Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 04-05-2005, 15:02
Fred Fred is offline
Postwhore

Angry Dat heb ik weer...

Toplager linkerzijde van de McPhersonpoot van mijn grijze Gti blijkt verrot te zijn, dus dapper een nieuwe gehaald. Ik denk effe dat ding vervangen, haal ik de bovenzijde los, blijkt de vorige eigenaar de "speciale" moer waarmee de demper vastzit aan de bovenzijde (die moer met de twee sleuven er in) dus niét de moer waarmee de plaat aan de bovenzijde op de demper zit, totaal gemold te hebben...en de draad flink beschadigd te hebben.

Hoe krijg ik die zooi los zonder de demper te mollen. Zijn gele Koni's dus nog nastelbaar etc. Ik zit zelf te denken om de moer op de plaats waar de sleuven zitten voorzichtig door te boren, zodat de moer in twee stukken komt, maar zijn die moeren los verkrijgbaar etc..

Kortom...alle raad / tips /handigheidjes zijn welkom. Grof geweld kan altijd nog :biggrin:
Reply With Quote
Old 04-05-2005, 15:13
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie

koni heeft fijner draad als standaard
Old 04-05-2005, 15:24
Fred Fred is offline
Postwhore

Unhappy

Quote:
Originally Posted by serge pot
koni heeft fijner draad als standaard

Klopt, vandaar dat ik ook een beetje baal...
Reply With Quote
Old 04-05-2005, 15:31
AZRAIL's Avatar
AZRAIL AZRAIL is offline
VW Addict

waar zit die moer nou precies, heb paar keer je uitleg gelezen maar snap effe niet welke je bedoeld. niet de 2 moeren die onderin zitten toch? maar die helemaal bovenaan zit onder dat ronde kapje?
Old 04-05-2005, 16:11
Fred Fred is offline
Postwhore

Angry

Quote:
Originally Posted by AZRAIL
waar zit die moer nou precies, heb paar keer je uitleg gelezen maar snap effe niet welke je bedoeld. niet de 2 moeren die onderin zitten toch? maar die helemaal bovenaan zit onder dat ronde kapje?

Onder dat ronde kapje (plastic) wat je ziet zitten met de veerpoot op de plaats zitten twee moeren, een normale die een plaat opsluit die voorkomt dat de veerpoot naar onderen weg kan, deze haal je met demontage weg, zodat het toplager, compleet met rubber verwijderd kan worden. Dáár onder zit nog een moer..of liever gezegd een bus met inwendige schroefdraad, met twee uitsparingen, waarin normaal gesproken een speciale sleutel past. Deze bus houdt de demper vast in het bovenlager.

Maar...bij mij is deze bus dus totaal gemold, uitsparingen voor de sleutel zijn nagenoeg dolgedraaid, en de draad op de demper is flink beschadigd..

Dus demonteren zonder "geweld" gaat niet echt als het toplager vervangen moet worden
Reply With Quote
Old 04-05-2005, 16:16
AZRAIL's Avatar
AZRAIL AZRAIL is offline
VW Addict

kan je er niet met een dremel bij? zodat je die bus er voorzichtig af kan slijpen in stukjes?
Old 04-05-2005, 16:40
Fred Fred is offline
Postwhore

Quote:
Originally Posted by AZRAIL
kan je er niet met een dremel bij? zodat je die bus er voorzichtig af kan slijpen in stukjes?

Zoiets had ik al in gedachten, maar om die reden vroeg ik of die schroefdraad bus los te koop is....
Reply With Quote
Old 04-05-2005, 16:51
AZRAIL's Avatar
AZRAIL AZRAIL is offline
VW Addict

Quote:
Originally Posted by Fred
Zoiets had ik al in gedachten, maar om die reden vroeg ik of die schroefdraad bus los te koop is....

draadbus

die nummer 10 moet je hebben geloof ik of niet. denk dat die wel te verkrijgen is. nummer staat er onder. bel vw en je weet het
Old 04-05-2005, 17:51
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru

Volgens mij hebben alle sportdempers fijne draad, dus zo speciaal is het niet. Moet wel ergens te bestellen zijn of iemand moet nog een verrot sport dempertje hebben liggen voor je.
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear

Last edited by Allart-Ghetta : 04-05-2005 at 17:53.
Reply With Quote
Old 04-05-2005, 18:05
polopower polopower is offline
Postwhore

Beetje offtopic: Gister toevallig zelf ook met de toplagers bezig geweest. Mij lukte het om de moeren met een dreveltje en een hamer los te tikken (draad was dan ook intakt). Wat ik me afvroeg: is daar speciaal gereedschap voor? Want bij het terugbouwen kun je de boutjes niet met een bepaald moment vast zetten.

Btw. mijn demperset is van G&M en mij is het zo niet opgevallen dat het fijner draad was. Let dus wel op van welk setje je zo'n ring plukt. En dat verragte draad? Tap je dat weer op?

[Edit]Kwartje valt: de draad van alléén het boutje was natuurlijk naar zijn grootje... [Edit/]
Old 04-05-2005, 23:36
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast

In neem aan dat je een nieuw toplager gaat monteren inclusief rubber(is een geheel) . Je kunt er zo met geen mogelijkheid bij. Mijn advies slijp de oude toplager met rubber kapot in 2 helften. Dan is ie er af. Dan kun je veel beter bij dat rare busje komen. Ik heb thuis zelf een dop 14 bewerkt. Deze heb ik zo bewerkt dat ik 2 uitsparingen overhoud die weer precies in dat busje vallen.

Aangezien het draad beschadigd is, is het mischien wel handig om een snijmoer te hebben in die maat. Als het echt fijn draad is zal ik zelf een busje proberen te creeren. Die dingen zijn naar mijn idee nergens los nergens te krijgen.

succes
Reply With Quote
Old 05-05-2005, 08:11
Fred Fred is offline
Postwhore

Talking

Quote:
Originally Posted by peter139
In neem aan dat je een nieuw toplager gaat monteren inclusief rubber(is een geheel) . Je kunt er zo met geen mogelijkheid bij. Mijn advies slijp de oude toplager met rubber kapot in 2 helften. Dan is ie er af. Dan kun je veel beter bij dat rare busje komen. Ik heb thuis zelf een dop 14 bewerkt. Deze heb ik zo bewerkt dat ik 2 uitsparingen overhoud die weer precies in dat busje vallen.

Aangezien het draad beschadigd is, is het mischien wel handig om een snijmoer te hebben in die maat. Als het echt fijn draad is zal ik zelf een busje proberen te creeren. Die dingen zijn naar mijn idee nergens los nergens te krijgen.

succes

Je kunt er prima bij overigens, gewoon een kwestie van een dun boortje gebruiken en op de plaatsen van de gleufjes in de bus voorzichtig doorboren.

Morgen even een nieuw busje halen, en de draad op laten zuiveren met een snijmoer, en dan kan het nieuwe toplager er op. De lokale schokbreker boer heeft ze liggen die busjes
Reply With Quote
Old 05-05-2005, 09:56
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast

Ben je niet bang je draad nog meer te vernaggelen? fred veel succes morgen
Reply With Quote
Old 05-05-2005, 12:36
Fred Fred is offline
Postwhore

Talking

Quote:
Originally Posted by peter139
Ben je niet bang je draad nog meer te vernaggelen? fred veel succes morgen

Het valt gelukkig allemaal mee hoor, het was maar een klein stukje wat beschadigd was. Een en ander is inmiddels weer als nieuw, een handige buurman bleek ergens in een rommelbak nog een nagenoeg nieuw busje te hebben liggen, en een snijmoer van de juiste maat.

Hij staat al weer op z'n wieltjes, nog een cm of twee lager dan voorheen, vanwege andere veerschotels. Alles is gelijk vervangen aan de bovenzijde, zodat het er weer een aantal jaren tegen kan

Zo staat ie er nu bij....

Reply With Quote
Old 05-05-2005, 12:41
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne

Send a message via MSN to Pedaalemmer

nice...!
Reply With Quote
Reply

Posting Rules