#1
|
|||
|
|||
1.6d pingelt
Beste medeforummers,
Ik wil me graag even voorstellen: Ab Korres, 49 jaar en sinds 2 jaar enthousiast bezig om een mijn 85er 1.3 benzine om te bouwen naar 1.6d. Inmiddels is de auto bijna af en het resultaat is best geslaagd vind ik. Morgen bij daglicht zal ik even een paar foto's maken van de auto met de nieuwe velgen en banden die ik er vandaag op heb gezet. Echter nu ben ik op een punt aanbeland waar ik mn vingers niet achter krijg. De motor pingelt de laatste tijd in toenemende mate. Als ie koud wordt gestart hoor je echt een onregelmatig krakend geluid waarvan ik weet dat het detoneren of wel pingelen is. Laat ik de motor dan warm draaien, dan wordt het pingelen minder maar verdwijnt niet helemaal. Als ik ga rijden dan komt het vooral voor bij belasting onder de 2000 toeren, daarboven merk ik het niet meer. Ook heeft de motor beduidend minder vermogen dan het eerste dieselblok (ook een zelfde 1.6d) wat ik er eerder in heb gehad. Dat blok heb ik eruit gehaald omdat het veel olie verbruikte. Als ik de koude start vervroeger gebruik helpt dat wel iets, waarbij ik dan denk dat de pomptiming te laat zou kunnen staan. Dit rijmt echter niet met het gepingel, wat te vroege verbranding betekent meen ik te weten. Daarom beste MK2 specialisten zou ik graag jullie visie op het pingelen horen. Alvast bedankt voor het meedenken. Ab |
#2
|
|||
|
|||
Een diesel die pingelt? Leg eens uit...
Of bedoel je dieselklop? Mvg.
__________________
***The Benchmark*** Golf Cabriolet '85 Golf VR6 Highline '95 Polo SDI '00 www.lvwcn.nl |
#3
|
|||
|
|||
Zou beginnen met het controleren van de pomptiming.
|
#4
|
|||
|
|||
Ja waarschijnlijk is het dieselklop.
De pomptiming ga ik controleren,maar het gekke is dat de motor maandenlang goed heeft gelopen en dat het kloppen er langzaam in is gekomen. |
#5
|
|||
|
|||
los liggende voorkamer?
misschien heb je een filmpje van het geluid?
__________________
Jetta mk2 |
#6
|
|||
|
|||
Wat is een losliggende voorkamer?
Filmpje mag ik niet posten zie ik (geen attachments mogelijk) |
#7
|
|||
|
|||
Is geen vw plaatje maar de kamer onder de verstuiver is een voorkamer |
#8
|
|||
|
|||
Nokkenas timing
Die zit er conisch op Nok van de krukas die uitgeslagen is[centralebout die te los zit] |
#9
|
|||
|
|||
@spierings, is de voorkamer in de kop geperst, of is deze met schroefdraad bevestigd?
In het laatste geval zou het opnieuw vastdraaien zijn? |
#10
|
|||
|
|||
klop
verstuivers in orde?
|
#11
|
|||
|
|||
Quote:
Durf het niet te zeggen, ben zelf niet zo van de oude diesel techniek |
#12
|
|||
|
|||
deze zitten geperst
__________________
Jetta mk2 |
#13
|
|||
|
|||
Eerst maar eens de pomptiming bekijken en anders even verstuivers uitwisselen (daar heb ik er nog een stel van liggen)
|