Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-08-2013, 18:07
pascal76's Avatar
pascal76 pascal76 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 166
Default gx blok tunen, iemand ideeen low budget?

Wie heeft er enig idee wat een goede en goedkope manier is om mijn GX blok wat meer vermogen te geven en eventueel snellere acceleratie?
Kan ik zomaar een kop van een gti erop zetten zodat ik 110pk heb?
Hoor graag als jullie optie's hebben.

Reply With Quote
  #2  
Old 14-08-2013, 18:47
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Spaghetti spruitstuk, sport nokkenas, kop vlakken en flowen, vliegwiel afdraaien, dikker uitlaatsysteem. Echt low budget gaat niet....

Je zou een gti 8v nokkenas kunnen gebruiken, niet duur, maar zal ook geen schrikbarende winst geven....
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #3  
Old 14-08-2013, 18:58
Niles's Avatar
Niles Niles is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 326
Send a message via MSN to Niles
Default

Sommige gxen hebben een kat. Deze verwijderen. Verder zoals jorg zegt: als je de compressie omhoog brengt een een gti nokstok er zet en de ontsteking iets vroeger. Dan heb je praktisch een gti blok. Verder kun je misschien nog een k&n inleg filter plaatsen. En het co iets omhoog draaien. Een warmdraai regelaar van een audi/16v met vacuum pakken, deze verstelbaar maken (google). Groot gasklephuis. En goed afstellen!
Reply With Quote
  #4  
Old 14-08-2013, 19:04
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

goedkoop vermogen bij steken ? .... afblijven , het is zijn geld niet waard .

koopt u een turbo motor ( g60 , 16vg60 , 20vt ) daar heb je low budget al meer vermogen dan de gx
Reply With Quote
  #5  
Old 14-08-2013, 19:33
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Ik had op mijn vorige mk2 1600 een 16v uitlaat van voor tot achter ( met maar 2 dempers ) en een licht vliegwiel. Hierdoor voelde de motor al een stuk gretiger aan! Als je daar eens mee begint i.c.m. een gti nokkenas. Kost niet zoveel....
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #6  
Old 14-08-2013, 21:17
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Je merkt er haast niks van, wint er amper vermogen mee, het meeste zit hem tussen de oren..
Reply With Quote
  #7  
Old 14-08-2013, 22:33
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Hou het bij een nokkenasje met een spaghettie spruitstuk incl een knappe diameter uitlaat, dan rijd het best wel leuk. Je zou later ook nog een paar carburateurs erop kunnen zetten.
Nokkenas kost +- 300 eu, spaghetti +- 150, uitlaat 450 en setje carbs 350 eu (incl inlaat 450 eu wel te vinden?).
Je hoeft niet alles in 1x te doen toch, ik koop ook elke maand een ding ipv alles in 1x willen. Ik ben een 8 klepper aan het opvoeren en ben al 1,5 jaar bezig met onderdelen zoeken. Heb veel ook 2e hands via mp gevonden, met een beetje geduld en mp incl het forum in de gaten houden kun je de onderdelen vrij goed betaalbaar houden.
Maar wat vind jij duur? Als je al een beetje knappe spullen wilt ben je gauw duur uit.
Me uitlaat koste al 500eu bijv. maar die heb ik ook in delen gekocht zodat het niet meteen een rib uit me lijf was
Reply With Quote
  #8  
Old 15-08-2013, 05:42
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Een 139 pk 1.8 16v kost ongeveer 300 euro. Oude blok krijg je wel weer verkocht.
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #9  
Old 15-08-2013, 07:25
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Reply With Quote
  #10  
Old 15-08-2013, 09:07
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Kop vlakken (hogere compressie) is niet al te duur als je zelf handig bent

Andere nokkenas (8v gti as van de sloop?)

Dan heb je zeker op low budget wel winst

Maar zoals eerder gepost voor weinig budget heb je ook een sneller blok
(Al is een 139 PK 16v Ã* €300 wellicht niet zo betrouwbaar meer en zal je daar ook nog een paar honderd aan lagers en pakkingen tegenaan willen gooien)
Reply With Quote
  #11  
Old 15-08-2013, 09:17
Lesley Lesley is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,079
Default

Quote:
Originally Posted by Jeff
Een 139 pk 1.8 16v kost ongeveer 300 euro. Oude blok krijg je wel weer verkocht.


+1
Reply With Quote
  #12  
Old 15-08-2013, 13:25
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

is het blok goed onderhouden?
nog efffectiever is, gewicht lozen
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #13  
Old 16-08-2013, 20:16
pascal76's Avatar
pascal76 pascal76 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 166
Default

Quote:
Originally Posted by Jeff
Een 139 pk 1.8 16v kost ongeveer 300 euro. Oude blok krijg je wel weer verkocht.

Dat is wellicht een idee, maar dan moet ik ook de kabelboom en computer enz. omzetten toch?
(incl. de uitlaat?)
Reply With Quote
  #14  
Old 16-08-2013, 20:18
pascal76's Avatar
pascal76 pascal76 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 166
Default

Quote:
Originally Posted by tim_j
is het blok goed onderhouden?
nog efffectiever is, gewicht lozen


Blok is perfect onderhouden...vanaf km 0-nu (173500) is de gehele historie bekend en hij heeft maar 1 eigenaar gehad (gestorven met 86jaar) dus dat zit wel goed.
Spinnekop is nieuw, radiator en alle slangen.
Hij heeft elke keer zijn beurtjes gehad.
Wilde er misschien gewoon een gti kop opzetten gereviseerd...?
Reply With Quote
  #15  
Old 17-08-2013, 05:42
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Als je dan een bewerkte kop met een 276gr nokker pakt, dan pak je een leuke winst
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #16  
Old 17-08-2013, 07:04
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Quote:
Originally Posted by Jeff
Een 139 pk 1.8 16v kost ongeveer 300 euro. Oude blok krijg je wel weer verkocht.



Zoals ik eerder ook al zei


Dit is echt niet zo leuk als dat het hier staat


Wat voor blok koop je voor €300?
Waarschijnlijk een afgetrapt blok waar een revisie van aan te raden is.

Dan is het inderdaad ook zo dat je niet alleen het blok nodig hebt maar ook de uitlaat kabelboom etc.

Al met al, als je zon 16v betrouwbaar wilt inbouwen ben je zeker net zo duur uit als gewoon deze 8v lekker opleuken.


Ik zou zelf trouwens altijd een 8klepper boven een 16klepper verkiezen, ik vind ze lekkerder rijden, ik heb tot twee keer toe een 'standaard' gti 8v gehad de gewoon vlotter was dan een 16v, alleen op top snelheid legde ik het af, maar wie rijd er de hele dag op top? Ik heb liever schik tussen de bochten in en bij de stoplichten
Reply With Quote
  #17  
Old 17-08-2013, 12:05
pascal76's Avatar
pascal76 pascal76 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 166
Default

Quote:
Originally Posted by jorg-maashees
Als je dan een bewerkte kop met een 276gr nokker pakt, dan pak je een leuke winst


Ik ga eens kijken of ik ergens een goede gti kop (eventueel al bewerkt) uitkan halen.
Eerst binnenkort maar eens de riem vervangen want die is het laatst in 1994 geweest geloof ik....is wel pas 48000km mee gereden, maar toch!!!
Iemand die me daarbij kan helpen in limburg?
Reply With Quote
  #18  
Old 17-08-2013, 14:37
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Naar mijn id is een 16v voor 300€ vragen om ellende. Volgens mij kan ene wouter hier van t forum er wel over meepraten. Je hebt bij een ombouw nog zoveel meer nodig, wordt al gauw een prijzig verhaal.
Een degelijk onderhouden 8v is oersterk, en zou er ook voor kiezen om deze wat op te leuken.
Ik heb altijd enorm veel lol gehad van mijn dx, ondanks dat het 'maar' een 8v is.
Je zou natuurlijk ook kunnen zorgen dat je een heel goed onderstel maakt, en gewoon loeihard bochten gaat pakken haha... Ook leuk.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #19  
Old 17-08-2013, 16:35
pascal76's Avatar
pascal76 pascal76 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 166
Default

Quote:
Originally Posted by Polo1w
Naar mijn id is een 16v voor 300€ vragen om ellende. Volgens mij kan ene wouter hier van t forum er wel over meepraten. Je hebt bij een ombouw nog zoveel meer nodig, wordt al gauw een prijzig verhaal.
Een degelijk onderhouden 8v is oersterk, en zou er ook voor kiezen om deze wat op te leuken.
Ik heb altijd enorm veel lol gehad van mijn dx, ondanks dat het 'maar' een 8v is.
Je zou natuurlijk ook kunnen zorgen dat je een heel goed onderstel maakt, en gewoon loeihard bochten gaat pakken haha... Ook leuk.



Ombouwen naar 16v gaat hem al niet worden, daar was ik al uit want dat is me teveel ombouwen...
Ga kijken voor een nette gti kop die al gereviseerd is en misschien iets opgeboord en dan eventueel in combi met een snellere nokkenas.
Als het goed is hoop ik dan op meer koppel en rond de 110pk uit te komen en kan ik mijn uitlaat enz. laten zitten.
Reply With Quote
  #20  
Old 18-08-2013, 09:29
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Als je de 110 pk wilt halen moet je een hogere compressie hebben... Voor zover ik weet is de uitsparing van een GTI kop niet kleiner, dus aan compressie win je niet. Eventueel wat grotere kanalen, maar zonder knappe nokkenas wordt dat ook weinig
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum