#1
|
|||
|
|||
Diesel verbruik
Mijn caddy mk1 1.6d loopt naar mijn idee niet helemaal netjes kwa diesel verbruik. Dingetje loop ongeveer 1 op 17 terwijl het volgens mij toch rond de 1 op 20 moet zijn.
Ik heb er bredere banden op als normaal. De auto moet nog worden uitgelijnt maar ik heb het idee dat het eerder motorisch is. Iemand die eerder zo'n hoog brandstofverbruik heeft meegemaakt? |
#2
|
||||
|
||||
ik heb denk ik precies hetzelfde, maar mijn caddy is een 1.9 sdi. ook niet echt zo zuinig als hij hoort te zijn, al heb ik het nooit getest.
Van welk bouwjaar is jou caddy? Gr |
#3
|
||||
|
||||
Mijn gewone diesel rijdt 1 op 20 gemiddeld, maar mijn turbo diesel haalt de 1 op 10 soms niet eens. Ik heb bij de turbo wel de roetstop zover mogelijk ingedraaid, ik hoop dat als binnenkort de turbodruk verhoogd is dat die weer wat zuiniger wordt.
@italiano, sdi moet gemiddeld 1 op 22 kunnen lopen, ligt er wel aan hoe je het gaspendaal bediend.
__________________
"88 Caddy 1.6D |
#4
|
||||
|
||||
1op17 vind ik niet zo gek, weet niet hoe zwaar je voet is.
Mijn passatje diesel (900kg) rijdt ook 1:17, lekker veel op de snelweg en dan 130 rijden.
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#5
|
|||
|
|||
Voor een Caddy 2 SDI (AEY, AYQ) is 1:17 - 1:19 een mooi verbruik. De bak is een stuk korter dan die van de Polo SDI, en de stroomlijn, tja...
|
#6
|
||||
|
||||
Wooter heeft het over een caddy mk1, wat wil je dan van een oudere auto verwachten?
__________________
"73 Käfer |
#7
|
||||
|
||||
Misschien voor de vergelijking iets te nieuw, maar mijn Golf mk2 1.6d ['91] [met opgeschroefde brandstofpomp] rijd ook 1:20. En pook zo nu en dan wel lekker door.
Rij op 195/40-14.
__________________
VW-Speed.nl |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Is een bedrijfswagen he, ik rijd misschien met de caddy 1 keer in de 2 maanden buitenweg... weet je niet toevallig wat hij alleen in de stad gebruikt, heb het nooit getest en kan het nergens vinden en wil het best wel weten Grtz |
#9
|
||||
|
||||
Heb je natuurlijk ook wel weer gelijk in, ik had er even geen rekening mee gehouden dat het een bedrijfswagen is.
Ben zelf een keer op vakantie geweest naar Italië in een Golf 4 SDI, ding reed makkelijk gemiddeld 1 op 22.
__________________
"88 Caddy 1.6D |
#10
|
|||
|
|||
Heb een een inca gehad (zelfde als caddy 2) met een 1y motor (mechanische pomp) en reed hier gemiddeld 1 op 14 mee. Moet wel zeggen dat ik hem vaak onderin heb omdat hij niet zo snel was.
|
#11
|
|||
|
|||
Het rare is dat hij dus soms wel zuinig loopt en soms niet.
De tempmeternaald komt soms tot de helft en dan verbruikt de auto best veel. 1 op 14/15 Soms loopt de naald verderop ongeveer driekwart en dan loopt de auto 1 op 20/22 Ik ben achter deze waarden gekomen door het aan de pomp uit te rekenen. Iemand enig idee hoe dit kan? edit: het gaat dus om een caddy mk1 uit 1989. 1.6D |
#12
|
||||
|
||||
vervang je thermostaat eens.. gaat waarschijnlijk de ene keer dat die veel verbruikt te vroeg open..
en de ene keer dat die zuinig is zal je thermostaat waarschijnlijk op 87 graden openen zoals het hoort.. |
#13
|
||||
|
||||
Dit verbruik is helemaal niet raar voor een Caddy. Heb je een open laadbak met klep? Zo ja haal je klep eens er een tank lang uit en kijk dan nog eens naar het verbruik.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#14
|
|||
|
|||
Quote:
Dit verbruik is wel raar voor deze caddy. De klep ligt er al uit. Kwam erachter dat als ik voor het stoplicht wat meer toeren draaide dat dan de auto wat warmer werd en de brandstof meter ook weer op liep. Het verhaal van de thermostaat lijkt mij nog het beste. Misschien dat deze thermostaat te vroeg open gaat. Kun je ze in verschillende temperaturen krijgen ? |
#15
|
||||
|
||||
Ik weet niet hoe mensen tegenwoordig het verbruik bekijken, maar ik heb inmiddels al een stuk of 20 vag diesels gehad en nog vele meer aangepast.
een verbruik van 1:20 voor een indirect ingespoten diesel is zeer laag. Mijn rijstijl is netjes en ik stel ze altijd perfect af, raar dat ik er dan niet aan kom. Maar goed jij bent de man met ervaring
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#16
|
||||
|
||||
Heb 2,5 jaar geleden ook een Caddy 1 gehad met een 1600TD van Golf 1 erin (CY). Gemak 1:20, met open bak en klep erin.
't Heeft vooral met je rechtse voet te maken. Uitrollen in z'n versnelling (dus koppeling NIET ingetrapt) scheeld ook veel brandstof. Er wordt dan namelijk niets ingespoten.
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#17
|
|||
|
|||
Ik rij er dagelijks 100km mee op de snelweg.
Als ik ga tanken dan gaat er nu 33 liter in en dan heb ik bijna 400km gereden. De laatste keer toen de motor wel warmer werd toen ging ik tanken op 430km en toen ging er 20 liter in. 1+1=2 Het lijkt mij dat als de temperatuur wat gaat oplopen de auto wel op bedrijfstemperatuur komt en hierdoor zuiniger gaat lopen. Nu is mijn vraag of dit mogelijk is: Loopt een auto op bedrijfstemperatuur zuiniger? En de andere vraag is zijn er thermostaten in verschillende warmte te verkrijgen, de huidige kreeg ik zo in mijn handen gedrukt bij de brezan. Ps: Ik probeer niemand te beledigen hoor, alle respect voor degene die jarenlang ervaringen heeft met diesels e.d. |
#18
|
||||
|
||||
Thermostaatje gewoon bij de dealer lijkt me betrouwbaarder om eerlijk te zijn...
Een motor heeft altijd een betere verbranding op bedrijfstemperatuur, dus zuiniger. Tussen de 80 en 90 graden is ideaal (wijzer in het midden van het klokje).
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#19
|
||||
|
||||
@Gijs: Ik ben er verbaasd over. Heb zelf ook met mk1 Caddy's gereden, maar goed dan heb ik altijd de verkeerde gehad.
Wat jij zegt over minder brandstof verbruiken als je hem uit laat rollen in de versnelling is niet correct. Hij verbruikt theoretisch zelfs meer. De pomp is mechanisch en als je hem stationair uit laat rollen dan heeft de pomp ongeveer 450 toeren. Als je hem in de versnelling uit laat rollen heeft de pomp een hoger toerental (1/2 motor toerental) hij zal dus meer brandstof verpompen. Maar aangezien je de gashendel in beide gevallen niet aanraakt en hij genoeg brandstof opbrengt om stationair te kunnen draaien vraag ik mij af of hij niet meer brandstof verpompt door de hogere toeren.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#20
|
||||
|
||||
Trouwens wat jullie kunnen doen is het verbruik bijhouden op Fuelly.com
Hier kan je mijn profiel zien. Dan kan je echt goed het brandstof verbruik bij houden. Links boven in de hoek wel even op Metric klikken
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |