Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-11-2013, 09:31
golf1gti83's Avatar
golf1gti83 golf1gti83 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 626
Default klepverstelling turbo TDi

Hallo techneuten

Maar (weer) even een topic over de klepjes in de garrit turbo van mijn
98 golf 1.9 TDi
deze zaten vast, dit merk je doordat de auto niet harder wil dan 120 en
in noodloop gaat
auto van contact en er weer op en hij doet het weer, maar bij belasting in de 4 en 5e versnelling gaat hij weer in noodloop.
Ik kon hier op het forum er niet zo veel over vinden en mijn garage kwam niet verder dan de n74 klep en schoonmaak middel door de diesel.
Dit helpt soms als het om roet in de turbo gaat, maar bij die vanlf mij was het gietijzeren uitlaat spruitstuk gaan roesten na 350.000km
Dit kun je er zelf uithalen met een dremel, maar dan
moet wel de turbo voor een klein gedeelte uit elkaar, prima zelf te doen, wel veel werk
het uitlaatspruit stuk er af halen en ook het inlaat spruitstuk en dan de turbo
via de bovenkant de eruit halen, onderlangs wil natuurlijk ook maar dan moet de rechter aandrijfas er onder weg, meer werk volgens mij.


dan de m6 boutjes er uit draaien.


dan met de hamer de ene helft er afslaan, (niet bang zijn, zit muur vast)
dan zie je de bediening van de schoepjes zitten en de verroeste buitenrand bij mij


deze zit weer vast met 3 torx boutjes, en alles is er uit


de buitenrand roest vrij maken en de schoepjes schoonmaken, die zijn van messing, dus alleen roet er op


alles goed monteren, smeren helpt niet het uitlaatspruitstuk wordt zo 500 graden, als het goed inelkaar zit kun je dat controleren door de hendel te bewegen en dan zie je aan de uitlaat turbo kant de schoepjes bewegen

veel succes.
mijn auto hikte al een jaar of twee bij 120, dus je voelt het al wel een beetje aankomen, rijdt nu weer super!.
staan zeer duidelijke filmpjes op youtube van andere mensen, heb ik heel veel aan gehad.
__________________
Golf 1,4,5
Reply With Quote
  #2  
Old 18-11-2013, 09:50
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

En wat is nu precies je punt?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 18-11-2013, 10:28
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,132
Default

How to denk ik!
__________________
MK1 EX-TDI > VR6 12V Build!
Reply With Quote
  #4  
Old 18-11-2013, 10:34
richard-polo's Avatar
richard-polo richard-polo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,975
Send a message via MSN to richard-polo
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
En wat is nu precies je punt?


dat ie advies geeft over hoe je het kan aanpakken!! daar is een/het forum toch voor dit soort informatie??
Reply With Quote
  #5  
Old 18-11-2013, 12:26
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Meerdere foto's waren beter geweest, heb een hele collectie ervan van verschillende turbo's

Wellicht ook handiger geweest als je de how to wat uitgebreider had gemaakt, er zit namelijk meer in de turbo dan enkel de 3 torx boutjes, denk aan de ronde schijf die de vanen meeneemt, de 3 busjes die onder de vnt komt, de 3 staafjes en rondjes erbovenop.

Ik leg ze zelf een aantal uren of nacht in de diesel, erna met een tandenborstel goed schoonmaken, en een bus remreiniger eroverheen..

Vaak klemt hij ook in het deel waar de vanen in draaien, dit moet goed schoon zijn, dus alles moet mooi soepel bewegen voor hij weer in elkaar gaat.

Dit werkt en kan ook alleen maar bij VNT turbo's en niet bij wastegate gestuurde.
Reply With Quote
  #6  
Old 25-11-2013, 17:09
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Als je de how to inderdaad wat aan vult zoals MK2-VRT aan geeft, vertel bijvoorbeeld wat je nog meer los moet halen om de turbo te demonteren, dan kunnen we deze verplaatsen naar de Werkplaats.

Stuur me even een PB als je dat gedaan hebt (als je daar zin in hebt natuurlijk) dan zal ik em verplaatsen
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #7  
Old 01-12-2013, 19:47
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Quote:
Originally Posted by golf1gti83
dan met de hamer de ene helft er afslaan, (niet bang zijn, zit muur vast)


Zou er wel even bij vermelden dat hij met beleid losgetikt moet worden...

Als je hem zoals je zegt, "eraf slaat" loop je kans dat je de turbine tegen het huis aan slaat. Of erger, dat de complete cassette met verdichterhuis tegen de grond klettert. En een mini beschadiging of een turbineblaadje die een micrometer ombuigt betekent onbalans en een turbo die het met een beetje pech niet houdt tot de volgende tankbeurt.

__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #8  
Old 04-12-2013, 10:27
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Jammer om een halve how-to te maken die niet meer aangepast word..
Reply With Quote
  #9  
Old 12-12-2013, 21:48
golf1gti83's Avatar
golf1gti83 golf1gti83 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 626
Default

Quote:
Originally Posted by MK2-VRT
Jammer om een halve how-to te maken die niet meer aangepast word..


Hallo mk2
ik heb helaas niet meer fotos, heb het verhaal met opzet kort
gehouden omdat het heel veel werk is maar niet moeilijk
iedereen kan het, en natuurlijk moet je op dingen letten
zoals de olie leiding, en na montage paar keer rondstarten
zonder relais 109.

misschien kun jij nog wat fotos er bij plaatsen ?
op you tube staan heel mooi gedetaieerde filmpjes
over dit type turbo, die heb ik eerst bekeken

groetjes Peter
__________________
Golf 1,4,5
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum