#1
|
||||
|
||||
Ombouw tittendashboard !
Ik ben vorige week begonnen om me dashboard om te bouwen naar een oud model dashboard.
Vandaag de tittenteller aan gesloten maar niet alles werk naar behoren. Ook loop ik nog tegen wat details aan Volgende punten: Aansluiting van de kachelslangen is krap krap krijg die van mij ieder geval niet er op het subframe zit veelte dicht bij de lucht schuiven. Is bijna een haakse aansluiting voor nodig Dan de stekker op de teller kan het zo zijn dat de pin bezetting bij een 1981 stekker anders zit dan die bij een oud model teller. Of moet er draden bij heb 3 pinnen over ,waarom deze vraag Brandstof meter is dood dood Instrumenten verlichting doet het nergens meer niet het kachelpaneel lampje de vdo teller lampjes asbak ,sigaretten niks..... Verlichting achter de 2 tellers brand continu ook met de sleutel uit het contact Laadstroom lampje brand ook niet als ik de sleutel om draai. Alle lampjes zijn trouwens getest dus hier kan het echt niet aan liggen Grootlicht lampje gaat ook niet aan Als ik de hendel na achter trek gebeurd er een hoop Watertemperatuur lampje gaat aan ,links boven gaat er iets branden ,en dan het knipperlicht lampje ook nog eens Knipperlicht probleem doet niks ,als ik draad 15 op de alarm lichten schakelaar aansluit gaat het relais raar geluid maken. Alarmlichten doen het wel gewoon en dan gaat het lampje rechts boven branden is da goed En wat zou hier hier op moeten rood lijkt me massa had ik tenminste al gedaan.Maar het gaatje om de gele cirkel wat zat hier of moet hier ??? Nog een oplossing voor de choke vinden En dan de lampjes recht en link in de rode cirkel wanneer branden die ? En dan de blauwe cirkel waar voor dienen deze lampjes ? Nog dingen die wel werken ja hoor kachel werkt ,alarmlichten ,lichtschakelaar tenminste de koplampen branden Achteruit verwarmings knop
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#2
|
||||
|
||||
de pinnen die je mist zijn o.a. voor de MFA en een signaal voor de om de radio geluid te versterken als je harder rijdt. In iedergeval niet nodig voor je tittentacho die zal eerder minder functies hebben.
Al het andere kan ik je niet helpen heb dit nooit zo gedaan (verouderderen ipv vernieuwen) maar weet zeker dat je twee schema's naast elkaar moet gaan leggen met je nieuwe dashboom en je oude klok.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#3
|
||||
|
||||
Steckerbelegung Kombiinstrument ab ca. August 1978 bis ca. 1980 (Tittentacho)
1.- frei oder Tempraturkontrolle 2.- Blinker (Klemme 43) 3.- Fernlicht 4.- Drehzahlmesser (Klemme 1) oder Uhr 5.- Masse (Klemme 31) 6.- Tachobeleuchtung (Klemme 58) 7.- Plusleitung (Klemme 30) 8.- Tankgeber 9.- Kühlmitteltemperatur oder Temperaturkontrolle 10- Ladekontrolle (Klemme 61) 11.- Öldruckkontrolle (Öldruckschalter) 12.- Vorglühkontrolle 13- frei oder Abgasrückführungskontrolle (Exportmodelle) 4- frei Steckerbelegung Kombiinstrument ab ca.1980 bis 1993 1.- Tachobeleuchtung (Klemme 58) 2.- Masse (Klemme 31) 3.- Tankgeber 4.- Wassertemperatur 5.- Drehzalmesser (Klemme 1) 6.- Dauerplus 12V für Uhr/MFA (Klemme 30) 7.- Fernlicht 8.- Rollmode (Umschalten der MFA) 9.- Öldruck 1,8 bar 10- Vorglühkontrolle oder Lambda (OXS-Lämpchen bei US-Tachos) oder frei 11.- Öldruck 0,3 bar 12.- Ladekontrolle (Klemme 61) 13.- Blinker (Klemme 43) 14.- Zündungsplus 12V (Klemme 15) http://golfcabriowiki.de/index.php/...Kombiinstrument Verschil is er zijn de pinnetjes makelijk om te zetten uit de 14-polige stekker ? of beter om solderen. En een vertaling zou voor sommigen punten ook wel makkelijk zijn. En de stekker die ik nu heb heeft dus 2 aansluitingen 9.- Öldruck 1,8 bar 11.- Öldruck 0,3 bar welke ga je gebruiken voor de aansluiting op de tittenteller nr 11 ??? dit moet haast wel nr 9 zijn want de pinnen 8 en 10 en 11 zijn niet in gebruik bij mij En deze kan ik niet plaatsen: Steckerbelegung Kombiinstrument ab ca. August 1978 bis ca. 1980 (Tittentacho) 1.- frei oder Tempraturkontrolle Mede om dat ik denk ik 9.- Kühlmitteltemperatur oder Temperaturkontrolle gebruik voor mijn pin 4.- Wassertemperatur En van mijn eigen stekker kan ik deze niet terug vinden op de oude aansluiting: 14. - Zündungsplus 12V (Klemme 15)
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs Last edited by Style : 09-07-2014 at 16:13. |
#4
|
|||
|
|||
Omzetten
Denk blokkeer stripje los klikken en met een dun (iPhone simkaart tooltje bijvoorbeeld) pinnetje de stekkertjes ontgrendelen uit hun huisje en dan op de juiste plek terug steken |
#5
|
||||
|
||||
Klinkt easy zou Vrijdag is kijken of het echt ook zo makkelijk gaat mijn ervaringen hier mee zijn niet echt ....
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#6
|
|||
|
|||
Je zou ook een officieel stekker uitdrijvertje kunnen kopen, daar moet het zeker mee lukken
|
#7
|
||||
|
||||
die tijd gun ik me niet ,even pielen zo niet de tang er in en solderen maar.
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#8
|
|||
|
|||
|
#9
|
||||
|
||||
Ja, zoals hierboven al geschreven het is vrij eenvoudig om de stekker open te klikken. De pennetjes kun je dan zonder veel moeite opnieuw steken/rangschikken. Je moet goed opletten dat het haakje daarna de printfolie nog raakt (wil nog wel eens buigen). Heeft me namelijk al eens een middag gekost.
Voor stekkers in je zekeringenkast gebruik ik deze van midlock; Sommig gaan er zo uit en sommige zit je dan mee te klooien.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#10
|
||||
|
||||
Gewoon een oude antenne opofferen, daar zit altijd een passende maat bij.
|
#11
|
||||
|
||||
ik heb die conversie wel eens gedaan bij een 78er..maar dan anders om..
dus van oud naar nieuw, tevens van een enkele teller naar een GL (s) het is een kwestie van de stekkers omsteken en testen..draadkleuren per functie schelen ook niet zoveel (ik dacht zelfs dat dat hetzelfde bleef)... het enige waar ik mee zat is dat ik een andere temperatuursensor moest hebben anders werkte de meter niet ,en toerental signaal...dat was alles.. het is niet zo spectaculair.. dat er een 1 keer vanalles gaat branden als je aan groot licht trekt ,komt omdat je nu stroom de verkeerde kant opstuurt.. als je de stekkers versteekt op functie ben je al een heel eind.. |
#12
|
||||
|
||||
Voor je luchtbuis heb ik misschien wel een oplossing.
Bij mijn golf 2 heb ik ook wat aanpassingen destijds gedaan waardoor deze niet goed kon zitten. opgelost d.m.v. een stuk pasbuis te ontwerpen en 3D printen. Tot de dag van vandaag werkt dat nog steeds. |
#13
|
||||
|
||||
Enigste wat ik nog niet thuis kan brengen is deze aansluiting die komt niet voor op de tittenteller.
En de functies van de lampjes onder de olie controle lampje en de twee onder de accuspanning lampje
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs Last edited by Style : 10-07-2014 at 16:21. |
#14
|
||||
|
||||
Tip van mij de 14-polige stekker kan he gewoon open klikken. .... kom ik achter na dat ik er al 7 om gesoldeerd heb
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#15
|
||||
|
||||
Alles doet het op 2 dingen na brandstof meter en de koelwater temperatuur meter.
Raar of nie zou ik een andere koelwater sensor nodig hebben ? En dan de brandstof meter zit hier ook zender op die niet gelijk loopt met het oude model ?????
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#16
|
|||
|
|||
Quote:
Dat zal andersom ook zo zijn |
#17
|
||||
|
||||
Dom dom dom wel gelezen niet op geslagen..... Nu de brandstofmeter nog
Toerenteller doet het wel gewoon zonder aanpassingen
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#18
|
||||
|
||||
Brandstof meter getest doet het ook beet raar dat hij het in de auto niet doet.
Toch noch maar even de de paars/zwarte draad checken en anders de massa. Temperatuur sensor wordt lastig aan gezien ik een ABA kop heb en daar natuurlijk ook de temperatuursensor 2 polig in een plastic flens ipv van de Golf1 model 1 polig in een metalen flens..... dat gaat dus nog lastig worden
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#19
|
||||
|
||||
massa is heel belangrijk..je zou altijd in een koelslang een voelerhuis en voeler van VDO kunnen plaatsen..dat ook gebruikt word voor de classic instrumenten...
kijk ook eventueel voor breuk in de print achterop...tankanzeige zou gewoon moeten werken imho |
#20
|
||||
|
||||
Aan de andere kant als massa het probleem was zou er meer niet moeten werken ?
Maar idd ga de banen even door meten maar eerst nog even een test met een sensor in een kokend heet pannetje met water En anders zo iets http://www.europeantuningshop.nl/in...roduct_id=19738
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs Last edited by Style : 12-07-2014 at 18:20. |