#1
|
|||
|
|||
Overdruk ventiel
Help!
Wie kan me helpen. Ik heb een T3 1.6JX turbo diesel. De motor schijnt onder ander nummering veel voorgekomen te zijn in de Golf en passat. Ik heb hem niet zo lang en nu ca. 500 km mee gereden. Vooraf was olie ververst en olie filter vernieuwd. Vanmorgen toen ik hem startte spoot de olie langs het oliefilter! Nu vermoed ik dat het overdruk ventiel dat bij koude olie de overdruk af laat vast zit. Weet iemand hier meer over en waar zit dat ding? Ik heb al een nieuw oliefilter en olie gehaald maar wil eerst naar de klep c.q plunjer kijken. Help Groetjes, Harry |
#2
|
|||
|
|||
oliedruk is bij koude motor altijd 4-5 bar.. Denk gewoon dat er wat anders aan de hand is bij het oliefilter.. Heeft niks met die klep te maken..
|
#3
|
|||
|
|||
Niet toevallig de o-ring van het oude filter aan het filterhuis blijven plakken, en het nieuwe filter er tegenaan gedraaid?
Klinkt dom, maar heb t zelf ook eens gehad. Zou iig eerst het filter er eens afdraaien om het eens te bekijken.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#4
|
|||
|
|||
Bedankt voor jullie info maar ik ben er nog niet uit.
De oliefilter zat er al > 500 km op dus foutieve montage kan geen oorzzak zijn geweest. Omdat ik de auto toch op bokjes moest krijgen heb ik de olie af laten lopen, een ander oliefilter gemonteerd en de nieuwe olie opgewarmd tot ca. 60 graden zodat hij makkelijk door het oliefilter kan en niet via de by pas hoefde. Motor gestart en probleem is over. T3 op bokjes gereden. Nu ga ik de carterpan wenemen en de oliepomp met klep geheel vervangen. Ik wil geen risico lopen. (elders in het forum kwam ik een zelfde verhaal tegen) Wie heeft ervaring met de demontage van de carterpan en de turbo leidingenbij een JX 1.6 TD van een T3? Dank je voor aanvullende info. |
#5
|
|||
|
|||
Ondanks dat dit een super oude draadje is, toch even hierop terug voor het nageslacht.
Ondanks heb ik mijn 1.8 gu motor vanaf de grond toe opnieuw opgebouwd zo was er ook een andere oliepomp in gegaan. Bij de eerste keer starten ging alles goed. Maar toen heel kort laten draaien want ja toch een beetje spannend. Bij de 2e keer starten vloog de rubberen ring van het olie filter eruit en spoot de olie in de rondte. Dus wij een andere filter erop en toch wat strakker aangedraaid. Want toch gek dat dat gebeurde. 3e keer starten met een ander olie filter, weer hetzelfde verhaal. Dus de hele oprit weer onder de olie..... Flink balen uiteraard. Maar na een hoop gezoek ook op het forum met weinig resultaat toch 1 goede hit kunnen vinden. En ons vermoedden van het overdrukventiel was juist. Dus de olie pomp vervangen met de oude maar wetende dat die werkte, "oude" pomp open gemaakt en het overdrukventiel getest,... Hier zat geen beweging in. Met een hoop gedoe en kracht toch wel weer beweging in het overdrukventiel weten te krijgen. Dus het was een hele duidelijke zaak, en het probleem gelukkig gevonden. Dus pomp vervangen en het probleem was opgelost. Inmiddels 1650km verder zonder problemen.
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic Golf 2 Syncro 1.8 GU Atlas grijs (terug origineel) Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed Last edited by Carel Ha : 02-12-2024 at 12:54. |
#6
|
|||
|
|||
|