Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 22-10-2012, 22:20
VwGolfMK2VW VwGolfMK2VW is offline
VW Guru

Default Vreemd probleem

Hallo,

Ik heb sinds kort een jetta 2 uit 1991 met een 1600cc pn motor..
Prima motortje.. En heb ook nooit (op die caburateur na) problemen gehad..
Nou had ik bij de koop al gezien dat de carterpan vochtig was (olie)..

Dus heb ik vanavond besloten de pakking te vervangen..
Gekocht:
- 5 liter kroon 10w40 olie
- nieuw oliefilter
- nieuwe carterpakking
- nieuwe kleppendekselpakking

Eerst de olie eraf laten lopen.. Zag er nog redelijk helder uit.. En er zat geen metaal of andere gekke dingen in.
Toen het carter verwijderd en helemaal schoon gemaakt met een beetje remreiniger op een doekje (daarna zeker een half uur laten uitdampen)
Ondertussen het zeefje van de oliepomp schoongemaakt, zat een klein stukje oude pakking tegenaan en paar kleine vuiltjes.. Niks schokkends..
Dus carter weer gemonteerd met de nieuwe pakking..

Vervolgens kleppendeksel gelift, ook deze helemaal schoongemaakt en de ontluchting ook goed doorgeblazen(zat behoorlijk dicht).. Tevens heb ik ook de spatplaat schoon gemaakt..
Daarna alles terug gemonteerd en de auto afgevuld met olie +/- 4 ltr + een vol filter..
Gepeilt.. En had een keurig helder olieniveau precies in het midden..

Dus bobinekabel eraf gehaald en een minuutje gestart zodat de olie goed rond kon zonder dat de motor aansloeg..
Daarna de auto gestart en zie meteen dat het olielampje niet uit gaat..(hoor geen zoemertje)
Het lampje blijft knipperen en hoor ook nog steeds de kleppen.. (normaal hoor ik die 1 sec en dan is het weg.. Hydrostoters..)
Ik onder de motorkap kijken (auto loopt nog) en de oliedop eraf gedraaid..
Hoor een enorm geblaas en zie geen olie rond gaan..

Auto direct uitgezet en olie gepijlt... Nog steeds perfect op peil.
Durfde daarna niet weer te starten en heb maar eerst de garage opgeruimd..
Na een kwartier nog een keer gestart en hetzelfde verhaal alleen kreeg ik er nu een rateltje bij.. Dus heb de auto direct uit gezet en laten staan..

Hoe kan dit? Het lijkt erop dat ik in een keer geen oliedruk meer heb.. En dat terwijl er voordietijd niks aan de hand was..

Help!??

Mvg justin
Old 23-10-2012, 21:43
VwGolfMK2VW VwGolfMK2VW is offline
VW Guru

Helaas geen reacties, maar het probleem is opgelost

Na de oliepomp gedemonteerd te hebben bleek deze prima te werken en deze had ook voldoende niveau..
Verder alle kanelen uitgeblazen en er kwam haast niks uit..
Toen gekeken naar het (nieuwe!) oliefilter.. Maten waren exact hetzelfde.. Alleen dit was een mann filter en het oude een puriflex ofzo..

Wat blijkt nou.. Heb ik een filter te pakken waar geen olie doorstroomt in het midden!..
Ik heb mijn onderdelenleverancier gebeld en die heeft weer contact opgenomen met de filterleverancier, blijkt dat ik een productiefout heb ontdekt..
Heb gelukkig geen blijvende schade, maar het was wel enorm schrikken..

Mvg
Old 23-10-2012, 21:47
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur

Quote:
Originally Posted by VwGolfMK2VW
Helaas geen reacties, maar het probleem is opgelost

Na de oliepomp gedemonteerd te hebben bleek deze prima te werken en deze had ook voldoende niveau..
Verder alle kanelen uitgeblazen en er kwam haast niks uit..
Toen gekeken naar het (nieuwe!) oliefilter.. Maten waren exact hetzelfde.. Alleen dit was een mann filter en het oude een puriflex ofzo..

Wat blijkt nou.. Heb ik een filter te pakken waar geen olie doorstroomt in het midden!..
Ik heb mijn onderdelenleverancier gebeld en die heeft weer contact opgenomen met de filterleverancier, blijkt dat ik een productiefout heb ontdekt..
Heb gelukkig geen blijvende schade, maar het was wel enorm schrikken..

Mvg

Idd een geluk dat je er snel bij was, voor hetzelfde geld heel je blok naar de kl**e.

Firma gaat je nu een jaar lang gratis onderdelen leveren wss

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules