#1
|
|||
|
|||
benzinemeter werkt niet meer
Hallo,
Mijn benzinemeter werkt sinds een tijdje niet meer, eerst deed ie het op een of andere vage manier half. Dan als de tank vol zat gaf de teller half vol aan. En bij halfvol dus leeg. Maar dat was nog te doen. Nu doet ie helemaal niks meer. Voor zover ik weet is de weerstand van de vlotter goed. Geeft nu iets in de 120 ohm aan, dus ongeveer halfvol toch ? Had ook gehoord dat je de teller kan testen door er 12 volt op te zetten zodat ie in principe geen weerstand heeft en vol aan zou moeten geven ? Dat heb ik gedaan maar het veranderd helemaal niks. Iemand zo enig idee wat het kan zijn voor ik voor niks de tellerbak eruit haal ofzo ? (schijnt best lastig te zijn) Alvast bedankt!
__________________
Golf Mk2 (Verkocht)
Polo 6n Sedan (Gesloopt)
Golf Mk3 TDI - VVT 120PK 290NM (Gesloopt)
Golf Mk3 GTI 16V (Verkocht)
Golf Mk4 GTI TDI - VVT 165PK 400NM
|
#2
|
|||
|
|||
Tellerbak eruit halen stelt helemaal niks voor.
Je probleem kan ik je helaas niet mee helpe |
#3
|
||||
|
||||
auto op contact en dan idd 12 volt naar t metertje sturen, 9 volt kan ook bijvoorbeeld. Als die geen uitslag geeft dan is het metertje zelf stuk.
Tis maar een bi-metaaltje. Dus dat kan makkelijk stuk. Buitentemperatuur heeft ook invloed erop bijvoorbeeld. Als je de tellerbak er toch uit haalt: COntroleer eerst de folie en diodes die erop zitten. Want ook dat kan stuk zijn. Als je temperatuurmeter ook niet goed werkt (als je die hebt) kan namelijk ook de voltregulator stuk zijn. Controleer het metertje zelf ook apart nog eens, voor de zekerheid. Vlotter had je al door gemeten. Kun je er ook uit halen en op verschillende standen meten zodat je zeker weet dat de verschillende standen ook daadwerkelijk verschillende waardes uitgeven die niet tegenstrijdig zijn aan elkaar. Vergeet dan niet om een nieuwe O-ring te monteren. Die lekken nog wel eens.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! Last edited by The_Maxx : 24-07-2012 at 11:24. |
#4
|
||||
|
||||
Achterop je klokkenwinkel zit een thyristor. Dit zal waarschijnlijk de boosdoener zijn, er vanuit gaande dat de folie goed is.
Heb je ook problemen met je temperatuur meter? Ter info hoe een thyristor er uit ziet, dit is niet exact dezelfde als die jij nodig hebt. Jaren geleden kon ik deze (voor een paar euro) bij de dealer bestellen.
__________________
Cabby |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Dat is geen thyristor hoor, maar een spanningsstabilisator ! Meestal een 7810, zie ook http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=99046 Last edited by Erik Baas : 24-07-2012 at 12:29. |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Thanks voor de verbetering / aanvulling
__________________
Cabby |
#7
|
|||
|
|||
nouja, de vlotter zit zon zwarte draaidop op en die zit echt muurvast bij mij dus ik ga er door die metingen maar van uit dat het wel goed zit. heb al 60,90,120 en 160 ohm gemeten steeds een beetje eruit dus zal wel. ik wou toch nog een tellerbak met toerenteller, kan ik dat gelijk doen.
en ik heb geen problemen met mijn temperatuurmeter, die werkt perfect nog!
__________________
Golf Mk2 (Verkocht)
Polo 6n Sedan (Gesloopt)
Golf Mk3 TDI - VVT 120PK 290NM (Gesloopt)
Golf Mk3 GTI 16V (Verkocht)
Golf Mk4 GTI TDI - VVT 165PK 400NM
|
#8
|
|||
|
|||
tellerbak vandaag vervangen, dat was het niet. vlotter krijg ik dus echt niet los. zou niet weten hoe ook met die zwarte ring. krijg er geen goed grip op. heb een beetje het gevoel dat het in de bedrading zit, maar lijkt me ook wel raar eigenlijk. iemand een idee hoe ik dat nog zou kunnen testen ?
__________________
Golf Mk2 (Verkocht)
Polo 6n Sedan (Gesloopt)
Golf Mk3 TDI - VVT 120PK 290NM (Gesloopt)
Golf Mk3 GTI 16V (Verkocht)
Golf Mk4 GTI TDI - VVT 165PK 400NM
|
#9
|
||||
|
||||
Contact uit, weerstand op de vlotter meten tov. massa (!). Volg de draad (geel/paars?) naar contact C1 op het relaispaneel, daar moet je dezelfde waarde meten.
* Niet: draad stuk. * Wel: meet op D8 (ook geel/paars). Als dat ook klopt: meet op T14/4 van de tellerunit; die draad kan ook stuk zijn (of loszitten in de connector, slechte kontakten, noem maar op. Zó pak je dat aan, niet op de bonnefooi maar uren gaan sleutelen en voor tientallen euro's nieuwe onderdelen monteren... PS.: als de codes en/of draadkleuren niet kloppen: meld even type/bouwjaar van jouw auto. |
#10
|
||||
|
||||
draden aan de vlotter losmaken en tegen elkaar of massa houden? normaal zou dat een volle uitslag op de meter moeten geven
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#11
|
|||
|
|||
erik baas : bedankt voor de tips. ga er vanavond mee bezig. maar ik vervang niet alles zomaar hoor. een andere tellerbak met toerenteller was ik toch al van plan te kopen. deze kon ik overnemen voor 10 euro, geen geld dacht ik zo.
__________________
Golf Mk2 (Verkocht)
Polo 6n Sedan (Gesloopt)
Golf Mk3 TDI - VVT 120PK 290NM (Gesloopt)
Golf Mk3 GTI 16V (Verkocht)
Golf Mk4 GTI TDI - VVT 165PK 400NM
|
#12
|
||||
|
||||
Nog even dit: mijn '84-er diesel heeft 2 draden op de vlotter, paars en bruin (= massa). Meet dus die massadraad ook even door! PS.: Ik meet 55 ohm bij een 3/4 volle tank, dus dat zit wel goed.
|
#13
|
||||
|
||||
zwarte ring is gewoon met schroefdraad.
Ff een beitel en hamer ertegen tikken en dan komt ie wel los.
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#14
|
|||
|
|||
ja ik heb ook een paars/zwarte draad en een bruine draad idd. dat de zwarte ring met schroefdraad is wist ik al wel, maar heb zo geen beitel liggen, maar alles valt wel te regelen. ga er nu even weer mee bezig. bedankt voor de tips!
__________________
Golf Mk2 (Verkocht)
Polo 6n Sedan (Gesloopt)
Golf Mk3 TDI - VVT 120PK 290NM (Gesloopt)
Golf Mk3 GTI 16V (Verkocht)
Golf Mk4 GTI TDI - VVT 165PK 400NM
|
#15
|
|||
|
|||
ik heb net een beetje gemeten en van de relaiskast naar de teller is helemaal goed, teller is ook goed. van de paarse draad naar de relaiskast op die andere stekker dus meet ik niks. dus dan zou die stuk moeten zijn. maar die massa komt ook vanaf die draadboom naar het massa punt en daar meet ik ook niks op. kan toch haast niet dat ze beide toevallig stuk zijn terwijl er een hele bos draden loopt.
edit :ik keek even hier http://www.a2resource.com/electrical/CE1.html E05 meet ik dus niks op, op piepstand geeft ie ook niks door aan de stekker van de vlotter dus ik denk dat daar het probleem zit. B03 is wel gewoon goed
__________________
Golf Mk2 (Verkocht)
Polo 6n Sedan (Gesloopt)
Golf Mk3 TDI - VVT 120PK 290NM (Gesloopt)
Golf Mk3 GTI 16V (Verkocht)
Golf Mk4 GTI TDI - VVT 165PK 400NM
Last edited by RoelM : 02-08-2012 at 21:52. |
#16
|
|||
|
|||
Zet er eens een andere massa aan
Heb het ook een x gehad en daar was het mee opgelost |
#17
|
|||
|
|||
ja maar hoe moet ik dat doen zonder te knippen in de originele kabels dan ?
__________________
Golf Mk2 (Verkocht)
Polo 6n Sedan (Gesloopt)
Golf Mk3 TDI - VVT 120PK 290NM (Gesloopt)
Golf Mk3 GTI 16V (Verkocht)
Golf Mk4 GTI TDI - VVT 165PK 400NM
|
#18
|
||||
|
||||
draadje tegenhangen en dat tegen u remschijf ofzo houden?
dan weet je direct of dat het probleem is
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#19
|
|||
|
|||
waar moet ik een draadje tegen hangen ? dat helpt niet zonder de stekker erop en met de stekker erop lukt het toch niet ?
__________________
Golf Mk2 (Verkocht)
Polo 6n Sedan (Gesloopt)
Golf Mk3 TDI - VVT 120PK 290NM (Gesloopt)
Golf Mk3 GTI 16V (Verkocht)
Golf Mk4 GTI TDI - VVT 165PK 400NM
|
#20
|
||||
|
||||
draadje achterin de stekker duwen,dat ie de connector raakt.en dan ergens op de massa[parker van de ronde deksel aan carr.?]
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |