26-03-2010, 22:29
|
Forum Regular
|
|
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
|
|
problemen golf variant met AAZ diesel
allen,
Ben al een tijdje de tevreden bezitter van een Golf III variant met een 1.9 AAZ blok. De wagen is van 1998 en de krukasbout is dus af fabriek al aangepast.
de wagen heeft nu ca 210.000km gedraaid en dat is volgens mij voor een diesel niet veel.
nu zijn echter in de afgelopen weken achter elkaar de waterpomp (vorige maand) en de start-motor (afgelopen week) kapot gegaan.... is dit normaal bij een dergelijke lage kilometerstand en wat is de volgende "grote" reparatie?
de distribitie en multiriem (wagen heeft airco) zijn overigens bij de 180.000 vervangen.
kokers zijn goed, draagarmen spelingsvrij en de wagen heeft eigelijk nergens roest.
Heb de auto niet als hobby (daar zijn mijn Guzzi's voor..........) en gebruik 'm voornamelijk voor het werk; hij moet dus betrouwbaar en rendabel blijven
gaat deze wagen na vervanging van de startmotor weer 2 ton mee zonder al te veel gezeur of wordt het tijd voor iets anders?
meeste onderhoud doe ik zelf maar ik heb geen garage tot mijn beschikking.
lagers, remmen etc draai ik mijn hand niet voor om, maar kan nu eenmaal niet op straat eventjes het blok lichten.
mijn rijstijl: vlot, maar nooit op koude motor; als de boel eenmaal op temperatuur is toerental rond de 3000 toeren houden, daaronder is er toch niemand thuis en boven de 4 raaktie een tikkie buiten adem (max koppel zit volgens opgave fabriek bij 3200 als ik me niet vergis)
iemand ervaringen met deze blokken? en wat zijn reguliere kilometerstanden voor groot onderhoud
alvast bedank voor jullie input
ben zelf heel erg gecharmeerd van deze wagen; de volledig mechanische inspuiting en het ontbreken van een echt motormanagment systeem maakt 'm in mijn ogen betrouwbaarder en makkelijker te onderhouden, maar vrouwlief is een beetje geschrokken van de twee "grote" reparaties binnen zo'n korte tijd
steven
|