28-04-2010, 20:29
|
|
Forum junkie
|
|
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,743
|
|
Het komt normaal gesproken (bij originele wielen) niet echt op de Nm aan. Grootste probleem zit 'm bij kwalitatief minder sterke imitatie-lichtmetalen velgen. Daarbij kan het voorkomen dat door een te hoog aanhaalmoment de zittingen van de bouten vervormd raken, met in het ernstigste geval scheurvorming rond de boutgaten.
Mocht je echt idioot hoge aanhaalmomenten gebruiken dan kan op een gegeven moment wel metaalmoeheid optreden in de wielbouten, waardoor deze kunnen afbreken.
Het beste kun je afgaan op het advies van de leverancier van je velgen. Bij origineel VAG kun je dus je instructieboekje raadplegen, anders de TÜV-Bescheinigung of ABE die bij de velgen is meegeleverd. Die 120Nm is een waarde die eigenlijk altijd goed is. Bij zware autos met veel hitte-ontwikkeling in de voorste remschijven is soms een iets hoger aanhaalmoment zinvol.
__________________
Het onmogelijke doen wij meteen!!
Wonderen duren iets langer!
En op speciaal verzoek kan er Zelfs getoverd worden!
|