#1
|
|||
|
|||
Golf II startmotor of distributie?
Goeieavond aan allen!
Vandaag een Golf II 1.3 1988 gekregen. Maar ook een enorm probleem erbij .. Eerst draaide de startmotor kort rond, en dan gedaan.. Enkel een klik. Startkabels eraan, nieuwe batterij (dus dat is het probleem niet). Hij wou totaal niet meer rondgaan! Daarna achter een auto gehangen en in gang proberen te trekken... NIETS!Enkel een slippende koppeling! Het blok gaat zelfs nog niet rond! Distributiekap eraf, sleutel op het tandwiel => en dan opgemerkt dat ik wel terug kon draaien (andere richting dan hij normaal zou gaan als hij start), al liep ie dan terug vast na twee omwentelingen. Als ik dan terug vooruit draai (zoals hij normaal zou lopen) loopt hij weer vast op dezelfde positie als eerder. De eigenaar zei dat hij rijdend is weggezet... dat is al wel weer 10 jaar geleden Ik dacht zelf aan de distributietiming.. maar als hij rijdend is weggezet ? Mijn vraag: is het mogelijk dat de startmotor ergens blokkeert? Of iemand een ander idee waar het aan kan liggen? Wat ik zo krank vind is dat "als hij blokkeert" je onmogelijk gang kan krijgen in het ding.. echt f*cking rot |
#2
|
|||
|
|||
Zuigers niet gewoon vast in de cilinders?
Bougi's eruit, en even flink wd 40 erin, dan weken ze los.
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#3
|
|||
|
|||
Kan zoiets echt het probleem zijn? Als dat het is .. wow dan zou ik blij zijn!
Echt geschift hoeveel weerstand er stond op het blok.. 1ste, 2de versnelling en auto ervoor om te trekken.. niets! De wielen van de Golf blokkeerden zelfs :o |
#4
|
||||
|
||||
Zou ipv WD40 remvloeistof gebruiken..
Maar als hij met slepen al niet rond gaat is er toch iets goed mis, eerst distributie controleren, maar als je pech hebt is er meer aan de hand. |
#5
|
|||
|
|||
Ik heb gelezen dat de kleppen de zuigers niet raken bij de 1.3 blokjes!
http://www.vwforum.nl/golf-i-ii-iii...-t82410-15.html Dat is al wel goed nieuws.. geen kans op kromme kleppen dan Ga er straks remolie inkappen, distributieriem checken... en dan nog eens proberen |
#6
|
||||
|
||||
Ik heb zoiets een keer gehad met een porsche 924. Hier zaten de cylinders vol met benzine.
Haal de bougies er eens uit en draai dan nog eens aan de krukas. Doordat de bougies er uit zijn, heb je in ieder geval geen compressie. (bij mij spoot de benzine er toen uit.)
__________________
LR Freelander (Werkpaard) MB A160 (Boodschappen) VW GOLF S '80 (Hobby) |
#7
|
|||
|
|||
Als je de krukas een stuk met de hand rond kan draaien zitten de zuigers niet vast, anders zou er geen beweging in zitten.
Zou gewoon eerst de timing controleren. Maar als je met dit soort problemen hem ook nog eens aan gaat slepen heb je ook weer kans dat je hem verder kapot gemaakt hebt.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#8
|
|||
|
|||
Ja, achteraf gezien niet het meest slimme idee
Eerst dacht ik dat de startmotor vastzat, vandaar de oplossing van het slepen Ik ga nu (in de sneeuw) naar de garage waar hij staat, en jullie oplossingen controleren! Ik zal proberen een filmpje te maken, moet normaal wel lukken Hier al een foto! 10 jaar stilgestaan |
#9
|
|||
|
|||
Als je motor nou echt kapot is, ik heb hier nog 2 1300 blokken liggen.
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#10
|
|||
|
|||
Echt super vriendelijk van jullie!
