![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Mensen,
Rij nu al een enige tijd een mk4 GTI uit 2000 met een ARZ motor en kreeg nu weer de melding van mijn oliepijl dat die te laag zou zijn. Deze weer netjes aangevuld maar is eerder en sneller dan ik had verwacht de melding. Voor ongeveer een maand terug heb ik hem nog een grote beurt gedaan waar alles netjes is vervangen en sta dus te kijken dat het olieverbruik zo erg is toegenomen. Nu vraag ik mij af hoe ik er achter kan komen wat er aan de hand is en wat er gedaan moet worden om dit te fixen. Wie kan mij hier zo mee helpen aan de info? Enkele verdere gegevens van de wagen: km stand: 190 dkm Olie: Castrol Magnatec 5w40 Auto is niet gechipt en is altijd dealer onderhouden geweest. Hoor graag van jullie voordat die de olie consumptie gelijktrekt met het brandstofverbruik ![]() |
#2
|
|||
|
|||
![]() Ik had in mijn audi tt 1.8t 5w30 vol synth. Longlife olie en nam op 10.000km maar een halve liter.
Ik had eerst eens andere olie geprobeerd als de motor geen uitwendige lekkage vertoont tenminste
__________________
GR. DENNIS |
#3
|
||||
|
||||
![]() Ik ben overgestapt op advies van de vorige eigenaar / liefhebber / garage om van de 5w30 naar de 5w40 te gaan. Voorheen was dit Castrol Edge en nu dus Magnatec, beiden longlife oliën of die aan de vw gestelde specificatie voldoen.
Buitenzijde is ook zover ik kan zien niet echt een lekkage te vinden. Kreeg van me collega wel te horen dat bij het optrekken ik wel een iets blauw walmpje achterlaat. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Kan ook een slechte turbo of klepsteelrubbers zijn..Zeker als je hem al ziet walmen.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Werd me ook iets verteld van een klevende zuigerveer dat dat zou kunnen.
Nja is kijken hoe ik hier achter kan gaan komen zonder de kosten extreem hoog op te laten lopen. Compressietest om de zuigerveren te checken lijkt me Enig idee hoe ik er achter kan komen betreft de klepsteelrubber / turbo |
#6
|
||||
|
||||
![]() Uitlaat kant van de turbo even los halen ( downpipe ) en kijken wat je ziet, hij moet mooi droog zijn en dus niet nat, anders is de turbo je probleem van het roken..Blijft lastig zo, de compressie kan nog goed zijn, zou er bv een olieschraapveer het probleem zijn.
Je kunt eventueel wel eens spoelen met Forté.. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Zal ik hem even voor op de brug moeten hebben. Het spoelen staat in de agenda.
Ik hou het hier op de hoogte. Helaas geeft een 3tal garages mij het zelfde antwoord: "wanneer die 1 liter op 1000km doet kom dan maar terug. nu is het nog niet vindbaar" nja ben ik het dus niet mee eens, maar zijn er mee bezig |
#8
|
||||
|
||||
![]() Vreemde reactie van die gekke garages tegenwoordig..
Ook met 1 liter op 1000 km vind je de oorzaak niet met het oog.. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Motor is geflushed met Forté, nieuwe olie en filter is geplaatst. Zal mij benieuwen wat die doet. Downpipe durf ik niet los te halen momenteel gezien 1 bout zeer lastig deed, kan de auto nu effe niet missen dus als die bout knapt ben ik wat verder van huis. To be continued
|