#1
|
|||
|
|||
Golf 3 TDI Tikt behoorlijk
Zou iemand mijn vragen kunnen beantwoorden?
Namelijke het volgende: vandaag tijdens het naar huis rijden begon de motor enorm te tikkken in hoge frequentie en toeren gebonden. Ik rij over het algemeen doordeweeks rustig met de auto elke dag zo'n 200km sinds dat ik hem heb(2weken). Nu dacht ik zelf misschien te weinig olie maar nee dat is het niet dus dan is het de klepstoters of zit ik er naast? Ben benhoorlijk geschrokken maar hoop dat het dus weggaat als ik de klepstoters vervang, heeft iemand een idee waar ik goede kan bestellen voor een zachte prijs mocht ik gelijk hebben? Auto gegevens: Golf 3 GT TDI 110PK gechipped naar 140pk 310nm. bj 1997 kmst 335xxx Oja en als ik ooit de olie ga vervangen wat raden jullie mij aan? aangezien iedereen wat anders zegt(sportieve rijstijl met veel rustige snelweg kmeters) heb geen flauw idee wat er momenteel in zit. Deze auto is van ene martijn van dit forum geweest trouwens. |
#2
|
|||
|
|||
Het is lastig te beoordelen maar ik denk niet dat het de klepstoters zijn, deze maken meestal niet opeens een tikkend geluid.
Kan me natuurlijk vergissen, maar dat kan ik zo achter het internet niet zeggen Als je bij de motor luistert komt het geluid dan boven uit de kop ? Als olie zou ik gewoon een goede 10w40 gebruiken
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#3
|
|||
|
|||
Quote:
Het is inderdaad moeilijk te beoordelen heb net een aantal mede sleutelaars ernaar laten luisteren en die dachten dat het getik ergens bovenin bij cilinder 1 of 2 vandaan komt. Het is een beste herrie trouwens. Morgen rij ik heel voorzichtig naar een diesel monteur expert en die maar even laten kijken. Anders draai ik morgenavond me klepdeksel eraf om de boel te inspecteren. Hoorde ook dingen voorbij komen als verbrande klep of miss een vuiltje ertussen |
#4
|
||||
|
||||
Draai eens 1 voor 1 de warterls op de verstuivers los, als het getik ophoud bij het los draaien van een wartel, heb je de defecte verstuiver te pakken.
Zoals gezegd is het zonder te horen en te zien erg lastig om zoiets ff achter de pc te zeggen. |
#5
|
||||
|
||||
Wanneer het inderdaad een van de verstuivers is dan niet mee rijden!! Je brandt zo een gat in je zuiger!
|
#6
|
|||
|
|||
Sorry hoor maar wat bedoel je precies met 1 van de wartels van de verstuiver losdraaien? Heb hier even geen beeld bij.(Weet wel waar de verstuivers zitten uiteraard). En nogmaal dat ik terugkwam van me werk toen het gebeurd was had ik niet een echt merkbaar vermogensverlies of wat dan ook.
Heren ik waardaar jullie hulp enorm |
#7
|
|||
|
|||
Laatst bij een klant gehad dat de distributietimming niet klopte .
( pomp timing) Dit is te controleren met vcds , hoeft het niet voor uit elkaar. Je bent van harte welkom op mijn werk ( heerhugowaard, autoservice beco) Daar kan ik ( tegen betaling uiteraard een diagnose stellen voor je. |
#8
|
||||
|
||||
@Ron
Heb nog niet meegemaakt dat hij gaat tikken bij een verkeerde pomptiming..Je praat ook over 2 verschillende dingen, distributie en pomp timing.. De wartel zit bovenop de verstuiver, je weet wel, die moer waarmee je de leiding op de verstuiver draait.. Dus, motor laten lopen en 1 voor 1 even de warter een slag ( of 2 ) lossen, als hij dan weg is, je heb je een defecte verstuiver. En er dan zeker niet meer mee rijden zoals gezegd! |
#9
|
|||
|
|||
Bij onze klant tikte de motor daadwerkelijk , maar maakt verder niet uit . Kan zeer goed ook een verstuiver zijn natuurlijk.
|
#10
|
|||
|
|||
Mocht het een verstuiver zijn vervang ze dan allemaal. Uit ervaring is gebleken dat de anderen ook, vrij vlot, stukgaan na het vervangen van de kapotte verstuiver.
__________________
"'99 Seat Ibiza Cupra2" ::RIP:: "'94 Golf 3 Vr6" :: Sold :: "'02 Golf 4 V6 4Motion" R32 sleeper. "'95 Golf 3 GTI 8v " :: Sold :: "'90 Golf 2 gti g60" |
#11
|
||||
|
||||
Met zo´n kilometerstand mag er ook een keer wat sneuvelen toch?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Gedaan diesel spoot om me oren maar het getik blijft helaas. Zelfs de zogenaamde diesel man wist het niet met zekerheid te vertellen hij dacht aan iets met nokkenas of kleppen(stoters). Dus nu maar naar een vag dealer brengen voor een diagnose Last edited by glopje : 21-03-2013 at 20:33. |
#13
|
||||
|
||||
Maak eens een opname ervan ( al blijft het dan nog vaak moeilijk omdat de camera ook vervormd, het geluid dan )
Zou hem naar een garage bij je om de hoek brengen, bij de stealert ben je zo een paar honderd euro kwijt en dan heb je hem nog niet gemaakt.. Als het de verstuivers niet zijn, en de timing goed staat, kan het niet veel anders zijn dan een klepstoter, drijfstang of krukas lager..Als het één van die laatste twee is, is meestal ook de krukas al ingelopen en kost het veel geld / werk..Of het geluid moet al van de multiriem / spanner of aandrijving af komen. |
#14
|
|||
|
|||
Kreeg vandaag te horen van een goede diesel monteur dat het zeer waarschijnlijk een drijfstang lager is dus morgen haal ik even me carterpan eraf om een kijkje te nemen
Last edited by glopje : 22-03-2013 at 13:07. |
#15
|
||||
|
||||
Dan ben ik bang dat je krukas ook ingelopen is, en als je die opnieuw wilt laten slijpen moet deze gedemonteerd worden..
Ik zou er dan ook niet meer mee rijden en hem niet meer laten lopen, anders is de schade dalijk niet meer te overzien. |
#16
|
|||
|
|||
Zijn zeer waarschijnlijk toch de klepstoters. Waar kan ik deze voor een schappelijke prijs bestellen?? Bij de dealer zijn ze namelijk 35p/s en aangezien ik er 8 moet aanschaffen.
|
#17
|
||||
|
||||
bolku.nl miss?
|
#18
|
|||
|
|||
Op ebay kun je ze vaak goedkoop aanschaffen.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#19
|
|||
|
|||
Eigenlijk stel ik de vraag verkeerd. Ik wil toch wel iets van kwaliteit in me auto hebben niet dat ze heel snel weer kapot gaan. Dus zijn er misschien mensen die ervaring hebben met aftermarket klepstoters. Of is het meeste hetzelfde en kan ik zonder me druk te maken klepstoters van 15euro erin schroeven ipv orgineel 35euro
|
#20
|
|||
|
|||
Mehle febi en ina schijnen goed te zijn (A-merk) en niet erg duur.
http://www.ebay.de/itm/VW-GOLF-3-TD...=item20c859649e
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |