#1
|
||||
|
||||
Golf mk1 GTI 2.0 16v
Onder het mom van 'de Bora heb ik elke dag nodig, dus een hobby-auto is toch wat fijner' was ik al een hele tijd aan het rondkijken naar iets voor er bij. Na verschillende wagens te hebben bekeken heb ik afgelopen weekend dan eindelijk een Golf 1 gekocht. Het is origineel een GTI uit '83, maar heeft wel wat aanpassingen ondergaan.
De wagen is een paar jaar geleden door de toenmalige eigenaar helemaal aangepakt; alles uit elkaar dus. Hij is van binnen en buiten compleet overgespoten (in een kleur die toch veel lijkt op bronze metallic L95D maar hier ben ik niet zeker van), en de bodem en wielkasten opnieuw in de tectyl. Vervolgens is er een 2.0 16v blok van een corrado (9A) in gelegd. Deze heeft een snellere nokkenas, lichter vliegwiel en complete supersprint uitlaatlijn. Het interieur schijnt toentertijd ook netjes te zijn geweest, maar hier is nu weinig meer van te zien. De vorige eigenaar (waar ik hem dus van kocht) heeft het interieur niet mee overgenomen, en er gewoon standaard stoeltjes in gezet. Op zich niet erg, heb ik weer wat te hobby'en. Maar dat was enkele jaren geleden.. Afgelopen 2,5 jaar heeft het golfje geschorst in de schuur gestaan. De beste man had een huisje gekocht, kindje gekregen, 'komt ooit nog wel' enz enz. en uiteindelijk toch maar te koop gezet omdat het er dus niet meer van kwam :P Plannen zijn er genoeg! Hij heeft nu dik 2 jaar niet meer gelopen, dus als eerst staat op de planning om het blok op te frissen. Nieuwe vloeistoffen en filters, tank er onderuit om te reinigen, nieuwe bougietjes en wat leidingkjes enz. Het blok staat nog niet op kenteken, wat ik wel wil gaan proberen te regelen. (Heb er geen papieren bij dus tips zijn welkom!) Verder issie nog een beetje teveel 'tjoener' naar mn zin (embleemloze grill, rood-witte achterlichten, bumpers in kleur gespoten enz.) dus die details worden tzt aangepast. En heel misschien wordtie uiteindelijk nog wat bijgespoten, want de respray van een aantal jaar terug heeft zo links en rechts wel weer een paar kleine plekjes. Maar al met al een goede harde basis met een leuk blokje dr in dus ik kan vooruit.
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v Assumption is the mother of all fuckups.. Last edited by DIXI : 21-10-2013 at 10:02. |
#2
|
||||
|
||||
__________________
Huibert VW Eos '06 2.0 TFSI, daily --> bagged VW Touran Highline 7-zits '11 1,2TSI, family |
#3
|
||||
|
||||
Haha ja dat dacht ik al Maar die maak ik dit weekend! Ben doordeweeks pas thuis als het alweer (te) donker is..
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v Assumption is the mother of all fuckups.. |
#4
|
||||
|
||||
Vandeweek trouwens vast de bumpers gedemonteerd, kofferbak leeggehaald (zelfgemaakte panelen voor audio en wat traanplaat delen..) en de grill er uit gehaald. Heb ook even een gti-rand er af gehaald, eentje zat niet super vast dus kon meteen kijken of er geen roest onder zat: 0,0!
Eergister nieuwe olie, koelvloeistof, filters en bougies gehaald. Savonds de koelvloeistof vast uit het systeem gehaald. Er kwam wel weinig uit na het loshalen van de slang bij de radiateur. Er hoort 6,5 liter in te gaan, maar dit kwam er lang niet uit! Ook zag deze wat bruinsig dus daarna goed gespoeld. Moet er dit weekend nog even met de tuinslang wat druk op zetten want ik heb het idee dat er nog niet genoeg gespoeld is. Ik heb altijd het meeste motorische gedeelte overgelaten aan anderen, maar wil nu toch zoveel mogelijk zelf doen, dus alle tips zijn welkom!
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v Assumption is the mother of all fuckups.. |
#5
|
|||
|
|||
'T is bijna weekend......
|
#6
|
||||
|
||||
Foto's
Klopt! Dus bij deze wat foto's (geen tijd gehad om foto's te maken maar wel wat gevonden)
Foto's uit de advertentie: Bij de verkoper op de trailer: En thuis in de schuur:
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v Assumption is the mother of all fuckups.. |
#7
|
||||
|
||||
Oh en een originele grill met chrome lijsten is onderweg, en heb in de buurt een setje postgolf achterlichten opgepikt
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v Assumption is the mother of all fuckups.. Last edited by DIXI : 21-10-2013 at 10:14. |
#8
|
||||
|
||||
Netjes en fijn motortje onder de kap
|
#9
|
|||
|
|||
Maak er wat moois van!
|
#10
|
||||
|
||||
Thnx dat gaat wel goed komen @Johan: Jij ook zie ik! Net door je topic heen gelezen, ziet er netjes uit! Bij mij is de motorruimte nog wat rommelig en niet al te schoon.. Weet nu ook meteen waar zo'n pot met filter (carterventilatie) voor is Weet nog te weinig van de blokken om alles uit elkaar te halen, maar hoop het met deze auto toch allemaal een beetje onder de knie te krijgen Ben me langzaamaan wel aan het inlezen, maar weet van sommige dingen nog echt niet hoe het nou precies werkt/waar ze voor dienen..
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v Assumption is the mother of all fuckups.. |
#11
|
||||
|
||||
De kennis komt vanzelf
het zijn relatief simpele motoren invergelijking met tegenwoordig. Ze kunnen erg veel hebben en onderfelen van de kr/pl/abf kan je grootendeels doorelkaar gebruiken. Zo kan je met een set kr of abf nokkenassen een 9a leuk upgraden en ik vind het mooie blokken om te zien. |
#12
|
||||
|
||||
ziet er goed uit, succes met de plannen en blijf posten die pics!!
__________________
'88 Golf II VR6 '91 Golf II G60 '86 Golf II 16V New Project |
#13
|
||||
|
||||
Ja het is gelukkig een wagentje voor er bij en heb nergens haast bij, staat lekker geschorst in de schuur dus mooi de tijd om alles goed te leren/proberen. Het is een 9a, zelfde als jou geloof ik? Is daarmee veel verschil met kr/pl/abf? Een abf is g60 toch? Er liggen nu al snellere nokkenassen in, maar welke dat is zou ik niet weten.. Ik wil de inlaat misschien ook wel van een mooi kleurtje voorzien nu ik toch met het blok bezig ben, is dit er zomaar (zonder fratsen) af te halen?
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v Assumption is the mother of all fuckups.. Last edited by DIXI : 24-10-2013 at 08:28. |
#14
|
||||
|
||||
Leuk ding!
ABF is 2.0 16v, dus je heb twee nokassen. |
#15
|
||||
|
||||
Leuke Golf1 heb je daar Dixi
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#16
|
||||
|
||||
Abf is ook gewoon 16v, de 9a heeft hetzelfde korte onderblok als een kr/pl. Een abf en oa een 2E motor hebben een 'hoog' onderblok. Ook hebben de abf en de kr nokkenassen meer lift en langere duratie.
|
#17
|
||||
|
||||
@swallowtail1975: Oja natuurlijk 2, stom
@style: Thnx! De jouwe is ook zeker nice! Lekker kleurtje @johan: dan zullen er waarschijnlijk abf of kr nokkenassen in zitten, hoe is dit te zien? Mocht ik m nog open maken ben ik toch benieuwd. Alle olie gaat er (waarschijnlijk dit weekend) uit, gewoon ff verversen. Daarnaast lekt de pakking bij de carterpan een heel klein beetje (drupt niet maar de rand toont olie), dus die pakking ga ik meteen vervangen voor een carterspatplaat met pakking. Deze is als het goed is onderweg.
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v Assumption is the mother of all fuckups.. Last edited by DIXI : 24-10-2013 at 20:58. |
#18
|
||||
|
||||
leuke golf 1 man!
|
#19
|
||||
|
||||
Van het weekend weer lekker in de schuur gelegen. Vorig weekend het koelsysteem niet meer helemaal gespoeld, dus dat deze zaterdag maar gedaan. Had toen alleen van het reservoir naar onderin de radiateur gedaan (had daar de slang losgehaald). Dat was dus maar het 'halve' circuit dat gespoeld was. Nu de tuinslang op de slang gemaakt die onder aan de radiateur zat en zo het hele systeem gespoeld. Naderhand gewoon water er in en de motor voor het eerst ff laten draaien. Het water warm laten worden en rond laten pompen om zoveel mogelijk rommel er uit te krijgen. De volgende dag weer leeg laten lopen, er was inderdaad weer wat rommel losgekomen want het water zag maar donker. Wederom nog even gespoeld dus en proces herhaald.
Vervolgens gevuld met koelvloeistof, ging inderdaad maar weinig in (2,5 ltr). Daarna besloten om die dag niet de olie te doen, wilde eigenlijk eerst de tank er onder uit krijgen. Heb m achter mooi op assteunen gezet maar het is helaas nog niet gelukt.. Hiervoor moet de uitlaat er onder uit, en die zat bij de klemmen wat vaster dan verwacht Toen de schroefset losgemaakt en de achteras wat laten zakken, maar ben bang dat ik beter een slijptolletje kan gaan gebruiken.. Ben er maar even mee gestopt dus vandeweek de draad maar weer oppikken
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v Assumption is the mother of all fuckups.. |
#20
|
||||
|
||||
Dat was trouwens meteen de eerste keer dat ik het blok startte sinds ik hem heb. Liep een stuk beter als bij aankoop, toen maakte hij stationair wat teveel toeren (was toen ook de eerste keer dat het blok draaide na 2,5 jaar en werd na 3 minuten weer uitgezet), maar bleef nu net iets beneden de 1000. Soms schommelt het toerental wel ietsjes, en bij terug laten vallen vanaf hoger toerental valt hij uit.. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v Assumption is the mother of all fuckups.. |