10-05-2010, 18:05
|
|
Postwhore
|
|
|
|
Ombouw 1.3 naar 16V
Beste lui,
Ik had zo ineens het idee om van mijn nieuwste wagen [1985-er Golf 1.3 carburateur] eens wat met de motor te gaan doen. Hoewel dit een lange termijn plan zal worden ben ik toch heel benieuwd naar de mogelijkheden [de komende 3 maanden zal er weinig van komen maar voorbereiden is nooit verkeerd en wellicht gaat het plan nog wel van de baan of word het aangepast afhankelijk van dit topic].
Leuk zou het zijn als er bijvoorbeeld een 1.8 of 2.0 16V ingebouwd kan worden. Maar wat komt daar allemaal bij kijken.
Hier een aantal vragen: - Welk 16V blok zou de juiste keuze zijn ivm met pasvorm. Het liefst wil ik niet te veel aan hoeven passen.
- Moet ik dan ook bijpassende aandrijfassen van een 16V gebruiken, vermoed van wel.
- Met de ombouw zou ik meteen van 4-bak naar 5-bak gaan. Welke versnellingsbak is dan geschikt en wat moet er verder aan de auto gebeuren om dit passend en werkend te maken?
Nu had ik zelf in gedachte dat het misschien de beste optie zou zijn om ook de 16V op carburateurs te laten lopen, een set dubbele webers is dan natuurlijk een leuke optie. Maar is dat ook mogelijk met de huidige brandstofpomp of moet ik dan alsnog zo'n grote hoge-druk-pomp onder de auto gaan monteren. Het liefst zou ik dat namelijk niet doen om hobby-bob-de-beunhaas werk aan de elektronica te voorkomen.
Als het blok er toch uit gaan zou ik meteen graag de rembekrachtiger en de remleidingen vervangen. Kan ik gewoon met dezelfde type rembekrachtiger blijven werken of is het ook verstandig om op dat gebied aanpassingen te doen?
Sowieso lijkt het me de juiste keuze om ook voorremmen van een 16V te monteren. Wat is daarnaast de beste keuze voor de achterkant, kan ik het af met trommels [is dat voldoende veilig] of zal ik ook achter schijven nodig hebben?
Wat betreft de verzekering is het het mooist als ik onder de 110 kW blijf maar die grens kom ik waarschijnlijk niet aan met een 16V op webers.
Dat was mijn vragenpeleton voor nu even. Alle tips, adviezen en overige informatie is welkom!