![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Hallo techneuten
Maar (weer) even een topic over de klepjes in de garrit turbo van mijn 98 golf 1.9 TDi deze zaten vast, dit merk je doordat de auto niet harder wil dan 120 en in noodloop gaat auto van contact en er weer op en hij doet het weer, maar bij belasting in de 4 en 5e versnelling gaat hij weer in noodloop. Ik kon hier op het forum er niet zo veel over vinden en mijn garage kwam niet verder dan de n74 klep en schoonmaak middel door de diesel. Dit helpt soms als het om roet in de turbo gaat, maar bij die vanlf mij was het gietijzeren uitlaat spruitstuk gaan roesten na 350.000km Dit kun je er zelf uithalen met een dremel, maar dan moet wel de turbo voor een klein gedeelte uit elkaar, prima zelf te doen, wel veel werk het uitlaatspruit stuk er af halen en ook het inlaat spruitstuk en dan de turbo via de bovenkant de eruit halen, onderlangs wil natuurlijk ook maar dan moet de rechter aandrijfas er onder weg, meer werk volgens mij. ![]() dan de m6 boutjes er uit draaien. ![]() dan met de hamer de ene helft er afslaan, (niet bang zijn, zit muur vast) dan zie je de bediening van de schoepjes zitten en de verroeste buitenrand bij mij ![]() deze zit weer vast met 3 torx boutjes, en alles is er uit ![]() de buitenrand roest vrij maken en de schoepjes schoonmaken, die zijn van messing, dus alleen roet er op ![]() alles goed monteren, smeren helpt niet het uitlaatspruitstuk wordt zo 500 graden, als het goed inelkaar zit kun je dat controleren door de hendel te bewegen en dan zie je aan de uitlaat turbo kant de schoepjes bewegen veel succes. mijn auto hikte al een jaar of twee bij 120, dus je voelt het al wel een beetje aankomen, rijdt nu weer super!. staan zeer duidelijke filmpjes op youtube van andere mensen, heb ik heel veel aan gehad.
__________________
Golf 1,4,5 ![]() |
#2
|
||||
|
||||
![]() En wat is nu precies je punt?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#3
|
||||
|
||||
![]() How to denk ik!
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Quote:
dat ie advies geeft over hoe je het kan aanpakken!! daar is een/het forum toch voor dit soort informatie?? |
#5
|
||||
|
||||
![]() Meerdere foto's waren beter geweest, heb een hele collectie ervan van verschillende turbo's
![]() Wellicht ook handiger geweest als je de how to wat uitgebreider had gemaakt, er zit namelijk meer in de turbo dan enkel de 3 torx boutjes, denk aan de ronde schijf die de vanen meeneemt, de 3 busjes die onder de vnt komt, de 3 staafjes en rondjes erbovenop. Ik leg ze zelf een aantal uren of nacht in de diesel, erna met een tandenborstel goed schoonmaken, en een bus remreiniger eroverheen.. Vaak klemt hij ook in het deel waar de vanen in draaien, dit moet goed schoon zijn, dus alles moet mooi soepel bewegen voor hij weer in elkaar gaat. Dit werkt en kan ook alleen maar bij VNT turbo's en niet bij wastegate gestuurde. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Als je de how to inderdaad wat aan vult zoals MK2-VRT aan geeft, vertel bijvoorbeeld wat je nog meer los moet halen om de turbo te demonteren, dan kunnen we deze verplaatsen naar de Werkplaats.
Stuur me even een PB als je dat gedaan hebt (als je daar zin in hebt natuurlijk) dan zal ik em verplaatsen
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#7
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Zou er wel even bij vermelden dat hij met beleid losgetikt moet worden... Als je hem zoals je zegt, "eraf slaat" loop je kans dat je de turbine tegen het huis aan slaat. Of erger, dat de complete cassette met verdichterhuis tegen de grond klettert. En een mini beschadiging of een turbineblaadje die een micrometer ombuigt betekent onbalans en een turbo die het met een beetje pech niet houdt tot de volgende tankbeurt. ![]()
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#8
|
||||
|
||||
![]() Jammer om een halve how-to te maken die niet meer aangepast word..
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Hallo mk2 ik heb helaas niet meer fotos, heb het verhaal met opzet kort gehouden omdat het heel veel werk is maar niet moeilijk iedereen kan het, en natuurlijk moet je op dingen letten zoals de olie leiding, en na montage paar keer rondstarten zonder relais 109. misschien kun jij nog wat fotos er bij plaatsen ? op you tube staan heel mooi gedetaieerde filmpjes over dit type turbo, die heb ik eerst bekeken groetjes Peter
__________________
Golf 1,4,5 ![]() |