Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-06-2012, 23:40
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default gebruikte bak controleren voor montage mogelijk?

Voor mijn golf 2 ben ik de bak aan het vervangen omdat de synchromesh van de 2 niet goed was en hij koppelde niet lekker.
Nou heb ik alles losgehaald en kwam ik tot de ontdekking dat de binnenkant van de koppelingsplaat tegen de 3 "haken" van de dukgroep hebben aangelopen.

Ik heb wat nieuwe onderdelen gekocht, zoals koppeling en drukgroep en drukplaat en druklager, verder de krukaskeering, keeringen voor in en om de priseas en nog wat remmerij spullen en lagers.

Nu is de hoeveelheid werk me toch wat tegengevallen, deels ook vanwege de intercooler en alle dingen die in de weg zaten. Is toch een redelijke klus thuis liggend onder de auto zonder brug en zonder luchtgereedschap.

Nu heb ik een CHC bak opgehaald die van een schadeauto is afgekomen. Valt daar nog iets aan te controleren voordat ik op montage overga?
Speling op de aandrijfflenzen ofzo?
Het komt op een golf met SB motor, waar verder niet aan getuned is of wordt.
Reply With Quote
  #2  
Old 06-06-2012, 06:18
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

aks hij niet goed ontkoppelde kan dat ook de oorzaak zijn geweest van het slecht schakelen in 2de. daarom hoeft je bak nog niet kapot te zijn.

verder, een bak kan je volgens mij enkel testen door te monteren en te gaan rijden. ben ook benieuwd of er nog manieren zijn. heb namelijk een sloop golf staan, en daar ligt nog een reservebak in de koffer. weet niet of die goed is, dus zou handig zijn als het toch te testen is
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #3  
Old 06-06-2012, 09:07
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

ja, ik hoopte dat je misschien wat kan voelen aan de weerstand die je voelt als je de bak met de hand in de versnellingzet (aan de beugels) of aan de speling op de flenzen ofzo.

Over dat slecht ontkoppelen het volgende; volgens de vorige eigenaar was de bak gereviseerd. Vanaf begin af aan heeft de bak bij koude motor slecht in de 2 geschakeld.
Was de motor eenmaal warm, dan deed hij het een stuk beter. Andere versnellingen daar waren geen problemen mee. Tevens had ik het idee dat er veel speling op het diff zat, ik heb eens getest hoever ik het linker voorwiel linksom en rechtsom kon draaien als ik het rechterwiel had geblokkeerd en de motor in zn 1 had staan. Weet niet meer precies hoeveel het was, maar wel veel in ieder geval.
Reply With Quote
  #4  
Old 06-06-2012, 10:45
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,869
Default

Je kan hooguit misschien speling voelen op de flenzen en/of prize as en uit voorzorg het bronzen busje en die mini keerring in de prize as vervangen.
Voor de rest zal het met een gebruikte bak met onbekende staat een gokje zijn denk ik.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 06-06-2012, 14:38
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

ik ga de gok toch maar wagen dan. Zit nu alleen al een uur met dat bronzen busje te "$#@$%$^" omdat ik hem er niet uitkrijg. Iemand tips hoe ik dat het beste doe?
Reply With Quote
  #6  
Old 06-06-2012, 14:45
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Meestal als ik het bronzenbusje vervang ligt de bak uit elkaar.
Je kunt hem er op 2 manieren uit halen;van de achterkant,dan moet het groene deksel er af of de koppelings helft.
De volgende is een kleine platte schroeven draaier tussen het busje en de as slaan op 2 of 3 plaatsen,kun je hem er zo uit peuteren.
En dan moet het nieuwe busje en keerring er nog in.

succes
Reply With Quote
  #7  
Old 06-06-2012, 14:56
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

de as is hierbij de holle as, niet de koppelingsstift?
Moet je het busje hierbij kapot slaan?
of geef je hem wat tikken zodat ie loskomt?
Reply With Quote
  #8  
Old 06-06-2012, 15:31
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

De as is hol de koppelingstift haal je er eerst uit.
Busje stuk slaan,of wil je die weer gebruiken?
Reply With Quote
  #9  
Old 06-06-2012, 16:19
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

het is gelukt. Ik wilde het busje eruit halen om een nieuwe te monteren, dus heb het busje maar kapot geslagen. Bedankt voor de tips. Ik was misschien iets te voorzichtig.
Reply With Quote
  #10  
Old 07-06-2012, 20:37
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Als je de bak in z'n achteruit zet dan hoor je het meestal al wel of die nog goed is[de achteruit versnelling]
Is een rechte vertanding en die wil nog wel eens slijten
Als de flenzen los van elkaar draaien zit het diff niet vast
Verder inbouwen en maar hopen
Reply With Quote
  #11  
Old 26-06-2012, 15:20
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

goed nieuws, ik rij nu enkele weken met die "nieuwe" bak rond en hij doet t prima! Bedankt allemaal voor t meedenken!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum