#1
|
||||
|
||||
Waterpomp 1600 diesel vervangen
Hoe zit dat eigenlijk, zo'n waterpomp vervangen?
Ik heb het internet afgezocht en dacht dit 'wel even' te kunnen doen vanmiddag. Nieuwe koelvloeistof ingeslagen en een nieuwe waterpomp gehaald. Maar het lijkt bij een diesel net even wat anders kwam ik achter.... Ik loop vast bij de bovenste twee bouten van de dynamosteun. Ik ben bang dat het toch meer werk is als ik dacht, want volgensmij kom ik er niet onderuit de hele dieselpomp los te halen om bij die twee bouten te komen? Eventueel kan ik de distributie dan meepakken, maar dan moet ik de klus uitbesteden... Heeft er iemand tips of ervaringen om deze klus alsnog te klaren en is zo'n pomp demonteren goed te doen? Het is nogal een wirwar rondom die pomp. Auto is een Golf 2 met een 1600 diesel zonder airco / stuurbekrachtiging. De waterpomp lekt langs de as, dus ik ontkom er niet aan 'm te vervangen... Alvast bedankt! |
#2
|
||||
|
||||
kun je niet met een flexibel stuk tussen de dop werken volgens mij moet dat net lukken onder de dieselpomp langs
|
#3
|
||||
|
||||
Dat had ik ook bekeken ja... De rechterrbout kan ik met m'n vingers bij, maar er past met geen mogelijkheid een sleutel of losse dop op... en dan heb ik het nog niet eens gehad over de bout aan de kant van de distributieriem. Die is helemaal onbereikbaar lijkt... De steun is zo gevormd dat er ook een gedeelte ijzer voor die bouten zit... En ik dacht dat dat niet het geval zou zijn na al m'n gegoogle...
Hieronder een foto. Links een van de bouten van de dynamosteun (Je ziet duidelijk het ijzer dat nu in de weg zit. Daarboven de dieselpomp. De twee bouten rechts zijn van wat anders. Van de linker bout in de dynamosteun heb ik nieteens een foto kunnen maken... Last edited by Ralfons : 08-04-2013 at 09:42. |
#4
|
||||
|
||||
ik zou het eens proberen met een kleine doppenset kun je mischien iets minder kracht zetten maar daar moet het wel mee lukken ,teminste bij mij wel
suc6 |
#5
|
|||
|
|||
je kunt ook alleen de waterpomp zelf vervangen.. zonder complete huis.. dat is wat gemakkelijker dan compleet vervangen..
|
#6
|
||||
|
||||
moet je wel het juiste merk hebben want het binenwerk zit nogal verschil
zelf ook gehad dat de schoepen in het huis vast draaien |
#7
|
||||
|
||||
vw dealer heeft/had daar een speciale kanteldop met verlengstuk voor ,heb deze vroeger ook gebruikt en hoef je niet heel de br.pomp te verwijderen,moet je aan een vw monteur vragen die al wat langer meeloopt of je deze kan lenen.
|
#8
|
|||
|
|||
Of deze sleutel gebruiken, werkt prima (uit ervaring) In de juiste maat natuurlijk (dacht 13) en pomp hoeft absoluut niet los.
Last edited by golfd : 06-04-2013 at 11:45. |
#9
|
||||
|
||||
net daarom heb ik dat in de garage laten doen.
teveel speciaal gereedschap nodig, teveel miserie met boutjes die breken, en daarna de boel lekvrij krijgen is ook al zo een ramp (vooral aan het thermostaathuis). garage is 4 uur bezig geweest bij mij. ben gelukkig dat ik het niet moeten doen heb
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#10
|
||||
|
||||
Kijk... ik ben dus niet de enige!
Ik begrijp dat er dus speciaal gereedschap nodig is (hoe heet zo'n gebogen sleutel?). Met die gebogen sleutel kan ik me voorstellen dat ik de rechter bout bij kan, maar de linker? Moeten dan de kappen bij de distributieriem eraf en 'm vanaf links losdraaien? Naar de garage kan altijd nog, maar als ze daar 4 uur gaan schrijven voor vervangen, dan probeer ik het graag nog een keer zelf met jullie tips, het juiste gereedschap en een goede dosis geduld Zou het met zo eentje ook lukken misschien? |
#11
|
||||
|
||||
Ik heb dit al vaak gedaan, maar nog nooit problemen mee gehad.
Je pakt de dyno eraf, dan de steun van de dynamo eraf. Dan het moertje dat door je onderste distributie kap zit eraf. Dan kan je met een 3/4 ratel met verleng stuk en kruis stukje en dopje 13 hem zo los draaien. Je hoeft hiervoor de pomp niet te verwijderen, als de pomp heel ver van de motor afgekanteld zit kan het zijn dat het lastiger is.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Dat is de goede instelling gewoon proberen ,weet zeker dat jouw 4 uren goedkoper zijn. En als het dan gedaan des te groter is de voldoening
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
idd go for it |
#14
|
||||
|
||||
Zo!
Gisterenavond geweldige hulp van Bert gehad en de nieuwe waterpomp kunnen installeren. Bleek nog een leuke klus waarbij vakkundig de grille, oliepeilstok en radiateur verwijderd moesten worden. Hierdoor uiteindelijk genoeg ruimte kunnen creëren om de bouten van de steun met een aantal verschillende sleutels los te maken. Nieuwe waterpomp erop, de boel weer lekdicht vastgezet en rijdt weer als een nieuwe. Ik ben er blij mee! Iedereen bedankt voor de tips en Bert, nogmaals dank voor je hulp & je goede adviezen! |
#15
|
||||
|
||||
|