Okej .., chapeau .. Ziet er netjes uit hoor!
Na wat gezocht te hebben ... zelf instaat om me vraag te beantwoorden!
Zal het hier dan ook maar even plaatsen om hier mss in het vervolg nog een ander mee van dienst te kunnen zijn. So here goes ( En mochter nog mensen zijn die beter dan dit feel free om te verbeteren!
):
Testrit met een kever
1. Neem een afwisselend parcours:
- snelwegen
- secundaire wegen
- boswegen
- zand en grindwegen
- ...
2. Rij zelf een keer, maar laat ook iemand anders een keer rijden.
3. Let vooral op de demping en geluiden wanneer men over hobbelige wegen
rijd.
4. Ook al heeft de kever een goede geluidsinstallatie, zorg er voor dat je deze
beluistert wanneer je ergens stil staat. Laat je dus niet afleiden door
muzikaal gedreun tijdens het rijden.
5. Let ook op het alombekend geluid van de luchtgekoelde
boxermotor. Indien deze hapert bij het stationair draaien,
is er iets slecht afgesteld, zoals de injectie of carburator. Meestal is het
echter de choke, wat geen probleem is.
Het is aan te raden om bij het aankopen van een kever een schroevendraaiertje mee te nemen , Een schroevendraaier is handig om bv eens op de langsdragers van een kever te duwen als de schroevendraaier door de langsdrager gaat weet je dat het om ene restauratie kever gaat en deze niet goed is voor dagelijks gebruik .
De punten waar een kevertje makkelijk hevige roestproblemen heeft ,
Langsdragers links en rechts , dit zijn de balken die onder de deuren zitten en waar de bodem is op vast gevezen
De reservewielbak
kattebak : achteraan de koffer ruimte achter de zetel en aan de wielkasten in de kattebak onder de achterbank
achteraan aan de gootjes
de binneschermen van de vleugels / wielkasten
de chassiskop
onderaan de deuren
de zijpanelen
plaatsen waar de afdichtings rubbers klemmen aan de voor en achterklep
Kriksteun van de bodem
plaats waar de batterij zit
plaat achter de gas/rem/koppelings pedalen
Bumpersteunen
potten waar de voorlichten zijn ingeschroefd die zijn makkelijk doorgeroest kan je zien via de de vleugels
voorklep openen: de beide voorste hoeken tegen het tussenpaneel aan: hier hoort origineel kitafdichting te zitten.
Is deze weg dan heeft de auto voor schade gehad.
Motor: trek heen en weer aan onderste poelie: teveel speling is dure reparatie.
Laat de compressie per cylinder testen.
Omgefelste rand van A-stijl, roest en blaarvorming?
Slappe schokdempers?
Scheurtjes in cabriodak
roestig kap-frame
passing + afdichting achterruit
rubbers van ramen, kap, deuren, voor- en achterklep kunnen verdroogd en gescheurd zijn
kraalranden waarin rubbers van voorklep en achterklep zijn bevestigd kunnen verroest zijn
doorgeroeste remleiding onder rem- / koppelingspedaal
zijn de achterbankzitting en rugleuning origineel?