Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-06-2012, 20:05
wizardnl wizardnl is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2011
Posts: 42
Unhappy versnellingsbak vervangen. probleem met achteruit versnelling?

Beste Forum leden,

Wellicht kunnen jullie mij helpen.Ik heb een Seat ibiza 1.9 TDI (atd motor) waarbij versnellingsbak problemen gaf. Hierdoor heb ik vandaag een andere bak (2e hands 112K gelopen) laten monteren. aangezien de bak eraf moest heb ik direct de koppeling (luk) vervangen (drukgroep,lager en koppelingsplaat).

Nu komt het probleem. de auto schakelt prima, van 1 t/m 5 heb ik geen probleem alles loopt soepel.

Wanneer ik achteruit wil gaat het fout, Wanneer ik de bak in z'n achteruit zet en de koppeling laat opkomen schiet hij wel in z'n achteruit maar lijkt erop dat de tandwielen niet goed in elkaar schakelen hierdoor "hakt" de auto naar achteren en lijkt hij over de tanden heen te schieten. net of de tandwielen half op elkaar zitten. dus of hij niet volledig in z'n achteruit schakelt. aan de pook kant voelt dit wel zo.

Kan het zijn dat de achteruit ingesteld moet worden? of zou het toch de bak zijn? ik heb garantie op de bak dus in het slechtste geval zou ik hem kunnen omruilen echter moet ik dan weer extra kosten maken. wellicht hebben jullie een oplossing
Reply With Quote
  #2  
Old 30-06-2012, 20:18
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

even ermee teruggaan als je garantie hebt. Ookal heb je dit zelf gemonteerd, kunnen zij wellicht er even naar kijken of het aan de afstelling ligt of toch echt iets mis is met de bak.
Als je er te lang mee wacht of zelf wat probeert zijn er bedrijven die de garantie laten vervallen of zeggen dat je de bak zelf gesloopt hebt. (helaas zitten ze er nog steeds tussen) Dus gewoon even teruggaan naar het bedrijf waar je de bak hebt gekocht.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #3  
Old 30-06-2012, 20:27
wizardnl wizardnl is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2011
Posts: 42
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
even ermee teruggaan als je garantie hebt. Ookal heb je dit zelf gemonteerd, kunnen zij wellicht er even naar kijken of het aan de afstelling ligt of toch echt iets mis is met de bak.
Als je er te lang mee wacht of zelf wat probeert zijn er bedrijven die de garantie laten vervallen of zeggen dat je de bak zelf gesloopt hebt. (helaas zitten ze er nog steeds tussen) Dus gewoon even teruggaan naar het bedrijf waar je de bak hebt gekocht.


bedankt voor je reactie. ik had al een mailtje verstuurd naar de leverancier van de bak aangezien ik drie maanden garantie heb. echter wilde ik hier even vraag stellen wellicht was het iets simpels waardoor de bak niet omgeruild hoeft te worden.
Reply With Quote
  #4  
Old 30-06-2012, 22:22
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Heb je het schakelmechanisme goed afgesteld ?
Reply With Quote
  #5  
Old 30-06-2012, 22:35
wizardnl wizardnl is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2011
Posts: 42
Default

Quote:
Originally Posted by Spierings
Heb je het schakelmechanisme goed afgesteld ?


ik heb de bank zelf niet ingebouwd. dit is voor mij gedaan maar wellicht zit hier de fout. hoe kan ik dit afstellen/controlleren? is hier speciaal gereedschap voor nodig?
Reply With Quote
  #6  
Old 01-07-2012, 08:55
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Weet het niet zo hoe het bij een ibiza is maar vaak moet je een kabelgeschakelde bak :
-vergrendeling binnenkabels op bak ontgrendelen
-schakelmechanisme bij pook vastzetten (kan vaak met boortje)
-schakelmechanisme op bak in schakelweg 1e versnelling zetten en vergrendelen (zit meestal een palletje hiervoor op de bak)
-Vervolgens binnenkabels op bak weer vergrendelen en hij is afgesteld
Reply With Quote
  #7  
Old 01-07-2012, 12:08
wizardnl wizardnl is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2011
Posts: 42
Default

Quote:
Originally Posted by Spierings
Weet het niet zo hoe het bij een ibiza is maar vaak moet je een kabelgeschakelde bak :
-vergrendeling binnenkabels op bak ontgrendelen
-schakelmechanisme bij pook vastzetten (kan vaak met boortje)
-schakelmechanisme op bak in schakelweg 1e versnelling zetten en vergrendelen (zit meestal een palletje hiervoor op de bak)
-Vervolgens binnenkabels op bak weer vergrendelen en hij is afgesteld


de ibiza moet niet verschillen van b.v een golf of polo volgens mij techniek is gelijk. je zegt dat ik de pook moet vastzetten ik neem aan in de 1e versnelling stand aangezien je de bak ook in z'n 1 zet?
Reply With Quote
  #8  
Old 01-07-2012, 12:58
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by wizardnl
de ibiza moet niet verschillen van b.v een golf of polo volgens mij techniek is gelijk. je zegt dat ik de pook moet vastzetten ik neem aan in de 1e versnelling stand aangezien je de bak ook in z'n 1 zet?

Je zet hem niet in zijn een, maar in de gang van zijn 1(dus in het midden tussen 1 en 2).
Kijk ook even of er geen speling op de kunstof geleider bij de schakelgaffel op de bak zit.

Vaak zit er als je de pookhoes op ligt een oogje aan de pook, hier kun je een meen ik een 6 mm boortje in steken welke gelijk valt met een gaatje in de bevestiging van de pook.

Op de bak zit onder de schakelgaffel een kunstof L welke uit de bak komt, deze kun je indrukken en kwartslag draaien indien hij in zijn schakelweg 1-2 staat (niet forceren). Zo vergrendel je hem.
Reply With Quote
  #9  
Old 01-07-2012, 17:36
wizardnl wizardnl is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2011
Posts: 42
Default

@Spierings Bedankt voor je goede uitleg. Als it-er heb ik weer wat geleerd.

ik heb de schakel kabels los gehaald en de bak gelocked :



vervolgens de pook gelocked en alles weer aangesloten :



Maar helaas heeft dit niet geholpen het zit echt in de bak. toen het schakel mechanisme los lag heb ik hem voor de zekerheid nog even met hand in z'n achteruit gezet met hetzelfde resultaat. Het lijkt we of de tandwielen niet goed in elkaar "vallen" of dat er wellicht tanden ontbreken.

morgen maar even kijken hoe ik een nieuwe bak kan krijgen gelukkig heb ik 3 maanden garantie. wel vervelend want nu moet alles weer los gehaald worden...en dat mag ik dit keer zelf doen dus goed dat ik nu weet hoe ik zaken moet afstellen

iedereen bij deze bedankt. ik heb nog een kleine vraag. ik weet dat de aandrijfas aan de veerpoot kant met een speciale/groot formaat moer vast zit. weet iemand de maat? is is dat dop 36?
Reply With Quote
  #10  
Old 01-07-2012, 23:00
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by wizardnl

iedereen bij deze bedankt. ik heb nog een kleine vraag. ik weet dat de aandrijfas aan de veerpoot kant met een speciale/groot formaat moer vast zit. weet iemand de maat? is is dat dop 36?

Latere modellen zijn 36 en moer moet vervangen worden.
Het wat oudere model is meen ik 34 of 32.
Is voor mij alweer een tijdje geleden

Maar waarom nu zelf doen, zij hebben een defecte bak geleverd en moeten dan ook voor het gevolg/reparatie service bieden

Last edited by Spierings : 01-07-2012 at 23:03.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum