoerige uitleg een keer gelezen...

dit is mijn inca trouwens... mag hopelijk in het caddy forum???

moet nog veel aan gebeuren maar tĂ*s niet ernstig.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules