Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-08-2012, 20:50
Gelekever's Avatar
Gelekever Gelekever is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 6
Unhappy 1.9 TDI Beetle slaat opeens niet meer aan

Opeens problemen met het starten van mijn Beetle 1.9 TDI, Motorcode ALH uit 1999. Startmotor draait goed maar de motor slaat niet aan. Eerste keer moest ik nog lang doorstarten om hem aan te laten slaan. Indien gestart liep hij goed (ook voldoende trekkracht) en ik heb er 60km mee gereden zonder probleem. Maar hierna start hij helemaal niet meer. Zekeringen zijn gecontroleerd (ook boven de accu) en die zijn goed. Wie heeft een idee in welke richting ik moet zoeken ?

Mijn eerste voorzichtige uitsluitingen zijn:
* Gloeispiraal, denk ik niet: Mussen vallen vanaf het dak van de hitte buiten... (dus meer dan +5 graden)
* Filter, denk ik niet: Eerder na het aanslaan nog normale trekkracht.
* Zekeringen (dash-links en boven accu): Zijn gecontroleerd en goed.
* ECU of relais 109, denk ik niet: Gloeispiraal lampje gaat even aan.
* Contact of startonderbreker, denk ik niet: Key lampje op dashboard gaan gewoon uit en motor start in z'n geheel niet meer.
* VAGCOM geeft verder geen motor foutmeldingen.

Wie heeft ervaring en enig idee? Bedankt alvast.
Reply With Quote
  #2  
Old 20-08-2012, 21:35
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Waarschijnlijk is de startmotor gaar en haalt ie net z'n start toerental niet.
Of je pomptiming staat verkeerd, dit is makkelijk te controleren met vagcom.
Reply With Quote
  #3  
Old 20-08-2012, 22:35
Gelekever's Avatar
Gelekever Gelekever is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 6
Default

Quote:
Originally Posted by Dokter D
Waarschijnlijk is de startmotor gaar en haalt ie net z'n start toerental niet.
Of je pomptiming staat verkeerd, dit is makkelijk te controleren met vagcom.


Thx Dokter D. Startmotor heeft voldoende toeren (in de winter starte de diesel zelfs goed met een veel lager toerental. Timing moet ik eens induiken. Tips waar ik een goede beschrijving kan vinden zijn natuurlijk welkom Ik zal eens beginnen met "Googlen"..
Reply With Quote
  #4  
Old 20-08-2012, 22:37
Gelekever's Avatar
Gelekever Gelekever is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 6
Default

Ah gevonden :-)

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html

En de praktijk......

http://www.detdisite.nl/pomptiming.htm

Blijkt alleen niet te meten met de freeware versie van VAGCOM/VCDS

Last edited by Gelekever : 20-08-2012 at 22:50.
Reply With Quote
  #5  
Old 20-08-2012, 23:39
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Waar kom je vandaan? Misschien zijn er forumleden in de buurt die je kunnen helpen. Timing veranderingen ontstaan vooral na distributiewissels heb ik ondervonden...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #6  
Old 21-08-2012, 05:41
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Hier zitten alle tdi goeroe's
Klik op de frontpage maar eens op het kaartje van nederland.

http://www.tdiclub.nl/portal.php?si...69df72e77cac22b
Reply With Quote
  #7  
Old 21-08-2012, 08:33
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,830
Default

wissel 109 maar eens ..
is wel vaak het probleem ..
vrgr gooigolf
Reply With Quote
  #8  
Old 21-08-2012, 08:46
KaRaKaN's Avatar
KaRaKaN KaRaKaN is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 124
Default

Het zou goed je relais kunnen zijn. 109 is een vaak voorkomende. Maar ik had laatst ook een probleem metm ijn mk4 tdi. Die gloeide de ene keer wel andere keer niet. Dit was ook een relais probleem en startte ook niet. Dat was wel een ander relais maar bij jou gloeit hij dus iedere keer gewoon?
__________________
Mijn VR6 Turbo MK3
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=103547
Reply With Quote
  #9  
Old 21-08-2012, 13:52
Gelekever's Avatar
Gelekever Gelekever is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 6
Default

Quote:
Originally Posted by KaRaKaN
Het zou goed je relais kunnen zijn. 109 is een vaak voorkomende. Maar ik had laatst ook een probleem metm ijn mk4 tdi. Die gloeide de ene keer wel andere keer niet. Dit was ook een relais probleem en startte ook niet. Dat was wel een ander relais maar bij jou gloeit hij dus iedere keer gewoon?



Aha, thx, ook een goede richting om dit weekend in te zoeken. Het "gloeien" lampje licht in ieder geval even op maar volgens mij wordt dat gecontroleerd door de ECU. Ik weet niet 100% of er een harde relatie is met het daadwerkelijk gloeien want ik kan me voorstellen dat juist dit weer via een relais loopt. Weet je nog welk relais dit was? Ik had overigens begrepen dat de gloeispiralen alleen werken onder de (ongeveer) 8 graden Celsius.
Reply With Quote
  #10  
Old 21-08-2012, 14:02
Gelekever's Avatar
Gelekever Gelekever is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 6
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Waar kom je vandaan? Misschien zijn er forumleden in de buurt die je kunnen helpen. Timing veranderingen ontstaan vooral na distributiewissels heb ik ondervonden...



Thanks. Ik woon in Roosendaal. Voordat ik te hulp ga wil ik natuurlijk ook eerst zelf even kijken . Zelfstandig heb ik nu al er met deze Beetle bijna 400.000km opzitten (met alleen een uitbesteding van de distri wissels Die wissel hulp setjes zijn te kostbaar om zelf aan te schaffen). De motor is in tegenstelling tot wat andere Beetle zaken overigens heel betrouwbaar geweest.

Het wisselen heeft overigens bijna 100.000km geleden plaatsgevonden dus oorzaak zou dan kunnen zijn dat de riem losser komt. Het verspringen lijkt me niet de oorzaak omdat hij eerder na doorstarten wel goed aangeslagen is ik kan dit als mogelijke oorzaak echter ook niet 100% uitsluiten. Kortom het komende weekend even goed zoeken
Reply With Quote
  #11  
Old 21-08-2012, 14:28
DUBbeltje's Avatar
DUBbeltje DUBbeltje is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: May 2009
Posts: 372
Default

inderdaad, heb dit probleem ook gehad (MK4 TDI), vagcom eraan gehangen, niks gevonden...daarna relais 109 vervangen na aanraden van een vriend, hoppa, klaar...
Dus dat zou ik eerst doen...
__________________
"Fahrvergnügen: It's what makes a car a Volkswagen."
Reply With Quote
  #12  
Old 27-08-2012, 23:24
Gelekever's Avatar
Gelekever Gelekever is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 6
Default

Het was even zoeken maar het probleem is gevonden. Bij het doorlopen van het lijstje van mogelijke oorzaken bleek dat na het losdraaien van de injectie moer van de eerste cylinder dat er vrijwel geen brandstof uitkwam tijdens het starten. Na veel onderdelen te controleren op lekkage bleek dat er bij het brandstof filter aan de onderzijde een kunststof afsluitdop gescheurd was waardoor er bij enkele uren stilstaan steeds lucht in systeem kwam. Na het vervangen van het filter en het ontluchten van het systeem start de Beetle weer als vanouds. Met 420.000 km op de teller kan ik weer door met mijn doel om een half miljoen echte kilometers te bereiken met nog steeds de eerste motor en transmissie :-)))))

Nogmaals dank voor jullie tips!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum