#1
|
|||
|
|||
Notchen ?!
Beste forumleden,
Ik heb nu ongeveer 1 maandje geleden een airride set aangeschaft. Nu hoor ik vaker over het notchen. Dit moet bij mij ook gebeuren maar voordat ik het ga doen wil ik even weten waar je precies allemaal op moet letten. Behalve dat je het goed uitmeet en weer goed tectyleert. Ik ben benieuwd naar de reacties want de hele tijd die aandrijfas op het carrosserie is ook niet alles. |
#2
|
|||
|
|||
Voordat je hem tectyleert zou ik hem goed in de lak zetten
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#3
|
||||
|
||||
Bij notchen verander je de de structuur in het chassis van de auto.
Ik weet niet of de keurmeester dit wel zo leuk vind |
#4
|
|||
|
|||
als je het netjes en goed doet is het misschien geen probleem maar als ik dat onderste laswerk zie, dat vind niemand leuk denk ik
|
#5
|
||||
|
||||
Voor de apk wordt er alleen maar gekeken of het geheel vrij van roest is. De veiligheidsconstructie wordt niet echt naar gekeken.
Lassen nadien mooi afkitten en niemand die het ziet. |
#6
|
|||
|
|||
Als er door een keurmeester over de deugdelijkheid van een las getwijfeld word , word de tectyl verwijderd en beoordeeld , heb al menig auto afgekeurd vanwege ondeugdelijk laswerk , ik heb in ieder geval geen zin in strafpunten van heer RDW
|
#7
|
|||
|
|||
Bedankt voor de snelle reactie! Gewoon dus lekker dik tectyleren en verder is het geen probleem ook met de APK niet.
|
#8
|
||||
|
||||
Laat het in ieder geval door een ervaren lasser/plaatwerker doen.
En wat mij is verteld door een Collega die plaatwerker is, is dat je dezelfde plaatdikte ervoor moet gebruiken. Die 2e foto is zoals ik het bekijk een te dikke buis voor gebruikt Begrijp zeker het probleem. Maar hoe je het ook bekijkt, het blijft een zwak punt en helemaal bij een botsing
__________________
VW Vento 2.0 GTI 8v HighLine.'96 Toen hadn wie nog lang hoar en wieduh piepm..! |
#9
|
|||
|
|||
Een goed uitgevoerde "notsch" hoeft helemaal geen zwak punt te zijn, Ook niet bij een botsing.
Op die eerste foto is goed te zien dat er een versterkingsplaat rond de "notsch" is gelast. Dat is een manier waar ik wel vertrouwen in heb. Mits natuurlijk wel uitgevoerd door een vakman en de materialen en afwerking goed gekozen zijn. Werk je zoiets niet fatsoenlijk af, dan kan van binnenuit in twee jaar het hele spul al doorgerot zijn. En dat wil je niet. Tenzij je zo iemand bent die elk jaar wel toe is aan een nieuw project en nooit langer dan hooguit twee jaar met een auto doet. De ellende is dan voor een ander...
__________________
www.vwmovement.nl Mijn auto topic: http://www.golfcabrio.com/viewtopic.php?f=34&t=31247 |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Notch.. Maar buis kan prima, koker kan je dik van binnen in de ml zeten na t laswerk. Eerste is zwaar overdone
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#11
|
|||
|
|||
Spelfoutje, mag best toch?
Koker dik in de ML zetten van binnen na het laswerk hoort mijns inziens bij de goede afwerking. Of een buis alleen voldoende is en een dubbele plaat "overdone" kunnen we een discussie over voeren. Dan het aan éénieder die dit leest om zelf te oordelen. Ik ben zelf engineer in de speciaal machinebouw. En mijn voorkeur gaat uit naar een stuk dubbele plaat. Mijn gevoel op basis van mijn ervaring met sterkteberekeningen, computersimulaties en wat ik in de praktijk heb gezien is dat een notch uitgevoerd met dubbele plaat sterker is en een langer heel blijft. Krachten in de koker die orgineel over de doorsnede van de koker verdeeld werden, moeten nu om de notch heen. Bij alleen een ingelaste buis komen die krachtenlijnen samen rond de lassen. Mijn ervaring is dat het dan daar rond kan gaan scheuren, Dit hoeft natuurlijk niet, maar het kan wel. Bij een notch uitgevoerd met een dubbele plaat, worden de krachten ook verdeeld over de plaat. Hierdoor heb je plaatselijk minder spanningen in je materiaal en minder kans dat er scheurtjes inkomen. Maar nogmaals, dit is mijn mening, geen harde feiten. Voor harde feiten zou ik de verschillende notches moeten modelleren en dan daar een simulatie op loslaten met krachten die ook louter op aannames berusten.
__________________
www.vwmovement.nl Mijn auto topic: http://www.golfcabrio.com/viewtopic.php?f=34&t=31247 |
#12
|
||||
|
||||
+1
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#13
|
||||
|
||||
Eerste is zwaar overdone omdat er een groot geheel uit de koker is gehaald.
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#14
|
|||
|
|||
Ja zoveel is idd niet nodig, tenzij je de auto op de grond wil leggen en de wielen van de grond liften...
Op die eerste is nog wel meer aan te merken. Zo hebben ze daar rechte hoeken gemaakt. Ik zie liever een ronde buis. Krachtenlijnen gaan niet graag de hoek om, die hebben liever mooie ronde vloeiende lijnen.
__________________
www.vwmovement.nl Mijn auto topic: http://www.golfcabrio.com/viewtopic.php?f=34&t=31247 |
#15
|
||||
|
||||
Was iets met vierkante ramen in een vliegtuig dat ze daar achter kwamen hé?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Dat klinkt interresant, Weet niet hoeveel werk/tijd dit kost,om zoiets te berekenen. Maar misschien wel een goed idee om dit uit te werken, gezien dit toch best belangrijk is, wat betreft veiligheid. Want bedoel je de krachten gemeten bij een rechte balk, of eventueel ook bij een gebogen of in een hoek van de balk. Zeg maar..? Want op de eerste foto,is duidelijk te zien. Dat de Notch in een hoek is gedaan. Wat in de meeste gevallen ook zal gebeuren namelijk..
__________________
VW Vento 2.0 GTI 8v HighLine.'96 Toen hadn wie nog lang hoar en wieduh piepm..! |
#17
|
|||
|
|||
Een goede computersimulatie die de praktijk benaderd maken is heel erg veel werk. Dat zie ik niet zitten. Daarvoor zou je eerst heel de neus moeten modelleren met alle orginele plaatdiktes, lasverbindingen boutverbindingen, aanbouwdelen, gewichten. enz, enz. Die weet je gewoon niet.
Wat ik wel eens zou kunnen vragen aan een collega (ik zit zelf ter plaatse bij de klant en heb zodoende niet de juiste programma's ) om een rechte koker te modelleren met daarin verschillende uitvoeringen van notches. Laat op allemaal eenzelfde krachtenspel los en dan heb je al een klein beetje een beeld van wat sterke en zwake punten zijn.
__________________
www.vwmovement.nl Mijn auto topic: http://www.golfcabrio.com/viewtopic.php?f=34&t=31247 |
#18
|
||||
|
||||
Als die mogelijk er is zal dat zeker wat meer duidelijkheid geven,want opzich is zo'n aanpassing niet niks. Ben zelf nu 13jaar werkzaam in de autoschade, en je hoord en ziet soms rare dingen.
Regels zijn ook behoorlijk strenger geworden,zoals deels reparaties uitvoeren was eerst gewoon mogelijk. Maar nu kan dit alleen met pasklare stukken, en op aangegeven punten. Zo was er 3jaar garantie na het herstellen van schade,maar dat is nu 4jaar. Als een bedrijf niet beschikt over de juiste gereedschappen oid. Gaat het werk naar een ander bedrijf toe,die het wel kan repareren. Omdat dit eigenlijk niet in een rechte maar licht gebogen balk gebeurd,zou dit naar mijn mening buigen/breken op dat punt.
__________________
VW Vento 2.0 GTI 8v HighLine.'96 Toen hadn wie nog lang hoar en wieduh piepm..! |
#19
|
||||
|
||||
hoe je het ook went of keer. rond is het beste en stevigste daarnaast bij een aanrijding knikt hij daar als eerste het is en blijft een verwakking in de koker.
__________________
HUIDIGE RIDE: Skoda Octavia 1 VRS '11- |