|
|||
|
|||
Dashboard verlichting VW POLO Coupe CL 40 KW U9
Beste forumgangers,
Ik heb sinds kort het autotje van mn vader in mn bezit. Het is een VW POLO Coupe CL 40 KW U9. Ik heb een probleem met de dashboard verlichting. Ik kan de tankinhoud en temperatuur prima zien. Maar de KM/u teller niet. Vind ik toch wel belangrijk! Nu vraag ik me af hoe ik bij het LEDje of wat het ook is kom om hem te vervangen. Ben technisch aangelegd alleen niet zo zeer met auto's. Ben elektricien. Ik heb de kappen rond de stuurkolom proberen te verwijderen. Dit lukte maar kom nog niet veel dichterbij. Wie kan mij helpen? Bij voorbaat dank!, Jules. |
|
||||
|
||||
bouwjaar?
Als het een 1994 of ouder is, dan moet je ook je radio eruit halen. Dan zit er een klem aan de zijkant van de tellerbak die je even moet induwen vanaf het radiogat. Dan kun je hem met een beetje moeite loswiebelen (andere kant kom je niet zo eenvoudig bij, maar komt met een beetje wiebelen wel los) Dan kun je hem kantelen en dan zie je de 2 lampjes bovenop wel zitten (zitten op de print aan de bovenkant, linksom draaien is los) Vervang ze allebei even, want het zijn gloeilampjes. Kosten best wel wat, voor 2 luttele lampjes iets van 6 euro heb ik toen betaald. LED is net zo duur, maar dan moet je gewoon witte LED zoeken. OF het is iets meer werk, groene strip eruit, dan kun je ook andere kleuren doen. Maar dat is eigen keuze. http://polohouse.de/neu_tachobeleuchtung.htm eerste 2 fotos heb je het meeste aan. Iets verder staat hoe de groene strip eruit moet.
|
|||
|
|||
Wanneer ik het kenteken opzoek zie ik dat hij voor het eerst geregistreerd is in 1991. Dus toen zal hij wel gebouwd zijn.
Morgen een dagje voorzichtig sleutelen. Bedankt voor je antwoord. Ik laat de voortgang hier weten. Als ik het niet helemaal vertrouw doe ik niets omdat het ding wel de weg op moet. En werkend. Ben er afhankelijk van hahaha. EDIT: Ben nog iets vergeten. Links, boven de lichtschakelaar voor de buitenverlichting zit een knopje waar je aan kan draaien. Ik geloof dat dat knopje heeft moeten dienen om de dashboardverlichting te dimmen. Dat knopje is ook niet helemaal lekker. De verlichting wat nog brand in het dashboard gaat ermee aan en uit. Of soms niet. Ik heb die schakelaar voorzichtig eruit proberen te trekken maar er zitten kabels achter die ervoor zorgen dat dat niet kan. Is die hele schakelaar makkelijk te vervangen? Last edited by Jules Graus : 30-06-2012 at 18:19. Reason: Iets vergeten |
|
||||
|
||||
Lichtschakelaar is zo te vervangen. Eruit trekken, stekker vasthouden en los is ie.
Die kabels hebben trouwens normaal gezien best wel wat speling. Heb nog een schakelaar liggen, mag je voor 5 euro wel hebben. Wieltje is idd om de dashverlichting te dimmen
|
||||
|
||||
Kijk uit, witte LED's geven een blauwachtig schijnsel, wat er op groene symbolen niet fraai uitziet. Misschien beter groene LED's nemen, of gewoon gloeilampjes.
Wat de dimmer betreft: probeer eerst eens het binnenwerk in te spuiten met Kontakt 60 (kontaktspray, reinigend en smerend). |
|
||||
|
||||
Quote:
Er zit een groene filter tussen de lampjes en de tellerbak. Ookal zet je er leds in, het schijnsel zal groen blijven, zolang je deze niet vervangt door een witte of verwijderd.
|
|||
|
|||
Ik denk dat ik wel ga voor witte leds. En dan laat ik het groene filter wel erop. The_Maxx jij bent van montfort zie ik? Ik ben van Echt. Ik ga morgen eens kijken of ik de lampjes kan repareren. Als ik dat zie zitten kom ik de schakelaar wel ophalen wanneer je tijd hebt. Goed?
Iedereen bedankt voor deze discussie alvast. Interessant. Wil gewoon graag ook een auto zelf kunnen opknappen, snap je? Jules. |
|
||||
|
||||
schakelaar mag je komen ophalen. Ben mijn polo aan het demonteren, morgen kan, anders van de week ergens. Als je nog meer nodig hebt, er staat genoeg hier
|
|||
|
|||
Quote:
Super! Ik heb je een PM gestuurd. |
|
||||
|
||||
Nieuwe schakelaar geplaatst, dimmer werkt weer.
Alleen de tellerbaklampjes nog.
|
||||
|
||||
Quote:
Ik raad je aan om (bij avond) eens goed te kijken hoe dat "smoelt" voordat je alles weer in elkaar schroeft: witte LED's zijn niet echt wit, en de combinatie met groen wordt niet fraai. |
|
||||
|
||||
je hebt tegenwoordig ( in ieder geval bij led1.de) ook warmwhite leds, die geven dezelfde kleur als gloeilampjes. Die hellwhite ledjes lijkt inderdaad niet heel mooi, ik heb dit ook in mn mk1, maar had liever warmwhites gehad.
|
|||
|
|||
Gelukt!
Hallo Forumgangers!
Omdat ik hier zo ontzettend snel ben geholpen wil ik jullie iets teruggeven. Toen ik aan het knutsellen was heb ik meteen foto's gemaakt van het process. En daarvan een kleine handleiding gemaakt. Ik hoop dat ie iemand nog van pas komt. The_Maxx Bedankt. Forum, ook bedankt! Download handleiding: http://www.2shared.com/document/nah...gen_Polo_1.html |
|
|||
|
|||
Nog een handleiding.
Nog eentje gemaakt. Ditmaal hoe je de lichtschakelaar moet vervangen!
http://www.2shared.com/document/_hi...gen_Polo_1.html |
|
||||
|
||||
fijn om te weten dat het nog gelukt is Tis geen raketwetenschap of hersencirurgie :P