#1
|
|||
|
|||
Evoluties
Ik mis eigenlijk een overzicht van hoe de Passat begon, welke types er zijn en ook de bijhorende codes en verbeteringen - upgrades. Iemand een link in die richting?
Ik wil een Passat van pakweg 2000 tot 2005 kopen en lees hier veel over maar ken niet eens het typenummer, zelfs de exacte bouwjaren ken ik niet. Het type met dubbelronde achterlichten vind ik mooi maar in hoeverre is dit een betere auto dan een bvb 1997-er? Is dit type enkel cosmetisch aangepast of ook werkelijk verbeterd? |
#2
|
||||
|
||||
Let op!
- Passat 32B > van 1980 tot 1985 - Passat 32B facelift > van 1985 tot 1987 (enkele 88er) - Passat 35i > van 1988 tot 1993 - Passat 35i facelift > van 1993 tot 1996 - Passat 3B > van 1996 tot 2000 - Passat 3BG (facelift van de 3B) > van 2000 tot 2005 - Passat 3C > 2005 tot heden Het model met de dubbele ronde achterlichten is de 3BG. Deze achterlichten kun je ook monteren in een 3B Verschillen tussen de 3B en 3BG zijn vooral optisch. Optioneel waren chrome lijsten, andere neus en (volgens mij) meer opties verkrijgbaar tov de 3B. Dat laatste is ook niet zo gek aangezien de auto ook nieuwer is.
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#3
|
|||
|
|||
Ik zie bijvoorbeeld dat een 3b van '96 tot 2000 nog een syncro-uitvoering hadden terwijl de "facelifts" een 4Motion-systeem hebben. Zulke zaken bedoel ik, die verder gaandan enkel optisch "vernieuwen".
Zijn de onderstellen gelijk? Kan alles uitgewisseld worden? Hetzelfde met de motorisatie en carrosseriedelen; allemaal dezelfde? |
#4
|
||||
|
||||
Volgens mij is 4-motion het nieuwe syncro, alleen een andere naam dus.
Motorisch is het afhankelijk van de motorcode. Qua diesels weet ik dat de meeste bij de 3BG pompverstuiver motoren zijn, bij de 3B een enkele losse brandstofpomp. Kortom; een hele andere motor dus. Benzinemotoren; geen idee. M'n eigen nooit in verdiept Carrosseriedelen zijn deels uitwisselbaar. Achterlichten en achterklep zijn bijvoorbeeld uitwisselbaar. Deuren misschien ook, dat heb ik nooit bekeken. Front is compleet anders.
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#5
|
||||
|
||||
volgens mij zit er wel degelijk verschil en een syncro/4motion. Wat precies durf ik je niet te zeggen. Dacht dat de 4 motion electronisch was geregeld maar dat kan beter iemand vertellen die er "echt" verstand van heeft.
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04 - Audi A3 8p '04 1.9 TDI - Seat Arosa S '03 1.4 - VW Caddy 3k '10 1.9 TDI http://www.krasendeukservice.nl |
#6
|
||||
|
||||
Idd, dat denk ik ook. Bij de 32b weet ik dat de syncro eigenlijk een quattro onderstel is (van een audi dus). Tussen syncro en quattro zit wel degelijk een verschil (ik meen de constante aandrijving bij een quattro, wat bij de syncro niet het geval is).
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#7
|
|||
|
|||
Voor zover ik het goed gelezen heb is een Syncro eigenlijk een voorwielaandrijving die ingeval van slip het vermogen ook naar de achterwielen stuurt. (Je moet dus al "slippen" om 4x4 te hebben ...)
4Motion zou dan een permanent electronisch geregeld 4x4 met een spermogelijkheid tussen voor-en achteras zijn. Het front is dus niet helemaal hetzelfde maar als er geen wijzigingen aan het chassis zijn doorgevoerd is ook dat over te zetten zonder boren / slijpen, niet? Niet dat ik dat van plan ben, ik vraag me af of de "facelift" echt een betere auto is of gewoon een mooiere. Remmen en ophanging allemaal dezelfde? |
#8
|
||||
|
||||
35i facelift is toch 3A?
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y |
#9
|
||||
|
||||
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#10
|
||||
|
||||
Even wat uit de lucht helpen. Een 3B(G) 4x4 (Synchro/4Motion) maakt gebruik van een TORSEN systeem. Dit wil zeggen dat je permanente 4x4 heb, standaard in de verhouding F50%:R50%, dit kan omschakelen naar F20%:R80% of F80%:R20% waarbij F staat voor "front" en R staat voor "rear".
Dit is een mechanisch systeem. Alle 3B(G) hebben bij mijn weten een in de lengte geplaatste motor en kunnen dus geen HALDEX koppeling hebben. HALDEX is namelijk voor in de breedte geplaatste motoren (Zoals bij de 3C). HALDEX lijkt geen permanente 4x4 te zijn, maar daarover ben ik niet zeker. |
#11
|
||||
|
||||
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#12
|
||||
|
||||
3b is van 97 met groen int verlichting.
Tegen eind 97 is dit blauw rood, het verschil tussen groen en blauw rood herken ik aan de spiegel verstellings knop, dit is anders, al heeft de eerste blauw rood ook de groene knop, met blauwe led. 98 is gewoon blauw rood. Int verschil, ik persoonlijk vind 3b beter afgewerkt dan de bg Dash is doffer dan de bg en er is meer juist materiaal gebruikt bij de 3b. Bv leer bij 3b is de deurkaart ook leer, en bij 3bg is dit kunstleer. Ik heb gewoon het id dat materiaal goedkoper moest bij 3bg. Mening is verdeeld omdat je hierbij bg rijders een beetje schopt, maar heb nu 15 van deze types gehad, en dit is mijn bevinding. Andere kant is de bg vanaf 2000/2001 op de weg gekomen en dus jonger, en uitstraling is mooi. Er zitten meer opties op die standaard uitsrusting zijn. Esp, had 3b niet standaard, en bg wel. De bg is uitgevoerd met regensensor, en bg heeft een klein canbus deeltje, al is het heel weinig. Tja er zijn verschillen, Qua motor de diesel die in een bg ligt is pd motor, en 3b heeft gewone tdi 90 pk en 110 pk. De 3b is op diesel zuiniger dan de bg, mijn bevinding.
__________________
Perfectie is een emotie. |