Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-11-2013, 20:55
SvenFGTF's Avatar
SvenFGTF SvenFGTF is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 161
Default Golf mk2 1.8 RP - Start soms niet & loopt af en toe stationair hoog

Ook maar even hier mijn probleem, misschien heeft iemand wel de oplossing. Ik heb 2 problemen die soms op willekeurig momenten ontstaan, en ik heb het idee dat het problemen zijn die samen dezelfde oorzaak kunnen hebben.

Probleem 1:
De golf besluit soms uit het niets ineens op 1500 tot 2000 toeren te blijven hangen als ik een stukje gereden heb, wanneer ik bijvoorbeeld bij het stoplicht stil sta. Vervolgens rij ik wat verder en dan loopt hij weer netjes. Soms helpt het als ik hard het gaspedaal omhoog trek, soms niet.

Probleem 2:
De auto start soms ineens niet. De enige manier om hem aan de praat te krijgen is door de startmotor door te laten jakkeren en met het gas te spelen. Op een gegeven moment begint hij te pruttelen en loopt hij super slecht, alsof hij op te weinig cilinders draait. Zodra ik de sleutel los laat en het gas los laat slaat hij weer af. dit moet ik meestal 2x doen en daarna loopt hij weer netjes stationair alsof er niks aan de hand is. Dit gebeurd niet elke keer en soms een week niet, en dan ineens weer wel. Heb er nog geen regelmaat in ontdekt.

Wat ik heb gedaan en ontdekt:
Ik heb ondertussen al ontdekt dat de flens onder het gasklephuis 3/4 gescheurd was, deze is vervangen door een nieuw exemplaar. Verder was het vacuumslangetje van de vervroeger op de ontsteking niet aangesloten, die heb ik weer goed aangesloten. Na dit te hebben gedaan loopt hij nu 1100 toeren stationair ipv 900 stationair.

Ik heb wat zitten spelen met het schroefje op de gasklephendel dat tegen de gaskleppositie sensor aankomt waardoor hij 900 toeren ging lopen. Sinds ik echter de vacuumslang van de vervroeger heb aangesloten zijn het weer 1100 toeren geworden, en ik krijg het niet meer bijgesteld.

Verder heb ik de gaskabel normaal gesteld want die stond verschrikkelijk los, ik denk dat de vorige eigenaar dit als een soort tijdelijke oplossing heeft gedaan, maar het maakte eigenlijk geen verschil.

Ook heb ik een spuitbus met water op de bougiekabels gespoten, maar ik merkte geen geknetter. Wel zat ik met mijn handen aan de bougiekabel van de 2e cilinder van rechts terwijl hij liep, en toen kreeg ik een kleine schok.

Het is een rp motorblok uit een golf mk2 uit 1991. En bij het rijden heb ik geen problemen. Vandaag voor het eerst het verbruik gecontroleerd en dit kwam uit op 1:9.5 . Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft maar ik vond het een tikkie hoog.

Ik weet even niet meer wat ik nu kan controleren, misschien iemand met goede tips?
__________________

Last edited by SvenFGTF : 24-11-2013 at 20:59.
Reply With Quote
  #2  
Old 24-11-2013, 21:18
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Zijn de bougies/kabels/verdeler-rotor nieuw? en vervang ook de vacuumslangetjes. Controleer ookde slang van inlaat naar rembekrachtiger.. Even kijken wat er dan overblijft.
Krijg ook de indruk dat het gasklephuis gigasmerig is.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 24-11-2013 at 21:23.
Reply With Quote
  #3  
Old 24-11-2013, 21:29
SvenFGTF's Avatar
SvenFGTF SvenFGTF is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 161
Default

Ik heb de auto nog maar 2 weken, maar ik heb de verdeler rotor bekeken en die zag er aardig nieuw uit. Ook zagen de bougies er netjes uit. Kabels heb ik werkelijk geen idee van.

Gasklephuis ziet er niet super smerig uit. Wel een beetje aanslag op de klep aan de bovenzijde, maar verder vond ik het netjes (voor zover ik weet met mijn gebrek aan ervaring)

Ik vind het vooral zo vaag dat hij gewoon normaal rijdt. Wanneer het in zaken als de bougies ligt dan zou je het toch moeten merken tijdens het rijden?

Kan ik verder de vacuumslangetjes testen voor ik ze vervang?

En waar zit de slang van de inlaat naar de rembekrachtiger? Ik had er over gelezen maar ook hierbij kon ik het door mijn gebrek aan ervaring niet vinden.
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 24-11-2013, 22:07
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,869
Default

Heb je alle massapunten gechecked? En is je temperatuursensor al eens vervangen?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 24-11-2013, 22:08
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Wij hebben er ook 1 gehad en het verbruik is niet gek, deze injectiesystemen zijn zachtjes gezegd een drama als ze kuren hebben.
Wat ik gedaan heb is zorgen voor goeie ontsteking, nieuwe sensoren en alle vacuumslangen vernieuwd. Dan heb je een fijn rijdende auto. Maar af en toe zelfs dan uitvallen of bijna uitvallen (300/400omw/min) bij aanremmen stoplicht en nog steeds verbruikte ie meer als m'n Corrado 16V met KE Jettronic

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=106923
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #6  
Old 24-11-2013, 22:31
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Wat ook kan (klinkt ook wel logisch als ik het zo lees)

De gasklep positie word gemeten met een weerstand baan, deze is verstelbaar, kan zijn dat die versleten is of verkeerd staat


(Weet even niet hoe ik het beter kan uitleggen)
Reply With Quote
  #7  
Old 25-11-2013, 01:45
SvenFGTF's Avatar
SvenFGTF SvenFGTF is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 161
Default

Bedankt allemaal voor de goede tips, daar kan ik wat mee!

Ik heb daarnet nog een blik onder de motorkap geworden, en ja hoor, de slang van de inlaat naar de rembekrachtiger zat een scheurtje in. Dus tijdelijk vervangen en het lijkt alsof hij al beter start

Verder lijkt het er ook op of de oude eigenaar de slang bovenop het blok (vanaf de kop naar het luchthuis bovenop het gasklephuis) ingekort heeft.
Hierdoor zit er nu een flinke knik in. Dat lijkt mij ook niet super goed voor de doorstroming, en ook daar ga ik even een nieuwe slang voor regelen.

Zodra dat is gedaan zal ik het denk ik even moeten ervaren?
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 25-11-2013, 10:07
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Dat slangetje naar de rembekrachtiger verklaart het slechte starten en hoog stationair. (geen vacuum)

Dat je een opdonder krijgt van het beetpakken van een bougiekabel is zowieso niet goed. De kabels zou ik dus vervangen voor een set nieuwe.

Als ik het zo hoor schoort er het een en ander aan. Zorg dat je dat wel in orde hebt. Rij zelf ook met een RP. Verbruik ligt gemiddeld op 6.4/100 en op de rijksweg 6.0/100, dus het kan allemaal beter
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 25-11-2013 at 10:10.
Reply With Quote
  #9  
Old 26-11-2013, 10:24
SvenFGTF's Avatar
SvenFGTF SvenFGTF is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 161
Default

oke jammer genoeg heeft het slangetje naar de rembekrachtiger niet geholpen. Gisteren wilde ik hem starten maar weer hetzelfde probleem.

de eerste 2 keer sloeg hij niet aan. Startmotor draait wel en af en toe komt er een pufje uit de uitlaat maar toen hield het op.

De 3e keer sloeg hij aan met constant gas er op. Het hele blok en de auto waren zo hard aan het schudden dat de hele middendemper zelfs als een debiel trilde. Hij liep en klonk net zoals een oude trabant. Het komt nog het dichtste in de buurt bij een situatie waarin je een bougiekabel los trekt en 1 cilinder niet meeloopt, maar het is niet exact hetzelde.

de 4e keer begon weer hetzelfde maar toen ik het gas erop hield tot de 5000 toeren was het ineens allemaal goed en zakte hij netjes naar 1000 toeren alsof er niks aan de hand was.

Zeker omdat het soms klinkt alsof hij op een cilinder minder loopt verdenk ik iets binnen de ontsteking. Aangezien ik hier weinig verstand mee heb zou ik graag horen van iemand met ervaring of dit een logische gedachte is?

Ik wil graag alles zoveel mogelijk testen voor ik het vervang, dus hoe test/controleer ik:
- de bobine
- de ontsteking
- de bougiekabels
- de bougies
(ik heb een multimeter mocht dat nodig zijn)

Alvast bedankt voor de hulp!
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 26-11-2013, 12:26
bramvw bramvw is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 130
Default

Temperatuurvoeler op motorblok vernieuwen(zit voor op cil.kop in kunstofflens)
Reply With Quote
  #11  
Old 26-11-2013, 12:34
SvenFGTF's Avatar
SvenFGTF SvenFGTF is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 161
Default

Voordat ik het ga vervangen vroeg ik mij af hoe dit invloed heeft? Als deze voeler kapot is, gaat hij dan inderdaad zo raar lopen, en dan vervolgens weer goed?

Vraag mij trouwens sowieso af waarom er 3 temperatuursensoren in de koelvloeistofbuis zitten, en dan ook nog in het blok. Had een stuk efficienter gemogen
__________________
Reply With Quote
  #12  
Old 26-11-2013, 16:56
SvenFGTF's Avatar
SvenFGTF SvenFGTF is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 161
Default

Daarnet weer probleem met starten, het gebeurd nu steeds vaker. Heb er eventjes een video van gemaakt. Zoals je hoort/ziet loopt hij super laag stationair en is alles aan het schudden. (geluid dat je hoort is mijn middendemper). Vervolgens geef ik gas en is het weg.

Youtube video
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 26-11-2013, 20:17
bramvw bramvw is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 130
Default

voeler meet dan andere waarde b.v: buiten temp is +15 graden, voeler meet +3 graden dus geeft vol verrijking van brandstof of andersom buiten +3 graden, voeler meet +20 graden dus geen verrijking.
Reply With Quote
  #14  
Old 26-11-2013, 20:26
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

Quote:
Originally Posted by SvenFGTF
Ik wil graag alles zoveel mogelijk testen voor ik het vervang, dus hoe test/controleer ik:
- de bobine
- de ontsteking
- de bougiekabels
- de bougies
(ik heb een multimeter mocht dat nodig zijn)

Alvast bedankt voor de hulp!


Bobine kan ik je niet uitleggen.
Onsteking heb je een soort stroboscoop lamp voor nodig en een kleine protie ervaring.
bougiekabels zou je de weerstand van kunnen meten ( Ohm ) maar ik weet niet wat ze mogen zijn dus misschien iemand hier daarop aanvullende info???
Bougies met voelermaatje de afstand tussen de electrode en de brug ( snap je hem ) meten, ook hiervoor zijn per motor bepaalde waardes. Nieuw uit het doosje wil niet zeggen dat die afstand goed staat voor jouw motor.

simpele test die je verder kan doe is de stekker eens los gooien van de koelvloeistof sensor. hierdoor denk ie dat het koud is en zal hij wat rijker gaan lopen en ook wat hoger in toeren ( of lul ik nu uit mn nek mensen ???? )
En zowiezo je massa's eens controleren.

ik pik dit ook maar ff uit mn beperkte ervaring met deze motoren.

Succes in ieder geval.
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #15  
Old 26-11-2013, 20:28
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

meet je rotor ook eens door, daar staat als het goed is een weerstand op vermeld. Dat het er nog fris uit ziet wil niet zeggen dat t goed is. heb zat ervaring met goedkope kl*te verdeelkappen en rotor wat 1 grote bak ellende kan zijn.
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #16  
Old 27-11-2013, 10:36
SvenFGTF's Avatar
SvenFGTF SvenFGTF is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 161
Default

Bedankt voor alle informatie mannen. Ik ga donderdagavond eens aan de slag met alles goed controleren!
__________________
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum