#1
|
||||
|
||||
1.9 TDI Beetle slaat opeens niet meer aan
Opeens problemen met het starten van mijn Beetle 1.9 TDI, Motorcode ALH uit 1999. Startmotor draait goed maar de motor slaat niet aan. Eerste keer moest ik nog lang doorstarten om hem aan te laten slaan. Indien gestart liep hij goed (ook voldoende trekkracht) en ik heb er 60km mee gereden zonder probleem. Maar hierna start hij helemaal niet meer. Zekeringen zijn gecontroleerd (ook boven de accu) en die zijn goed. Wie heeft een idee in welke richting ik moet zoeken ?
Mijn eerste voorzichtige uitsluitingen zijn: * Gloeispiraal, denk ik niet: Mussen vallen vanaf het dak van de hitte buiten... (dus meer dan +5 graden) * Filter, denk ik niet: Eerder na het aanslaan nog normale trekkracht. * Zekeringen (dash-links en boven accu): Zijn gecontroleerd en goed. * ECU of relais 109, denk ik niet: Gloeispiraal lampje gaat even aan. * Contact of startonderbreker, denk ik niet: Key lampje op dashboard gaan gewoon uit en motor start in z'n geheel niet meer. * VAGCOM geeft verder geen motor foutmeldingen. Wie heeft ervaring en enig idee? Bedankt alvast. |
#2
|
||||
|
||||
Waarschijnlijk is de startmotor gaar en haalt ie net z'n start toerental niet.
Of je pomptiming staat verkeerd, dit is makkelijk te controleren met vagcom. |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Thx Dokter D. Startmotor heeft voldoende toeren (in de winter starte de diesel zelfs goed met een veel lager toerental. Timing moet ik eens induiken. Tips waar ik een goede beschrijving kan vinden zijn natuurlijk welkom Ik zal eens beginnen met "Googlen".. |
#4
|
||||
|
||||
Ah gevonden :-)
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html En de praktijk...... http://www.detdisite.nl/pomptiming.htm Blijkt alleen niet te meten met de freeware versie van VAGCOM/VCDS Last edited by Gelekever : 20-08-2012 at 22:50. |
#5
|
||||
|
||||
Waar kom je vandaan? Misschien zijn er forumleden in de buurt die je kunnen helpen. Timing veranderingen ontstaan vooral na distributiewissels heb ik ondervonden...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#6
|
||||
|
||||
Hier zitten alle tdi goeroe's
Klik op de frontpage maar eens op het kaartje van nederland. http://www.tdiclub.nl/portal.php?si...69df72e77cac22b |
#7
|
||||
|
||||
wissel 109 maar eens ..
is wel vaak het probleem .. vrgr gooigolf |
#8
|
||||
|
||||
Het zou goed je relais kunnen zijn. 109 is een vaak voorkomende. Maar ik had laatst ook een probleem metm ijn mk4 tdi. Die gloeide de ene keer wel andere keer niet. Dit was ook een relais probleem en startte ook niet. Dat was wel een ander relais maar bij jou gloeit hij dus iedere keer gewoon?
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Aha, thx, ook een goede richting om dit weekend in te zoeken. Het "gloeien" lampje licht in ieder geval even op maar volgens mij wordt dat gecontroleerd door de ECU. Ik weet niet 100% of er een harde relatie is met het daadwerkelijk gloeien want ik kan me voorstellen dat juist dit weer via een relais loopt. Weet je nog welk relais dit was? Ik had overigens begrepen dat de gloeispiralen alleen werken onder de (ongeveer) 8 graden Celsius. |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Thanks. Ik woon in Roosendaal. Voordat ik te hulp ga wil ik natuurlijk ook eerst zelf even kijken . Zelfstandig heb ik nu al er met deze Beetle bijna 400.000km opzitten (met alleen een uitbesteding van de distri wissels Die wissel hulp setjes zijn te kostbaar om zelf aan te schaffen). De motor is in tegenstelling tot wat andere Beetle zaken overigens heel betrouwbaar geweest. Het wisselen heeft overigens bijna 100.000km geleden plaatsgevonden dus oorzaak zou dan kunnen zijn dat de riem losser komt. Het verspringen lijkt me niet de oorzaak omdat hij eerder na doorstarten wel goed aangeslagen is ik kan dit als mogelijke oorzaak echter ook niet 100% uitsluiten. Kortom het komende weekend even goed zoeken |
#11
|
||||
|
||||
inderdaad, heb dit probleem ook gehad (MK4 TDI), vagcom eraan gehangen, niks gevonden...daarna relais 109 vervangen na aanraden van een vriend, hoppa, klaar...
Dus dat zou ik eerst doen...
__________________
"Fahrvergnügen: It's what makes a car a Volkswagen." |
#12
|
||||
|
||||
Het was even zoeken maar het probleem is gevonden. Bij het doorlopen van het lijstje van mogelijke oorzaken bleek dat na het losdraaien van de injectie moer van de eerste cylinder dat er vrijwel geen brandstof uitkwam tijdens het starten. Na veel onderdelen te controleren op lekkage bleek dat er bij het brandstof filter aan de onderzijde een kunststof afsluitdop gescheurd was waardoor er bij enkele uren stilstaan steeds lucht in systeem kwam. Na het vervangen van het filter en het ontluchten van het systeem start de Beetle weer als vanouds. Met 420.000 km op de teller kan ik weer door met mijn doel om een half miljoen echte kilometers te bereiken met nog steeds de eerste motor en transmissie :-)))))
Nogmaals dank voor jullie tips! |