Thread: Mijn T2AB
View Single Post
  #14  
Old 09-07-2010, 20:22
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Arrow

Quote:
Originally Posted by Udo
Leuk Busje!

Het lijkt me dat het een B is.

Een t2a/b heeft namelijk de gehele neus van een A, dus ook de kniperlichten laag. (en het kontje/roosters van een B + remmen 5x112)

Bij deze zie ik de velsrand zitten van een B op de neus, dus er hoort orgineel een B bumper op.(...)


Dat zou je zeggen...maar dat is niet zo.
Het is zelfs een vroege 72-er! volgnummer 4855 (er werden rond die tijd meer dan 200.000 bussen per modeljaar gemaakt). Kortom: de bus is gebouwd in 1971. Volgens het M-plaatje stond de productie gepland in week 35 op dag 2 (=dinsdag). Kijken we even op de kalender: dat is 2 september 1971.

T2b front op 72er: zou T2a front moeten zijn
Om even terug te komen op die voorkant: Je bus heeft oorspronkelijk een oud type front gehad met de knipperlichten onderaan. Dat kan niet anders. Het is zo dat VW op een gegeven moment gestopt is met het leveren van het T2a front als vervangend plaatwerk. Een T2a front loopt vanaf het dak tot de onderkant van de bus. Een T2b front loopt echter tot net boven de bumper. Dit in verband met de kreukelzone die op de voorkant van een T2b zit. Een T2b front is dus te kort om een T2a front helemaal te kunnen vervangen. Er ontstaat een gat op de plek waar de kreukelzone bij een T2b zit.

Speciaal daarvoor heeft VW een stuk plaatwerk gefabriceerd dat je onder het front kon monteren. Dit stuk is dus alleen gebruikt voor bussen met schade waarvan het T2a front vervangen werd door een T2b front. Als dit is gedaan toen de bus nog vrij nieuw was zal het een goede reparatie zijn geweest waardoor het niet of nauwelijks zichtbaar is dat het front vervangen is.

Vroeg(!) 72er motorkap
Je bus heeft een bijzonder kenmerk van een vroege 1972er bus: de vroeg-72er motorkap! Het profiel dat boven de kentekenplaat zit loopt links en rechts niet helemaal door tot de rand van de motorkap. Dat is kort daarna veranderd tot een profiel dat wel tot de rand door loopt. En zo worden de motorkappen tot op de dag van vandaag gemaakt. Kortom: de klep op je bus is hooguit een paar maanden in productie geweest. Want de T2a klep is compleet anders.

Vergelijk je vroeg 72-er motorkap maar eens met die van deze 78er bus:

__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote