![Old](https://www.volksforum.com/forum/images/statusicon/post_old.gif)
22-04-2010, 19:00
|
![breadfan83's Avatar](image.php?s=be2344d59ebf197bceb130f83ec8dbb2&u=3330&dateline=1190422612) |
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
|
|
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
|
|
Ik heb een 1.3 MH gehad, en heb er dagelijks met veel plezier zo'n 400 km mee gereden. Dit was wel met een 5-bak, wat volgens mij wel heel veel uitmaakt. Ze zijn lekker zuinig, en je komt prima in het verkeer mee tot een tempo van zo'n 140kmh.
Je moet dan geen scheurijzer verwachten, maar gewoon lekker binnendoor toeren of snelweg rijden, zonder een hoog verbruik.
Met een 4-bak zal dit wel heel anders zijn. Dan lopen de toeren aardig hoog op, en zal ie nerveuzer zijn en meer gaan verbruiken.
De 1.6-jes zijn geen echt geweldige motoren. Ze zijn niet echt krachtig, en zijn zeker niet zuinig. De carburateur en de pakking hiervan zijn zwakke punten, die zijn over het algemeen na zo'n 20 jaar dienst allemaal wel op.
Dus het is even afwegen wat je wilt. Wil je gewoon lekker zuinig rijden en toch meekomen in het verkeer, adviseer ik je de 1.3 met 5-bak. Ze zijn zelfs mogelijk met multipoint injectie.
Wil je een snelle auto, zou ik de 1.6 overslaan en naar bijvoorbeeld de 1.8i RP gaan, of een gti nemen. Je verbruik gaat dan wel een stuk omhoog natuurlijk. Dat is iets dat ik voor lief genomen heb toen ik van 1.3 naar 1.8 16v ging.
|