#461
|
||||
|
||||
Kick:
Het is weer een tijdje geleden, maar er is weer wat beweging rondom de hele kever hobby. Bij mijn 1679 heb ik een (veel) te grote eindspeling geconstateerd, dus het werd tijd dat we dit eens van dichterbij gingen bekijken. De hoofdlager die direct achter het vliegwiel zit, is zwaar ingeslagen in het carter, waardoor een axiale speling van +/- 1,6mm was ontstaan. Reden dat dit ontstaan is heeft te maken met het feit dat ik mijn carter 2 jaar geleden nooit heb laten lijnboren en op heb laten meten. Alles is eigenlijk gewoon weer lukraak in elkaar gezet. Hier pluk ik nu de (rotte) vruchten van Gewoon dom natuurlijk, maar dit is weer een leerproces! Oplossing hiervoor kan zijn: Lijnboren, of op zoek gaan naar een goed nieuw carter. Dit laatste is uiteindelijk de keus geworden, aangezien ik goed aan een (revisie) carter kon komen met 8mm draadeinden (sterker). Dit onderblok is in het verleden eens gereviseerd door volkswagen zelf en hierbij is een nieuw carter gebruikt met een ondermaats geslepen krukas. Het carter is ook nog blank op de plek waar normaal een motornummer staat , alleen in het hoekje staat een VW recycle embleem met de nummers AG er heel licht in geslagen. Het carter is in een zeer nette staat en heeft na revisie niet bijzonder veel km's gemaakt Tevens heb ik alles (carter, krukas en drijfstangen) op laten meten. De krukas was niet in top conditie, maar mijn 'oude' krukas gelukkig wel, dus die kan ik her-gebruiken. Voor de rest geen op of aanmerkingen. Nu dus weer van voor af aan bezig met het opbouwen van 1679 v2.0 Oude blok slopen Buiten het carter om geen schade aan de ingewanden. Nokkenas ga ik gewoon hergebruiken net als alle nokvolgers. Uiteraard wel alles gedocumenteerd in volgorde. Verder met het nieuwe carter >> Na een douche met de hogedrukreiniger, de ovenreiniger uit het keukenkastje gejat Full-flow gemaakt net als het oude carter NPT draad tappen in de gang vanaf de oliepomp. Deze wordt afgedicht met een 1/4e plug. Om mijn Wanrooij 'avontuur' niet nog eens te beleven, heb ik er voor gekozen om een temperatuursensor op deze plek te monteren Mooie 1/8e NPT Ebay sensor Carter gedoopt in een 90 liter specie-kuip vol met heet water, afwastabletten en Vanish Oxi Action Het geheel is nu brandschoon. Alleen de oliekanalen nog een keer met remreiniger en perslucht schoonblazen en het carter nog een keer in bad, dan ben ik pas gerust. Het uitlaatsysteem vond het ook wel genoeg na 20.000km en besloot eens flink te gaan rotten. Ook hiervoor ben ik vervangende onderdelen gaan zoeken. Via KS een mooie 2e hands spaghetti kunnen kopen voor weinig en een paar nieuwe J-pipes besteld. Gelijk maar besloten dat ik de spaghetti wilde gaan 'wrappen', hierdoor zijn we hopelijk af van die lelijke roestbende. En we hebben er weer een paar pk's bij Het resultaat mag er best zijn: De 'tape' (gemaakt van glasvezel en vast nog ander spul) eerst in een emmer warm water gegooid, hierdoor zet het iets uit en is het wat flexibeler tijdens het wikkelen. Ook kan het mooi om de pijp heen krimpen als het opdroogd, waardoor het nog wat strakker gaat zitten
__________________
1960's Beetle Resto |
#462
|
|||
|
|||
Lekker bezig
|
#463
|
||||
|
||||
Gaat wel best aardig ja
Onderblok zit alweer in elkaar. Alles is opgemeten en gecheckt. Carter hoefde niet gelijnboord te worden en mijn oude krukas voldoet nog prima Het geheel weer in elkaar gezet met de juiste Kolbensmidt lagers, zowel drijfstangen als de krukas zelf. Zal kijken of ik vanavond weer wat fotootjes kan posten.
__________________
1960's Beetle Resto |
#464
|
||||
|
||||
Hatseflats! Alles loopt altijd uit (de hand), maar het beestje rijdt weer
Uiteindelijk ook een paar andere cilinderkoppen gezocht en pas gemaakt voor mijn 1679cc cilinders. De oude cilinderkoppen waren ruim op de klepgeleiders, wat weer de nodige gevolgen had. Wel weer erg veel werk en moest ook weer het nodige doen aan de in en uitlaatkanalen. Cilinders heb ik gehoond en heb nieuwe zuigerveren gemonteerd. De oude zuigerveren waren compleet op, kans is groot dat het Taiwan troep was, aangezien het geen Mahle set is, maar AA. Stootrand was nauwelijks te vinden in de cilinders, dus slijtage zat op de veren. Misschien dat het stiekem ook wel kwam door een ietwat te brute inloopperiode Genoeg tekst; plaatjes! En hij gaat weer als een trein
__________________
1960's Beetle Resto |
#465
|
||||
|
||||
filmpje!
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#466
|
||||
|
||||
Quote:
Kwaliteit
__________________
1960's Beetle Resto Last edited by René : 13-05-2014 at 20:25. |
#467
|
||||
|
||||
Volgens mij lekt hij een beetje koelvloeistof!
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#468
|
||||
|
||||
Gewoon even wat fotootjes van de afgelopen tijd
En dan nog even een tipje van de sluier voor (hopelijk) het eind van de zomer :
__________________
1960's Beetle Resto |
#469
|
||||
|
||||
Smoothies?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#470
|
||||
|
||||
Quote:
Eind van de zomer: voor de winterbanden natuurlijk..... |
#471
|
|||
|
|||
Helemaal doorgelezen prachtig om te zien en een schitterend resultaat
|