View Single Post
  #1  
Old 15-04-2010, 20:54
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default Polijsten Auto - Super resultaat

Hallo allemaal,

Ik ben ondertussen al weer half jaar eigenaar van een Seat Cordoba Cupra. Vanaf het moment dat ik hem had ergerde ik mijzelf al aan de staat van de lak. Daar wilde ik wat aan (laten) doen, wat met behulp van Jeroen dan ook super gelukt is.

Ik heb dit topic aangemaakt om nogmaals mijn dank richting Jeroen te betuigen. Hij heeft namelijk voor mij m'n auto gepolijst.

Het was namelijk een echte "wasstraat" auto. De auto zat van voor tot achter en weer terug onder de krassen, zogenaamde swirls.



In bovenstaande foto zijn de swirls goed te zien, alle kleine streepjes waarin het zonlicht word weerkaatst.
Deze swirls zorgen er voor dat de glanswaarde van de lak veel lager ligt als bij een verse laklaag.

Door de auto goed te reinigen en daarna een zeer dun laagje van de lak af te halen kunnen deze krassen gedeeltelijk of helemaal verwijderd worden.

Ik bezit zelf niet de spullen om een auto zo schoon te maken. Jeroen, Samurai, hier van het forum wel. Hij heeft flink wat ervaring met het poetsen van auto's en mag het graag doen.

Zoals hij zelf al zei: Ik vind het erg leuk werk, de eigenaar van de auto herkend hem meestal niet meer terug na een grondige poetsbeurt, daar doe ik het voor. Jeroen doet het poetsen dan ook op hobbymatige basis.

Jeroen woont bij mijn om de hoek, dus we hadden bij mij thuis (in Raalte) afgesproken en zijn daar een goede dag bezig geweest met mijn auto.

Begonnen werd er met een goed afsopbeurt om al het vuil van de voorgaande twee weken eraf te krijgen.

Om een autolak goed te kunnen polijsten moet deze schoon zijn. Op de lak blijft echter allerlei plak achter, gedacht kan worden aan teer, hars etc. Al deze deeltjes (je ziet ze niet echt zitten, erg kleine spikkels) kunnen verwijderd worden d.m.v. het kleien van een auto.



De witte waas op de auto is een restant van de klei. Na de kleibeurt is aan de klei goed te zien dat de auto vol zat met teer en hars, de klei zat vol met kleine zwarte spikkels.

Na het kleien werd de auto weer gewassen om deze van de waas te kunnen ontdoen. Hierna kon er dan toch begonnen worden met het daadwerkelijke polijsten van de auto.

Jeroen in actie:



In overleg met Jeroen hebben we alleen een mild polijstmiddel aangebracht op de pad. Dit zorgt er voor dat het polijsten niet te aggresief gaat. Zo kan de auto nog zonder problemen meerdere keren gepolijst worden (bijvoorbeeld elke 2 jaar) zonder dat er kans bestaat dat je door de lak heen brand.

De pad kleurde ook blauw op, van de auto lak.






Jeroen is begonnen met de motorkap, met de bijrijderszijde. Deze is eerst gepolijst, om zo goed het verschil tussen wel en niet behandeld te kunnen laten zien.



Aan de bovenzijde zijn zeer scherp de wolken en coniveer waar te nemen. Aan de bestuurderskant is de scherpte beduidend minder.




Na het polijsten is de auto gereinigd met osmose water (demi water) om vlekvorming te voorkomen. Na het afspoelen is de auto m.b.v. doeken gedroogd.

De laatste stap van het proces wat het aanbrengen van de wax laag en de sealant. We hebben een vaste wax gebruikt. Deze werd met een pad aangebracht waarna deze met een doek uitgepoetst kon worden.









De lak heeft als eindresultaat niet helemaal de "wet-look" maar benaderde deze wel.


Het eindresultaat!






















Zoals ik al aangaf, ik ben nog steeds verschrikkelijk blij met het door Jeroen verrichtte werk. De auto is er echt verschrikkelijk van opgeknapt.

Mocht je dus ook een auto willen hebben die glimt zoals het hoort!? Neem dan even contact op met Jeroen (Samurai).

Jeroen, bedankt!

Ruben
Reply With Quote