#1
|
|||
|
|||
Touran met een Turbo/overdruk probleen P0234
hallo
ik rijd een tijdje een touran uit 2004 2.0 tdi 16v motorcode BKD deze touran heeft sinds een paar weekjes een lullig probleem waar de dealer ook niet helemaal verder mee komt P0234 Motor hilfskraft zustand uberschritten als ik normaal rustig rijd komt het probleem niet voor ook niet bij relatief rustig op de autobaan tot 140 maar als ik met mn voet een beetje op t gas ga dan is t keer op keer bij 110 a 120 voorbij met de pret ik kan tijdens het rijden motor afstellen en dan weer starten storing weg maar komt bij 160 weer terug ik heb gisteren 3 metingen gedaan en de storing geforceerd hier de resultaten meting 1 p0234 berechn. ladung 82,35% kuhlmittel.temp. 82 ansaug map 255kpa motordregzah+ 3238 geschwindigkeit 103 aqnsaugluft temp 28 laftmassenstrom 134,77g/s drosselkl.pos 94.9% meting2 p0234 Berechn ladung 99.21% Kuhlmittel temp 88 Ansaug map 255 kpa Motordrehzahl 2214 Geschwindigkeit 108 Ansaugluft temp 34 Luftmassenstrom 91g/s drosselkl. pos. 94.9 Meting 3 p0234 Berechn ladung 0% kuhlmittel temp 86 Ansaug map 237 kpa motor drehzahl 3738 geschwindigkeit 118 ansaugluft temp 29 luftmassenstrom 132.13 g/s drossekl pos 94.9% dit zijn de waardes die ik uit kan lezen op mijn obd lezer ik hoop dat jullie er wat aan hebben volgens mijn dealer kan het 3 oorzaken hebben Turbo variabeleschoepenverstelling defect ( nieuwe turbo monteren) vnt kapot (vcuumdoos) lek in vcuum systeem nu ga ik vanmiddag de vnt en vacuum testen maar ik heb heel veel gelezen over de turbo en de problemen met de schoepenverstelling dat die vaak kaport gaat door de roet afzettingen wat ik raar vind is dat de auto trekt als een gek tot 140 meestal en ik de turbo mooi hoor fluiten ik hoop dat iemand mij kan helpen |
#2
|
||||
|
||||
Zoek eens met deze foutcode op www.problemcar.nl of www.amtgarageforum.nl
Op die laatste website communiceren veel autogarages met elkaar. Oorzaak kan divers zijn. Vastzittende schoepen van het VNT kan een grote verdachte zijn, maar de aansturing van de turbo net zo goed.
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6 Proud owner, since '97 |
#3
|
|||
|
|||
Ik zou even een log proberen te maken, en die op een TDI-forum laten zien. Soms komt het ook door een verkeerd gelezen waarde van je LMM, etc. Dat is dan allemaal inzichtelijk..
|
#4
|
|||
|
|||
het zou mooi zijn als je een log kan maken van de gevraagde turbodruk en de actuele turbodruk, deze samen met de aansturing ed kan je bijna al deze problemen oplossen.
Meestal zijn het wel vastzittende schoepen van de turbo. (dan word de turbodruk tehoog op een bepaald punt en gaat hij in noodloop) |
#5
|
|||
|
|||
Hallo en dank jullie voor al de reacties
helaas ben ik niet in bezit van zo een uitgebreid obd test computer ik denk das als ik er met de vnt en de vacuüm niet ut kom dat t toch maar naar de dealert moet blijkt het de turbo te zijn dan kan ik em zelf kopen en monteren .... alvast bedankt !! |
#6
|
||||
|
||||
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16618.html
Waarschijnlijk een vastzittend vnt mechanisme. Hier een kaart met mensen die kunnen uitlezen: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_kaart.html |
#7
|
|||
|
|||
Ik weet niet waar je vandaan komt maar er zijn genoeg mensen met vcds en/of VAS-PC
Zoals ik (alleen ben ik nog een newbie met vas haha) |
#8
|
|||
|
|||
hallo
ja dat is een beetje het probleem ik woon niet in nl of in de buurt van de grens maar ik was vandaag aan de knutsel ik heb alle slangen met een vacuümtester nagemeten nu komen er van de voorzijde van de motor 2 slangetjes 1 vanaf een metaaldeel een soort hoedvormige behuizing en een van een bol(bal) van kunstof 1 slangetje die van het metaal deel komt en naar de achterzijde van de motor gaat en dan naar onder ( waar die precies uitkomt weet ik niet) is niet lucht dicht ik kan niet eens een beetje vacuüm trekken maar ik weet niet of die slangen en de aansluitingen allem maal een vavuüm moeten hebben of kunnen hebben hier zou ik wat meer info moeten hebben over het vacuümstelsel en slangen mioss iemand een tip |
#9
|
|||
|
|||
ik denk dat ik met die metalen hoedvormige de n75 bedoelde !
|
#10
|
|||
|
|||
update !!!!
PROBLEEM OPGELOST nieuwe turbo gemonteerd het was eigenlijk heel gemakkelijk stappenplan voor de geintereseerde in het kort auto op de brug rechts wiel eraf en wielkuip eruit gehaald luchtfilterhuis eruithalen kompleet auto omhoog uitlaat weggehaald turbo slangen demonteren olietoevoerleiding eraf en eruit halen intercooler leiding wegschroeven ( iets meer plaats winst ) turbo hourders demonteren turbo van blok schroeven dan kan je de turbo precies tussen het sub frame en het hitteschild door wrikken waar de uitlaat en de kat met flexibele pijp doorgaan dan alles weer terug natuurlijk ook een nieuwe olieleiding en olieservice aan te raden .......... alle hartelijk bedankt voor de info ! en het is aan te raden een slangenklemtang te kopen verder een beetje technische kennis is wel nodig maar ruimetlijk inzicht ook !! grtzz |