Om jullie up-to-date te houden, een overzicht van de progressie Ik heb eerst de bougies eruit gevezen, en de distributie gecontroleerd. Daarna de cilinders volgespoten met wd40 (had geen remolie). Het was inderdaad een feit.. de distributieriem stond op een verkeerde timing, en bleek de krukas te laten blokkeren. Na de juiste timing te zetten ging de krukasas nog niet rond! Dan was het even nodig om te bezinnen.. jupilertje open getrokken :p Dan besloot ik om nog meer wd40 te spuiten, bijna een hele bus! Ook rechtstreeks in de carburator gespoten (in de luchtingang, naar het spruitstuk dus). En nog wat spelen met die kruk om proberen het punt voorbij te gaan waar hij blokkeerde.. Na wat spelen/wrikken... BINGO!! Hij ging er voorbij, en kon helemaal rondgaan Toch was op het eerdere punt van blokkage nog wat weerstand bij het rondgaan, nog wat extra wd40 en blijven rotteren die krukas.. volledig los na +- 5 minuten Iets moet hebben vastgezeten.. (kleppen?) Daarna het moment van de waarheid, de riem erop met de juist timing.. en proberen te starten.. bijna.. bijna..bijna..heel kort zéér slecht gelopen en niet blijven draaien.. terug de riem controleren dan maar .. en wat bleek: verkeerde timing! Gaf eerst mezelf de schuld maar lees verder Terug juiste timing erop, en terug proberen.. hij starte met aardig motorgeluid en ging in toeren.. leek wel +- oke, dan een gewoon motorgeluid.. en viel stil. Hmmm wat kon dat zijn.. Terug riem gecontroleerd. Wat bleek nu: de riem is zo versleten van het stilstaan, dat hij los over al zijn tanden is gegaan.. (zijn allemaal weg, kale riem nu). Dus vandaag een riem gekocht (met dank aan de vriendin die niet naar school moest :p ) en straks weer een poging! Epic momenten van de dag: ->wd40 die bij het rond laten gaan van de kruk over al m'n kleren spoot inclusief in m'n jupiler.. zag er mooi uit. ->op het einde van de dag naar (bijna) huis mogen komen voor de zus te helpen die was tegengehouden door de politie zonder nummerplaten.. die had ik in mijn bezit inclusief alle autopapieren voor de Golf eventueel al naar huis te rijden.. Ze was het vergeten en was zonder platen de baan op ;o ->wd40 op het blok die in brand schoot aan de carburator.. heb de brandblusser mogen trekken :p Ik laat weten hoe het verder gaat! |
#11
|
|||
|
|||
oké, ik heb officieel JULLIE HULP NODIG
De distributieriem is vervangen! Al heeft de vorige eventueel wel schade opgeleverd doordat hij zo versleten was en over de tanden is geslipt.. Dus om een riem ZONDER ENIGE referentiepunten erop te leggen.. klopt volgende redenering: ->nokkenas "O" punt wijst naar de pijl, terwijl de ontstekingsrotor net bij de 1ste cilinder staat ->krukas staat op "O" gelijk met het vaste merkteken. Het is niet mogelijk dat er nu nog iets fout staat? Ik heb geen oude riem eraf kunnen halen Volgens mij zou dit de correcte redenering zijn.. (zoek de fout? ). Als ik start komen daarna de timingen totaal niet meer overeen.. het lijkt of die riem ook slipt, al is hij wel goed genoeg gespannen!! Of is het normaal dat ze niet meer kloppen daarna Als ik dit weet kan ik het uitsluiten! Het lijkt dat ik te weinig compressie heb Zal me een compressiemeter moeten aanschaffen.. nuttig gereedschap! Volgens mij heb ik kromme kleppen.. indien ik probeer te starten hoor ik duidelijk één klep nog natikken.. En voor me een beeld te geven naar de toekomst toe.. kan ik zelf kromme kleppen vervangen? Ik ben wel een handige harry hoor Ik vind het zo spijtig om er een ander blok in te leggen omdat deze maar 119000 km heeft gelopen En een groter blok leggen is geen optie, de nadelen van de inbouw wegen niet op tegen de voordelen. Alles overbouwen van electronica en subframes,.. zie ik niet direct gebeuren vooral niet omdat ik binnenkort toch al met +320 pk rondrijdt Maar wie me kan overhalen, doe een poging |
#12
|
||||
|
||||
even een ritje naar jorg-maashees en een ander blokje ophalen is volgens mij het minste werk al met al en een blok met 119k op de klok hoeft niet per direct beter te zijn dan eentje met 200k zeker niet na alle handelingen diejij hebt gedaan ik zeg niet dat je het verkeert hebt gedaan maar in mijn ogen zou ik niet te veel geld meer in dit blok stoppen
met andere wooren als je voor mischien nog geen 100 euro een lopend blok kunt kopen ,waarom zou je dan 250 euro in een blok stoppen waar niet eens van weet wat er allemaal aan mankeert |
#13
|
|||
|
|||
Quote:
Ik begrijp je redenering perfect! Ik deel dan ook dezelfde mening/opinie. Het rotte is dat ik hem heb weten lopen.. als ik de compressie meet, hoeveel moet er dan op die meter verschijnen? |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
compressie durf ik zo niet te zeggen , hij heeft mischien wel gelopen maar je hebt er niet mee gereden ik zou voor het zekere gaan ,straks haal je de kop eraf kleppen krom ,zuigerveren mischien beschadigd ,cilinderwant beschadigd noem maar op en voor de tijd die je daar ingestoken hebt heb je er ook een ander blok in en net zo je zegt van er hoeft niet een ander type in ,is het plug en play dus in mijn ogen de goedkoopste en snelste oplossing nieuwe distri. heb je nu al zet die dan op een ander blok ,kun je weer een hele poos toeren en de tijd die je over hebt haal je rustig je bestaande blok uitmekaar en kijkt wat er aan de hand is valt het mee dan bouw je deze weer op = ook hobby |
#15
|
|||
|
|||
Ik zou persoonlijk toch eerst ff t koppie eraf trekken, eerst even kijken wat. Er mis is, valt qua werk wel mee, aangezien je disriem enz er al af ligt, en je voor een andere motor toch al uitlaat en brandstofaansluitingen eraf moet halen, ben je uiteindelijk al halverwege.
Succes ermee man!
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#16
|
|||
|
|||
Pak de kleppendeksel af en kiijk dat de 4e cillinder tuimelt, dan krijgt de 1e de vonk en voor de krukas te controlen, een bougie er uit en een lange schroeven draaier er in, dan kan je zo de markeer punten bepalen
__________________
KISS -> Keep It Simple Stupid!! Scratch the surface http://i48.tinypic.com/t0j5as.gif |
#17
|
|||
|
|||
Geweldige tips! HIJ START!!
Maakt wel een bizar geluid, net alsof een klep blijft hangen of raken? FILMPJE!! http://www.youtube.com/watch?v=SV_GTMbgKio http://www.youtube.com/watch?v=w0KeD8_Mg00 Heb ook een compressiemeter gekocht |
#18
|
|||
|
|||
Klinkt belabbert.... De timing is nu wel goed?
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#19
|
|||
|
|||
Quote:
Inderdaad, ziet er ook erg slecht uit Loopt de motor op alle cilinders of schud deze ook. Zou er zelf eens een rondje mee rijden als deze op tijd staat. Mogelijk hoor je de stoters welke meer geluid maken door het lange stilstaan.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#20
|
||||
|
||||
zou idd timing controleren ,,
dit zijn echt stoters als deze echt tijd heeft gestaan mooi laten warm draaien . kijken wat hij dan doet .. succes |