Tikkend/nokkelend geluid rond 2500-3000 toeren kan heel goed een drijfstanglager oid zijn, maar dat verklaart het vermogensverlies nog niet.
Een overleden klepstoter/lekke klepstoter is niet te testen met een voelermaat, maar door deze proberen in te drukken. Kan je deze makkelijk indrukken, dan is de stoter lek/ruim/overleden.
Tuffend geluid /plofjes bij de achterdemper duidt op een verkeerde afstelling. De 2E3 is daar wel een beetje bekend om. Al verklaart dat weer niet waarom je ook bij de motorruimte veel herrie hoort.
Slecht vermogen/ ploffende geluiden kan ook duiden op een verkeerde onstekingstiming, veroorzaakt door een defecte vacuumvervroeging. Dan heb je onderin geen vermogen meer. Testen = zuigen aan het vacuumslangetje richting carb!
EDIT: Ratelend geluid, vermogensverlies en een tjoenergeluid
kan ook duiden op een gescheurd spruitstuk/lekke pakking oid. Kan je niet horen waar het geluid vandaan komt? IN het blok, of langs uitlaatdelen/pakkingen?
Bij een compressietest kan je in ieder geval uitsluiten dat je last hebt van een kantelende zuiger/versleten zuigerveren oid. Ik denk dat je stap voor stap eventuele oorzaken uit moet sluiten.
Een CO meting kan informatie geven over de afstelling.
Bij mijn oude 2E3 kon ik op een gegeven moment niet meer wegrijden zonder pompend gas te geven (op de acceleratiesproeier dus).. Die carb heb ik met reviseren ook niet weer aan de praat gekregen.
EDIT2:
Ik heb nog een kaal MH blok liggen, komt uit mijn golf2. Die mag voor een prikkie weg als je 'm wilt hebben