#1
|
||||
|
||||
Lekkage raamrubber voorruit
Met dit "fijne" weer even een lekkage vraagje.
M'n mk2 ('88 GTI) heeft bij de bijrijderskant lekkage bij het raamrubber van de voorruit (rechtsonder). Er is in 2008 een nieuwe ruit met nieuw rubber ingezet. De oude was er toen uitgehaald om een verroeste plek bij het rechter afvoergat in de sponning dicht te maken (nieuw stuk ingelast) omdat dit destijds ook voor lekkage zorgde. De nieuwe ruit is toen met het nieuwe rubber er in gezet en het was sindsdien keurig droog maar de afgelopen weekjes was weer regelmatig de vloer nat in de bijrijderskuip. Na ook alle andere mogelijkheden gecheckt te hebben (deurrubbers, folie achter de deurpanelen, afvoer niet verstopt etc.) is er blijkbaar toch weer lekkage bij de ruit zelf Ik zie het ook onder het rubber weg komen rechtsonder in de hoek aan de binnenzijde. Ik zat me af te vragen of ik tussen de carrosserie en het raamrubber, dus aan de buitenzijde, nu niet gewoon raamkit kan gebruiken zonder weer de ruit er uit te hoeven halen om dit op te lossen anders kan ik het straks weer laten lassen en iedere 2 jaar een nieuw raamrubber moet toch niet nodig zijn Kitten zou dan het geheel rond de voorruit toch volledig afsluiten? Of kan er ook langs een andere weg nog water in die sponning van de voorruit komen? Het water er uit krijgen wat er nu tussen zit is weer een ander verhaal maar ik neem aan dat ik dat met de compressor er wel uit kan blazen? Alvast bedankt voor tips, hints en info, Joop.
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#2
|
||||
|
||||
je kan gewoon flexibele kit gebruiken,moet wel kit zijn die zacht en flexibel blijft.Maar is de plek die gelast is wel getectyleerd?Het lijkt er eerder op dat dat probleem weer terug is.Als dat niet voldoende behandeld is dan rot dat zo weer.Succes
|
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Yep, is wel getectyleerd. Zelfs zo veel dat ik toen m'n handen vol had zitten met tectyl toen ik die kunststof wateropvang bak terug plaatste Maar van wat ik wel merkte is er toen geen blanke lak over de metallic heen gespoten want ik zie op exact dezelfde plek inderdaad al oppervlakte roest half onder het rubber en de rest van die plaat (onder de voorruit waar de wissers in vast zitten) is de lak inmiddels ook verweerd Denk dat 't water nu opkruipt bij dat roestige stukje. Zat te denken om dat zo ver mogelijk tot onder het raamrubber met Fertan o.i.d. te behandelen, dan lakken en daarna het hele rubber rondom kitten. Als 't kan alles zonder de ruit er uit te halen. Meer als voorlopige oplossing. Hij wordt t.z.t. nog volledig overgespoten en dan moeten de ramen er toch uit maar dat gaat niet voor deze winter worden vandaar. Maar er zit zo te zien niet veel overlap van het rubber op de carrosserie hoop dat 't dan voldoende overlap is om dicht/vast te kitten? Bedankt voor je reply, Joop.
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#4
|
||||
|
||||
je moet dan het tuitje van de kitpatroon onder je rubber steken en dan voorzichtig kittend om je rubber heen lopen.Het overtollige kit haal je weg met terpentine.misschien is het handig om met afplakband langs je rubber te plakken,daarna kitten,dan trek je de meeste overtollige kit eraf.Let wel op dat je geen verlijmde kit gebruikt anders heb je een probleem met de ruit demonteren.Basislak zonder blanke lak is niet bestand tegen weersinvloeden dwz vocht kruipt er gewoon doorheen.Succes verder,je hebt weer wat te doen met het weer wat nu valt
|
#5
|
|||
|
|||
Als je de buitenkant afkit moet je ook de binnekant doen. Anders blijft het water er tussendoor komen.
Het beste is even de ruit er uit halen en kijken wat er aan de hand is, vaak een kwestie van goed schoonmaken en met vaseline weer terug plaatsen. |
#6
|
||||
|
||||
ik ben het tog met JerryGT eens aangezien het raam tog in een rubber zit is het zo gebeurt.
__________________
EX: '94 Escort '92 Golf Mk3 GL '90 Jetta Mk2 Pacific '87 Golf Mk2 GTI KR '00 Bora Mk4 Highline '00 Bora Mk4 Highline '87 Jetta Mk2 Coupe '95 Golf Mk3 GTI ABF Current: '85 Jetta Mk2 GT 8V EV '01 Passat 3BG V5 Highline |
#7
|
|||||
|
|||||
Quote:
Precies Dick. Denk dat ik het beste die speciale raamrubber kit kan gebruiken, heb dat spul ooit al eens in kokers bij Brezan ofzo gehaald, ik heb het niet meer maar hun vast nog wel. Dat spul was ook bij verwijderen vrij goed los te krijgen en restjes te verwijderen. Quote:
Yep dat kun je wel stellen inderdaad Eerst maar eens kit halen, binnen zetten en droog zien te krijgen. Quote:
In de vorm van condenswater van binnen bedoel je Jerry? Als hij van buiten dicht is kan het daarvandaan immers niet meer naar binnen of er tussendoor komen toch? Quote:
Normaal wel het beste inderdaad dat ben ik met je eens Jerry maar wat ik al zei, hij moet er tzt toch uit voor compleet overspuiten en met het weer en de temperatuur nu zou de ruit (rubber stug) kunnen knappen. Ik zou het of buiten of in een onverwarmde garagebox moeten doen nu, vandaar dat ik even een voorlopig iets wil doen als kit. Al is het maar tot volgende zomer. Quote:
Er uit halen zou ook beter zijn inderdaad maar zie boven. O en nagenoeg alles met de m'n daily lukt me wel vrij vlot maar raam en rubber er even uithalen niet zo vlot Zeker niet met het koude stijve rubber nu en toch raam en rubber heel houden Bij mij dan want zo vaak haal ik geen voorruiten er uit Thnx voor de replies Joop.
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#8
|
||||
|
||||
weet je al meer of het lekke verholpe is ??
__________________
EX: '94 Escort '92 Golf Mk3 GL '90 Jetta Mk2 Pacific '87 Golf Mk2 GTI KR '00 Bora Mk4 Highline '00 Bora Mk4 Highline '87 Jetta Mk2 Coupe '95 Golf Mk3 GTI ABF Current: '85 Jetta Mk2 GT 8V EV '01 Passat 3BG V5 Highline |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Zo te zien wel. Raamrubber zit er niet echt lekker in trouwens. Bovenkant kreeg ik de kitspuit met gemak tussen rubber en carrosserie, zijkanten lukte met wat moeite en onder met zeer veel moeite. Ik denk dat het water aan de bovenzijde het rubber in liep om vervolgens aan de onderzijde naar binnen toe door te lekken. Maar we zullen zien of het nu dicht blijft. Ik moet nu de bekleding toch weer terug gaan zetten (vloer is inmiddels zo goed als droog) want hij moet met een paar weekjes voor de APK en dan ziet het er net ff netter uit met bekleding op z'n plek
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#10
|
||||
|
||||
hee hoe is dit afgelopen ?
poosje geleden mijn voorruit vervangen maar kan nu goudvissen houden onder mijn voorstoel . . . . . Hoe haal je het best je voorruit er uit om hem goed te te monteren ?? greetzz |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
De raamkit die ik er november 2010 in heb gespoten zit nog steeds perfect Blijft ook mooi flexibel en alles nog steeds lekvrij. Scheelde een hoop tijd in verhouding met er uit halen Ik heb wel even de lak afgeplakt vóór het inspuiten, anders zit je lang te klooien met overtollig verwijderen. De ruit en rubber zijn al wat ouder dus bij er uit halen was of de ene of de andere waarschijnlijk stuk gegaan. Nu kostte het alleen koker met raamrubber kit (Brezan). Suc6 en grtx, Joop.
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#12
|
||||
|
||||
Okee thanx !
Ik denk toch dat ik het raam eruit haal in combinatie met de roestcontrole van de rand ! Mij rubber is ook nog erg goed dus ik denk niet dat dat een probleem zal zijn |
#13
|
||||
|
||||
Met een handvol kopspijkers de voorruit verwijderd !
Duw je hem met gemak uit de sponning ! Raam netjes teruggezet zo precies mogelijk in het midden Water weggezogen en nu eens afwachten na een weekend hollands weer of het nog lekt . . . . . |