#1
|
|||
|
|||
gebruikte bak controleren voor montage mogelijk?
Voor mijn golf 2 ben ik de bak aan het vervangen omdat de synchromesh van de 2 niet goed was en hij koppelde niet lekker.
Nou heb ik alles losgehaald en kwam ik tot de ontdekking dat de binnenkant van de koppelingsplaat tegen de 3 "haken" van de dukgroep hebben aangelopen. Ik heb wat nieuwe onderdelen gekocht, zoals koppeling en drukgroep en drukplaat en druklager, verder de krukaskeering, keeringen voor in en om de priseas en nog wat remmerij spullen en lagers. Nu is de hoeveelheid werk me toch wat tegengevallen, deels ook vanwege de intercooler en alle dingen die in de weg zaten. Is toch een redelijke klus thuis liggend onder de auto zonder brug en zonder luchtgereedschap. Nu heb ik een CHC bak opgehaald die van een schadeauto is afgekomen. Valt daar nog iets aan te controleren voordat ik op montage overga? Speling op de aandrijfflenzen ofzo? Het komt op een golf met SB motor, waar verder niet aan getuned is of wordt. |
#2
|
||||
|
||||
aks hij niet goed ontkoppelde kan dat ook de oorzaak zijn geweest van het slecht schakelen in 2de. daarom hoeft je bak nog niet kapot te zijn.
verder, een bak kan je volgens mij enkel testen door te monteren en te gaan rijden. ben ook benieuwd of er nog manieren zijn. heb namelijk een sloop golf staan, en daar ligt nog een reservebak in de koffer. weet niet of die goed is, dus zou handig zijn als het toch te testen is
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#3
|
|||
|
|||
ja, ik hoopte dat je misschien wat kan voelen aan de weerstand die je voelt als je de bak met de hand in de versnellingzet (aan de beugels) of aan de speling op de flenzen ofzo.
Over dat slecht ontkoppelen het volgende; volgens de vorige eigenaar was de bak gereviseerd. Vanaf begin af aan heeft de bak bij koude motor slecht in de 2 geschakeld. Was de motor eenmaal warm, dan deed hij het een stuk beter. Andere versnellingen daar waren geen problemen mee. Tevens had ik het idee dat er veel speling op het diff zat, ik heb eens getest hoever ik het linker voorwiel linksom en rechtsom kon draaien als ik het rechterwiel had geblokkeerd en de motor in zn 1 had staan. Weet niet meer precies hoeveel het was, maar wel veel in ieder geval. |
#4
|
||||
|
||||
Je kan hooguit misschien speling voelen op de flenzen en/of prize as en uit voorzorg het bronzen busje en die mini keerring in de prize as vervangen.
Voor de rest zal het met een gebruikte bak met onbekende staat een gokje zijn denk ik. |
#5
|
|||
|
|||
ik ga de gok toch maar wagen dan. Zit nu alleen al een uur met dat bronzen busje te "$#@$%$^" omdat ik hem er niet uitkrijg. Iemand tips hoe ik dat het beste doe?
|
#6
|
||||
|
||||
Meestal als ik het bronzenbusje vervang ligt de bak uit elkaar.
Je kunt hem er op 2 manieren uit halen;van de achterkant,dan moet het groene deksel er af of de koppelings helft. De volgende is een kleine platte schroeven draaier tussen het busje en de as slaan op 2 of 3 plaatsen,kun je hem er zo uit peuteren. En dan moet het nieuwe busje en keerring er nog in. succes |
#7
|
|||
|
|||
de as is hierbij de holle as, niet de koppelingsstift?
Moet je het busje hierbij kapot slaan? of geef je hem wat tikken zodat ie loskomt? |
#8
|
||||
|
||||
De as is hol de koppelingstift haal je er eerst uit.
Busje stuk slaan,of wil je die weer gebruiken? |
#9
|
|||
|
|||
het is gelukt. Ik wilde het busje eruit halen om een nieuwe te monteren, dus heb het busje maar kapot geslagen. Bedankt voor de tips. Ik was misschien iets te voorzichtig.
|
#10
|
|||
|
|||
Als je de bak in z'n achteruit zet dan hoor je het meestal al wel of die nog goed is[de achteruit versnelling]
Is een rechte vertanding en die wil nog wel eens slijten Als de flenzen los van elkaar draaien zit het diff niet vast Verder inbouwen en maar hopen |
#11
|
|||
|
|||
goed nieuws, ik rij nu enkele weken met die "nieuwe" bak rond en hij doet t prima! Bedankt allemaal voor t meedenken!
|