#1
|
||||
|
||||
snellere 1.6 diesel golf 2 (GEEN TD)
ik rijd nu sinds een maand ofzo met een golf mk2 1.6D naar men werk. ik kom van een dodge 5.2V8 benzine.
de dodge heeft 150pk met zijn 2,5 ton, de golf heeft 54pk met zijn 900kg, dus gezien in pk/kg zitten ze gelijk. Men dodge rijd 140km/h met zijn 3traps automaat, en... de golf rijd 140 (155 op teller) met zijn 5bak. alleen doet de dodge dat instant, en voor de golf heb ik zowat 20km autosnelweg nodig, wind achter en een goeie bergaf. doch terwijl de golf als specs heeft dat die 148 kan, en de 0-100 in een 17seconden moet doen. nu heb ik dat getest en volgens mij haal ik de 0-100 (op teller) in een goeie 23seconden . ermee rekening houdend dat 100 op teller maar een 93km/H effectief is, is die dus TRAAAAG. nu heb ik volgende topic gevonden: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=34790&highlight=kan+die+diesel+niet+sneller daar spreken ze van een puntlaske van een vijs te tikken, een zegel die eraf moet, en dat die vijs wat in te draaien. de polo wordt sneller en begint te roken. nu heb ik bij mij gekeken: -ik heb GEEN zegel erdoor steken -ik heb ook geen puntlaske, maar zo een ringske die errond is geperst. en nu het schone, als ik die contramoer nr 13 (foto cirkel A) losmaak, dan kan ik die moer er 0,5toer indraaien zonder dat ik dat ringske moet losmaken. precies alsof die armer gezet is. nu waren de vorige eigenaar 2 oudere mensen en heeft de golf waarschijnlijk al 360 000km traag gereden. (misschien dicht gedraaid voor de keuring?) na het verlagen van het stationair toerental (foto cirkel B) ben ik eens gaan proefrijden en t is niet te doen wat een verschil. normaal kan ik in 1e vertrekken en mag ik volgas geven, ge trekt niet door als nen onnozelaar. nu dus wel. wat me wel opvalt is dat die idd als een bezetene rookt. hoeveel mag je die vijs indraaien? wat doet het als je te ver draait? maw gaat het roken samen met de vermogenwinst, of win je vermogen, maar eens te ver krijg je gewoon extra rook? als ik nu half gas geeft, rookt deze dan ook, of is dat enkel bij volgas? (dit laatste kan ik niet zien als ik rijd, t zou handig zijn als die niet rookt voor als ik politie ofzo achter mij heb) onderstaand is de foto van mijn pomp t is de eerste keer dat ik aan een diesel werk, vandaar
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#2
|
|||
|
|||
Het precieze antwoord hierop kan ik je niet geven, ik weet wel dat er laatst een discussie hierover was en dat daar geconcludeerd werd dat zwarte rook niet per definitie overtollige diesel betekende.
Over de top van 140 kan ik wel wat zeggen, ik had een 1.6 diesel, ook zonder turbo, en die liep toch wel aardig makkelijk naar de 160. (voor een oude diesel dan) en in 20 km zou ik de 170 misschien ook wel net kunnen halen. Heb je de pomptiming ooit al afgesteld? |
#3
|
||||
|
||||
auto hoeft niet sneller te zijn. ben veranderd van werk lokatie en doe 266km/dag woon-werkverkeer. zuinig is nu de boodschap.
ik heb destijds nog geexperimenteerd met die vijskes en heb die ook vlot 160 kunnen laten halen. wel wat roken bij volgas, verbruik viel nog wel mee. harder dan 160 lukt niet, ik zit dan met de toerenteller al in het rood en blok kan echt niet harder meer
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#4
|
|||
|
|||
ik weet dat de afstelling van de pomp flink invloed kan hebben op het verbruik, en ook op hoe makkelijk hij aanslaat. Zoals geconcludeerd in mijn thread hier : http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=84066
kun je de pompen iets vroeger afstellen dan normaal wordt geadviseerd, 0,03 tot 0.05 |
#5
|
||||
|
||||
Wbt de pk/kg vergelijking, doe dat ook eens met het koppel, zo'n v8 heeft in verhouding niet heel veel pk's maar wel bakken koppel.
|
#6
|
||||
|
||||
dodge W200: 332Nm @ 1600rpm; 150pk @ 4000rpm; 2500kg (afhankelijk of men 2 gastanken vol of leeg zijn kan dit nog 100kg verschillen)
golf diesel: 100Nm @ 2300rpm; 54pk @ 4800rpm; 920kg (straf, mijn auto wil niet eens tot 4800rpm) dodge heeft dus 132Nm/ton en 60pk/ton de golf heeft 108Nm/ton en 58pk/ton nu heeft de golf 175 bandjes steken en de dodge 305. dus rolweerstand is al een heel pak hoger. de dodge heeft een zware automaatbak en een 4x4 tussenbak. beide slikken al heel wat vermogen. aerodynamica van de dodge is bijna 2x zoveel als die van de golf. dodge zijn motorblok is versleten tot en met (heeft nu al 320 000km en 2x zonder olie gereden. verbruikt zo een liter olie elke 300km). er zullen al veel paarden van onder de kap weggelopen zijn. aan stoplichten ga ik nog menig autos voorbij met dat ding (kan heel vlot vertrekken met die automaat, 1 voet op de rem, 1 op de automaat zodat die al toeren heeft. bij groen is de ene los, en de andere op de vloer en die schiet er vandoor) de golf heeft wel 2 eigenaren voor mij gehad, beide oude ventjes en ALTIJD traag mee gereden (denk dat die daarom zo zuinig rijd, maar niet snel wil). wat ook heel leuk is, zo een dodge heeft een mooie koppelcurve. vanaf 1600 tot 4000rpm ziet die de hele tijd boven de 200Nm. lekker vlak: (de gegevens die ik hier bovenaan zette, zijn fabriekswaarden, de dyno die hieronder staat was al van een 30jaar oude dodge die al wat slijtage heeft. van die 332Nm schiet al maar een 300meer over. ook zijn de toerentallen wat verschoven omdat deze motor dus andere inlaat, andere ontsteking, andere uitlaat heeft gekregen. ook bij zijn pk's schiet er maar 122 meer over van de 150)
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#7
|
|||
|
|||
heb je trouwens ooit wel eens de spanning op de gaskabel gecontroleerd? Met iemand in de auto die het pedaal volledig intrapt, moet de gashevel op de pomp nét de aanslag niet raken. Was bij mijn auto ook verkeerd, en dat scheelde ontzettend!
|
#8
|
||||
|
||||
yep, gecontroleerd. als ik die eindstop nog verder indraaien, kan ik zelf nog meer gas geven.
maar resulteert niet in sneller rijden. dus t helpt eigenlijk niet
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |